شناسه خبر:84662
1403/4/21 10:34:39

تهیه‌کننده «یورو 2024» که با اغلب مجریان تلویزیون در شبکه سه سیما همکاری داشته و این روزها شاهد برنامه‌هایی از این مجریان در فضای مجازی و شبکه نمایش خانگی هستیم، درباره‌ اینکه آیا رقابتی در این زمینه وجود دارد؟ معتقد است: بازی‌های جام جهانی و همچنین یورو در این سطح به قدری ظرفیت دارد که همه باید به آن بپردازند و بحث رقابت نیست، بلکه جذابیت دارد که از زوایای مختلف اجتماعی، فرهنگی و زوایای دیگر به این بازی‌ها پرداخته شود.

به گفته‌ هاشمی یکی از ویژگی‌های این دوره از برنامه «یورو 2024» این بود که از یک تکنیک ویژه رونمایی شد و آن اینکه صحنه‌های حساس بازی از دید بازیکن برای اولین بار به نمایش درآمد.

مهدی هاشمی، تهیه‌کننده برنامه‌های ورزشی شبکه سه سیما که این روزها تهیه برنامه «یورو 2024» را بر عهده دارد، در گفت‌وگویی با ایسنا شرکت کرد و درباره‌ ساخت این برنامه، نحوه انتخاب مجریان برنامه، استفاده از تکنیک‌های ویژه که در این دوره‌ از پخش رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا اتفاق افتاده، تلاقی برنامه با دو مناسبت ملی و مذهبی، استفاده از گزارشگران جدید و همچنین ماجرای غیبت محمدرضا احمدی و محمدحسین میثاقی و جزئیات دیگر از چگونگی ساخت «یورو 2024» و همچنین مقدمات ساخت ویژه برنامه بازی‌های المپیک به گفت‌وگو پرداخت.

*از تلاقی یورو 2024 با انتخابات تا رونمایی از یک تکنیک ویژه در تلویزیون

هاشمی با اشاره به پوشش این دوره از برنامه لیگ ملت‌های اروپا و تلاقی آن با دو مناسبت ملی و مذهبی مهم توضیح داد: کنداکتور این دوره از بازی‌ها به دلیل تلاقی با دو مناسبت ملی و مذهبی با تغییراتی همراه بود به طوری که برخی آیتم‌ها به دلیل نبود زمان به پخش نرسیدند.

وی گفت: در این دوره ما سعی کردیم مثل جام جهانی و دوره قبل یورو، از تمام ظرفیت‌های گرافیکی، دکور و آیتم‌های مختلفی که شامل آیتم‌های سیاسی و اجتماعی بوده تا ستاره‌ها و آنالیزهای مختلف، طراحی‌هایی داشته باشیم و یکی از ویژگی‌های این دوره از برنامه «یورو 2024» این بود که از یک تکنیک ویژه رونمایی شد و آن اینکه صحنه‌های حساس بازی از دید بازیکن به نمایش درآمد.

هاشمی درباره نحوه پیاده‌سازی تکنیک یادشده، توضیح داد: این تکنیک توسط یک گروه داخلی و از فارغ التحصیلان نخبه دانشگاه شریف پیاده‌سازی شد و خیلی هم مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت و با وجود پیچیدگی فنی خاصی که داشت، برای اولین بار است که در ایران اتفاق می‌افتد.

به گفته وی این تکنیک نیازمند آن است که ورزشگاه‌ها استاندارد باشند و از طرفی امکانات تصویری و جایگاه و آرایش مناسب باشند.

او درباره پیاده‌سازی این تکنیک در ورزشگاه‌های ایران نیز یادآور شد: در بعضی از ورزشگاه‌های ایران امکان پیاده‌سازی این تکنیک هست و در حال بررسی آن هستیم.

هاشمی سپس با اشاره به ساخت «یورو 2024» و شرایط تولید آن گفت: به لحاظ تجهیزاتی و فنی پیش‌بینی‌هایی که داشتیم در این دوره از بازی‌های یورو انجام شد و همین تکنیک که در این دوره مورد استفاده قرار گرفت را می‌توان گفت که معدود کشورهایی هستند که آن را پیاده‌سازی می‌کنند.

هاشمی همچنین از امکانات این دوره از پخش ویژه‌برنامه «یورو 2024» به بحث (ای آر) و ارزش افزوده‌های تصویری، دکور متفاوت و ویدئووال برنامه اشاره کرده و گفت: سعی شده از دیوار تصویر و ویدئو والی که تعبیه شده، داده‌های مختلفی به مخاطب بدهیم و حتی با زمان کمی هم که داریم اطلاعات مفیدی را برای کسانی که علاقه‌مند هستند از ستاره‌های تیم و مربیان و داوران و هر فکتی که نیاز داشته باشند را با وجود میز خبر به سمع و نظر مخاطب برسانیم.

