شناسه خبر:84888
1403/4/30 08:20:19

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر گفت: برون‌رفت از مشکلات علیصدر، عزم و اراده ملی می‌خواهد و برای تحقق آن باید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان و همه متولیان امر در سطح کشور پای کار باشند.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

کریم ملکی روز شنبه 23 تیرماه با حضور در تحریریه روزنامه سپهرغرب، به تشریح فرآیند برخی امور غار علیصدر پرداخت و اظهار کرد: چهار سال پیش و زمان مدیریت آقای تقوی و دولت قبل غار بنا به دستورات مقام مافوق، از شرکت علیصدر گرفته و تحویل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان شد.
وی در ادامه با عنوان اینکه غار علیصدر سال 1403 بعد از برگزاری مزایده و برنده شدن شرکت به مدت یک‌سال به ما اجاره داده شد، ابراز کرد: شرایط این مزایده توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان که مالک هستند، تعیین شد؛ این مزایده در سامانه تدارکات دولت اعلام شد و ما نیز مانند بقیه در آن شرکت کردیم که به‌دلیل داشتن شرایط لازم، برنده مزایده شدیم.

* شرط مزایده داشتن تخصص و سابقه بود

ملکی درخصوص این مزایده توضیح داد: یکی از شرایط شرکت در این مزایده داشتن سابقه مدیریت اماکن گردشگری بود تا فقط افراد دارای تخصص بتوانند در آن شرکت کنند؛ ما نیز با توجه به اینکه دارای مجوز گردشگری و کار در غار بودیم، در این مزایده شرکت کردیم.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه برخی با سابقه شغلی متفاوت می‌خواستند در این مزایده شرکت کنند اما در این خصوص تخصص و اهلیت افراد شرکت‌کننده مهم است، تأکید کرد: مزایده‌گذار یعنی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مختار بود و می‌توانست ما را نیز قبول نکند؛ باید توجه داشت که این شرایط در همه مزایده‌هایی که برگزار می‌شود، مطرح است.

* درآمد غار علیصدر به حدی نیست که بتواند سرمایه‌گذاری کند

ملکی با بیان اینکه هیچ‌وقت غار علیصدر درآمدش به آن اندازه نبوده که بتواند خودش سرمایه‌گذاری کند، اظهار کرد: سه‌ دوره این مجموعه ورشکسته و زیان‌ده اعلام شده که دو دوره آن مربوط به مدیریت‌‎های قبل بوده و یک مورد در دوره ما است.

* عدم اختصاص تسهیلات به غار علیصدر به‌دلیل عملکرد منفی مالی

وی در ادامه به عدم اختصاص تسهیلات به این مجموعه پرداخت و گفت: وقتی شرکتی طی سه سال به‌طور مداوم زیان‌ده باشد، طبق قانون تجارت جزء ورشکسته‌‌ها محسوب می‌شود و قادر به گرفتن وام و تسهیلات (به‌دلیل عملکرد مالی منفی) نخواهد بود.

* صرف شدن 63 درصد درآمد علیصدر برای دستمزد نیروی انسانی

این مقام مسئول افزود: شرکت علیصدر به‌خاطر انباشت نیروهای زیادی که جذب کرده و یا به آن تحمیل شده! همواره 63 درصد از درآمد خود را صرف دستمزد نیروی انسانی کرده است؛ حال آنکه نگهداری غار علیصدر و عباس‌آباد با آن وسعت، هزینه‌بر است.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر در ادامه توضیح داد: 30 کارمند برای نگهداری محوطه علیصدر، آبیاری فضای سبز، نظافت محیط، 83 دستگاه سرویس بهداشتی و سایر فضاها استخدام کرده‌ایم که هزینه‌بر است؛ درحالی که ما بابت خدمات از مردم پولی نمی‌گیریم و برای نگهداری از فضای سبز نیز اعتبار دولتی دریافت نمی‌کنیم.

ملکی با اشاره به اینکه نگهداری غار علیصدر به‌صورت سالانه هزینه‌بر است، افزود: استهلاک، نگهداری غار، تأمین انرژی، تأمین امنیت، حضور هلال‌احمر، پیگیری امور فرهنگی، حضور اورژانس و غیره در کنار تهیه غذای کارکنان، برای ما هزینه چندین‌میلیاردی ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر در ادامه توضیح داد: همه این عوامل باعث شده حساب و کتاب ما همیشه به‌گونه‌ای باشد که درآمد و هزینه‌کرد برابری داشته باشیم و شرکت توان مدرن‌سازی نداشته باشد.

وی افزود: ساخت هتل همانند خانه مسکونی نیست و چندین‌برابر آن هزینه دارد؛ با این درآمد هیچ‌وقت توان اینکه خود شرکت سرمایه‌گذار باشد، وجود ندارد.

