شناسه خبر:84235
1403/4/11 15:09:48

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: کسبه و هیات امنای بازار تاریخی اراک برای مرمت و حفظ این مجموعه تاریخی متعهد به پرداخت ۲۰۰ میلیارد ریال شدند.

«محمود مرادی نراقی»روز دوشنبه در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیا بازار تاریخی اراک که با حضور قائم مقام میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، افزود: مشارکت و هم افزایی کسبه بازار تاریخی اراک در کمک به مرمت و بازسازی اراک نشان از نگاه بلند صاحبان واقعی این مجموعه فاخر دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی به تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و بازسازی بار تاریخی اراک اشاره کرد و گفت: سهم و مسولیت هریک از نهادخا در این تشکل تعیین شده تا بازار تاریخی احیا و بازسازی شود.

مرادی نراقی افزود: استفاده از ظرفیت مردمی، از سیاست‌های میراث فرهنگی است که تشکل مجمع خیرین میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفته و امروز دفتر مجمع خیرین میراث فرهنگی استان راه‌اندازی شد.

وی با برشمردن داشته‌های فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی ادامه داد: امروز از خانه تاریخی محسنی بازدید شد و این مجموعه تاریخی توسط خیریه محسنین در حال مرمت است که تجربه همکاری در این مرمت و بازسازی باید به سایر شهرهای استان تعمیم داده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: باید راه گردشگری در این استان باز شود و این استان فقط در حوزه صنعتی شناخته شده نیست بلکه اماکن تاریخی ارزشمند و تاریخی فراوانی دارد که باید معرفی شود.

مرادی نراقی افزود: استان مرکزی دومین استان بعد از فارس است که آتشکده دارد و این مهم نشان از قدمت سرزمین آفتاب دارد.

رییس شورای اسلامی شهر اراک هم گفت: اتفاق خوبی در بازار تاریخی اراک در حال رقم‌ خوردن است که امید است با همدلی و هماهنگی‌های برون سازمانی تداوم داشته باشد.

«داود قربانی» افزود: شهرداری و شورای اسلامی اراک در این موضوع پای کار آمده و قرار است کار بزرگی انجام شود.

 

وی بیان کرد: لازم است همه کسبه و بخش‌های مختلف برای احیا و بازسازی بازار تاریخی اراک پای کار باشند تا کار به اتمام برسد و تزلزلی ایجاد نشود.

شناسه خبر 84235