*خیابانی، احمدی و میثاقی از مجریان تراز ما هستند/ برای «یورو2024» به دنبال مجری جدید بودیم

هاشمی در ادامه درباره‌ حضور مجریان جدید در شبکه سه که بعد از مدت‌ها با تغییراتی مواجه شد و مجریان جدیدی به خود دید، توضیح داد: آقایان خیابانی، احمدی و میثاقی از مجریان تراز ما در شبکه سه سیما هستند که با توجه به سواد و اطلاعاتی که دارند سالها مجری برنامه‌ها بوده‌اند و خب نیاز هست که این عرصه برای مجریان دیگر هم فراهم باشد. آقایان محمدی و اسدیان هم به هر حال در حوزه‌های دیگر مثل خبر فعالیت کرده‌اند و انتخاب آنها مورد استقبال قرار گرفت و روز به روز هم کیفیت اجرایشان بهتر شد.

این تهیه‌کننده درباره ماجرای غیبت احمدی و میثاقی در برنامه «یورو2024» که آیا از گزینه‌های اجرا بوده‌اند و با توجه با آنچه که در رسانه‌ها مطرح می‌شد و برخلاف سایر رویدادهای مهم ورزشی این‌بار ویژه برنامه یورو 2024 را اجرا نکرده‌اند، توضیح داد: از همان زمانِ پیش تولید برنامه «یورو 2024» در طرح و برنامه شبکه سه سیما بنا این بود که این دوره از مجریان و گزارشگران جوان‌تر تهران و شهرستان‌ها استفاده شود تا عرصه برای آنها هم فراهم شود. با توجه به اینکه یورو مثل قله است و مخاطب آن را دنبال می‌کند، این دوره باعث شد تا فضایی فراهم شود که جوان‌ترها هم دیده شوند و تلفیقی از دوستان جوان و پیشکسوت را در کنار هم داشتیم.

*گزارش بازی توسط 2 گزارشگر

هاشمی همچنین گفت: یکی از اتفاقاتی که در این دوره افتاد این بود که ما برای هر بازی دو گزاشگر داشتیم و این خود فتح بابی هم برای مخاطب است و هم برای کسانی که دوست دارند در این زمینه فعالیت کنند و دیده شوند و مورد ارزیابی قرار بگیرند. بنابراین ما تعداد زیادی از دوستان گزارشگر جوان را به مجموعه اضافه کردیم.

این تهیه‌کننده که با اغلب مجریان تلویزیون همکاری داشته و این روزها شاهد برنامه‌هایی از این مجریان در فضای مجازی و شبکه نمایش خانگی هستیم، درباره‌ اینکه آیا رقابتی در این زمینه وجود دارد؟ اظهار کرد: بازی‌های جام جهانی و همچنین یورو در این سطح به قدری ظرفیت دارد که همه باید به آن بپردازند و بحث رقابت نیست، بلکه جذابیت دارد که از زوایای مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... و زوایای دیگر می‌توان به آن پرداخت.

او افزود: ما در شبکه سه سیما صرفا بحث فنی و تخصصی و بحث کلی رویدادها را داریم، دوستان هم در همه فضاها، هم صداوسیما و هم نمایش خانگی، فضای مجازی و وی‌او دی‌ها این کار را می‌کنند و خیلی هم خوب است که تولید محتوا می‌کنند.

*مقدمات ساخت ویژه برنامه بازی‌های المپیک در شبکه سه و ورزش/ ماجرای مستند جدید میثاقی

این تهیه‌کننده همچنین از مقدمات ساخت ویژه برنامه‌های المپیک در شبکه سه و ورزش نیز خبر داد و گفت: تهیه‌کنندگی این ویژه برنامه در شبکه سه سیما با آقای ذکایی است، گروه ورزش نیز در تدارک تولید ویژه برنامه هستند.

وی درباره‌ جزئیات تولید مستند جدید میثاقی برای المپیک پاریس نیز که از مدتها قبل مطرح بود، توضیح داد: آقای میثاقی چند ماه است از تمامی کسانی که به المپیک اعزام ‌می‌شوند، مستندی به سفارش کمیته ملی المپیک می‌سازد که احتمالا از تلویزیون پخش خواهد شد. موضوع این مستند مربوط به نگاه ورزشکارانی است که به المپیک اعزام می‌شوند که یک مستند در حدود 40 دقیقه خواهد بود.

هاشمی در پایان درباره‌ ویژه برنامه «یورو 2024» که تا کی ادامه خواهد داشت؟ گفت: پرونده این برنامه همزمان با پایان یورو 2024 روز یک‌شنبه هفته جاری با پخش فینال بسته می‌شود و پخش آن نیز همچنان این شب‌ها بعد از برنامه «حسینیه معلی» ادامه دارد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 84662