ملکی با اشاره به دلیل این موضوع که چرا تاکنون شاهد حضور سرمایه‌گذار در علیصدر نبوده‌ایم؟ توضیح داد: وقتی یکی از نماینده‌‌های استان ما پاشنه کشیده و شرکت علیصدر را به‌عنوان غارخوار به دیوان محاسبات معرفی و در این خصوص مصاحبه می‌کند! طبیعی است که شرکت را به مرز انحلال می‌کشاند؛ حواشی‌هایی برای شرکت ایجاد می‌کنند که موجب می‌شود فقط به دنبال حفظ وضعیت خود باشیم.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات غار علیصدر لازم است وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ما کمک کند و در کنارمان باشد، گفت: رونق تأسیسات گردشگری به کمک آن‌ها ممکن خواهد بود و ما به‌تنهایی توان این کار را نداریم؛ اگر قرار است هتل، بنگاه‌های اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ، بوم‌گردی و تفرجگاه در این محل احداث شود، مدیریت آن برعهده وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وی افزود: ما نیاز داریم به روستای علیصدر تسهیلات گردشگری تخصیص بدهند و به‌عنوان یک روستای هدف گردشگری معرفی شود.

ملکی با اشاره به اینکه روستا نیازمند اجرای طرح هادی است، گفت: شرکت ما تمام کوچه‌های روستای علیصدر را آسفالت و جدول‌گذاری کرده‌، اما نیاز است تا دیگر ارگان‌ها نیز پای کار باشند.

* برخی ادارات به وظایفی که در قِبال غار علیصدر دارند، عمل نمی‌کنند

وی ضمن گلایه از عدم اجرای وظایفی که برخی ادارات مانند محیط‌زیست در قِبال غار علیصدر برعهده دارند، تأکید کرد: منابع طبیعی، بنیاد مسکن، محیط‌زیست و برخی دیگر از ادارات نیز باید در این منطقه با محوریت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وظایف خود عمل کنند، اما متأسفانه ما شاهد این امر از سوی آن‌ها نیستیم.

ملکی افزود: علیصدر در حاشیه قرار گرفته، وگرنه ما راهکارهای خود را اعلام و زمین و طرح خود را مشخص کرده‌ایم؛ تنها نیاز است وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ما کمک کند و تسهیلات ارزان‌قیمت اختصاص دهد تا طرح‌های خود را اجرا کنیم.

* شرکت علیصدر با فرافکنی و سیاسی‌بازی روبه‌رو است

وی تصریح کرد: ساخت جاده جزء وظایف ما نیست، این مانند آن است که از هر مستأجر بخواهیم خیابان محل زندگی خود را آسفالت کند! حال شرکت علیصدر نیز با مشکلات این‌چنینی و فرافکنی و سیاسی‌بازی روبه‌رو است؛ درحالی که اگر واقع‌بینانه به موضوع نگاه شود، مشکل حل خواهد شد.

* در شرکت علیصدر برای 1000 نفر فرصت شغلی ایجاد شده

ملکی با عنوان اینکه ما به وظایف خود عمل می‌کنیم و در حوزه اشتغال برای یک‌هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌ایم، اظهار کرد: برخی از کارگران ما به‌صورت فصلی مشغول هستند، اما کارمندان دائمی که اغلب در فصل زمستان بیکار هستند و به‌دلیل عدم حضور مسافر کار خاصی انجام نمی‌دهند، حقوق کامل دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر تصریح کرد: همه موضوعات مطرح‌شده در اخبار برای تخریب چهره شرکت علیصدر است، قبول داریم که مجموعه نواقصی دارد، اما دردهای آن را هم باید دید.

وی در بخش دیگر سخنان خود درخصوص ارتقای سیستم ناوبری در غار علیصدر طی دو سال اخیر توضیح داد: در این مدت تجربیات و مطالعات کنار هم قرار گرفته تا قایقی ساخته شود که با تمام استاندارهای دنیا و ایران مطابقت داشته باشد و قایق ساخته‌شده در محل غار تست و همه نواقص آن رفع شده است که تمام ملزومات زیست‌محیطی را نیز دارا بوده و به‌لحاظ خدماتی نیز در مجموعه ما تسهیل‌گری کرده؛ چراکه دیگر نیاز نیست کسی برای حرکت قایق پدال بزند. هم‌اکنون نیز به دنبال ساخت قایق خانوادگی برای غار علیصدر و عباس‌آباد هستیم.

وی تصریح کرد: برای اجرای قایق از ما خواسته شد تا با شرکت سازنده قرارداد بنویسیم که به‌دلیل یک‌ساله بودن قرارداد، قادر به انجام این کار و یا جذب سرمایه‌گذار نیستیم.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر در ادامه گفت: با وضع موجود هیچ سرمایه‌گذاری خطر نخواهد کرد تا با این شرایط در مجموعه سرمایه‌گذاری کند. فرض کنید ما تسهیلات بانکی دریافت کنیم، وام به شرکت علیصدر داده می‌شود و این قرارداد یک‌ساله معضل است که به من اجازه نمی‌دهد در طول این زمان کوتاه بتوانم کار اقتصادی انجام دهم.

ملکی با عنوان اینکه ما از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کرده‌ایم تا خود در این محل سرمایه‌گذاری و یا سرمایه‌گذار به ما معرفی کند، ابراز کرد: راه حل دیگر هم این است که قرارداد ما به مدت 20 سال باشد که در آن صورت تعهد خواهم داد در این فضا هتل و تفرجگاه بسازم و برندهای معروف را برای ارائه غذا و پوشاک به گردشگران به این محل دعوت کنم.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر افزود: البته در این صورت نیز لازم است به ما وام ارزان‌قیمت اختصاص داده شود؛ چراکه فضایی مثل غار که فعالیتش فصلی است و تنها 6 ماه از سال درآمد دارد، مورد استقبال هیچ سرمایه‌گذاری قرار نمی‌گیرد. سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در مناطقی همچون شمال و کیش که درآمد تمام‌فصل دارند، سرمایه گذاری کنند.

ملکی در ادامه تأکید کرد: برون‌رفت از مشکلات علیصدر، عزم و اراده ملی می‌خواهد و برای تحقق آن باید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان و همه متولیان امر در سطح کشور پای کار باشند. اگر سرمایه‌گذاری در علیصدر انجام شود، من نیز تعهد می‌کنم در آن زیرساخت ایجاد کنم.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ما نسبت به حقوق کارگران خود نهایت توجه را داریم، اظهار کرد: برای 12 نفر از کارکنان عباس‌آباد و غار علیصدر که به‌تازگی بازنشسته شدند تا نیروهای آشنا با گردشگری جایگزین آن‌ها شوند، مجموعه بسته تشویقی درنظر گرفتیم و پاداش آن‌ها به‌صورت نقدی و در همان روز بازنشستگی پرداخت شد.

* تشکیل صندوق اعتباری و پرداخت وام قرض‌الحسنه به کارکنان

ملکی با اشاره به اینکه همچنین تاکنون صندوق اعتباری در شرکت علیصدر برای گرفتن وام کارکنان وجود نداشته است، اذعان کرد: ما این صندوق را تشکیل داده و به دوسوم افراد عضو آن وام قرض‌الحسنه پرداخت کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: همچنین برای بهبود وضعیت کارکنان با پوشاک اکبری و ناصری، فروشگاه فامیلی، فروشگاه رفاه، باشگاه‌های ورزشی و استخرها، قرارداد بسته شده است.

* افزایش سهم پرداختی بیمه تکمیلی کارکنان از سوی شرکت علیصدر

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با اشاره به اینکه برای تسهیل در امور درمانی کارکنان شرکت علیصدر با بیمه تکمیلی قرارداد بسته است، توضیح داد: سهم پرداختی شرکت علیصدر برای بیمه تکمیلی کارکنان تاکنون 30 درصد بوده که به 60 درصد افزایش یافته و توسط ما پرداخت می‌شود.

* صرف کردن درآمد در منطقه از مسئولان مطالبه شود

ملکی با اشاره به اینکه طبق مصوبه سال گذشته مجلس درآمد حاصل از اماکن تاریخی و طبیعی باید در همان منطقه هزینه شود، گفت: لازم است درخصوص این موضوع از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اداره کل مالیات همدان و نماینده مردم کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی مطالبه شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت از قبل دارای 47 میلیارد تومان بدهی بوده که تاکنون 25 میلیارد تومان آن پرداخت شده است، ابراز کرد: از این میزان بدهی 17 میلیارد تومان مربوط به دیوان محاسبات بوده که با پرداخت‌های انجام‌شده، تاکنون تنها پنج میلیارد تومان آن باقی مانده است.

ملکی اظهار کرد: در این خصوص نیز باید دید نماینده شهر کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی چگونه این پول را برای هزینه در محل، بازمی‌گرداند؛ این موضوع یکی از مطالباتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر با اشاره به اینکه خوشبختانه با وجود تمام این گرفتاری‌های مالی به لطف خدا معوقه حقوق کارکنان را نداریم، افزود: همچنین ضمن پرداخت این بدهی‌ها، بازسازی، نوسازی، زیباسازی و نورپردازی را در اماکن تحت نظر خود مورد توجه قرار داه‌ایم و ایجاد جاذبه گردشگری برای همشهریان همدانی و همه گردشگران توسط ما ادامه خواهد داشت.

ملکی در پایان سخنان خود اظهار کرد: هم‌اکنون نیز به دنبال اجرای طرح آسفالت رنگی در پیاده‌راه تندرستی عباس‌آباد هستیم تا بتوانیم برای مردم فضای مطلوب‌تری ایجاد کنیم.

شناسه خبر 84888