شناسه خبر:84934
1403/4/30 18:06:26
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان خبر داد:

پیش‌بینی صادرات 10 هزار تُنی سیر تند همدان

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان از پیش‌بینی صادرات 10 هزار تُنی سیر همدان در سال‌ جاری خبر داد و گفت: سال گذشته 10 تا 12 هزار تُن سیر همدان صادر شد که امسال پیش‌بینی می‌شود 10 هزار تُن صادرات به کشورهای عربی و هندوستان داشته باشیم.

علی محمودی از پیش‌بینی صادرات 10 هزار تُنی سیر همدان در سال‌ جاری خبر داد و با تأکید بر اینکه فرآوری سیر چهار تا 9 برابر ارزش‌افزوده بیشتری از خام‌فروشی دارد، اظهار کرد: فرآوری سیر بیش از خام‌فروشی ارزآوری دارد؛ به‌طوری که اگر بتوانیم فرآوری را به‌صورت مکانیزه انجام دهیم، ارزآوری بالاتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به ثبت جهانی سیر همدان، تصریح کرد: سیر تند همدان ثبت جهانی شده، اما متأسفانه تجاری‌سازی و برندینگ این محصول صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان با بیان اینکه برندسازی سیر همدان نیاز به هلدینگ سرمایه‌گذار دارد، خاطرنشان کرد: باید تجار همدان متحد شوند و در زمینه صادرات این محصول با خارج رقابت کنند.

محمودی با تأکید بر اینکه سیر همدان باید با یک برند واحدی توسعه صادرات داشته باشد، گفت: سیر همدان مرغوبیت بالا و تقاضای ویژه‌ای دارد و هیچ استانی نمی‌تواند به‌عنوان سیر همدان صادرات کند؛ چراکه در این صورت برگشت خواهد خورد.

وی با بیان اینکه سیر تند همدان دارای ماده مؤثره خاصی است که در داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یادآور شد: متأسفانه در زمینه برندینگ هنوز نتوانستیم جایگاه مناسبی را در منطقه به‌دست آوریم.

وی با اشاره به اینکه کشور فرانسه یکی از متقاضیان اسانس سیر همدان در زمینه عطرسازی است، افزود: تقاضای سیر از کشورهای خارجی وجود دارد، اما صنایع فرآوری این محصول را نداریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان درباره ورود بخش خصوصی در زمینه ایجاد صنایع فرآوری سیر تند همدان، اظهار کرد: سرمایه‌گذار به‌دلیل عدم حمایت دولت و قوانین دست‌وپاگیر، امکان ورود ندارد.

محمودی با بیان اینکه 10 بازرگان از استان همدان سیر صادر می‌کنند، ادامه داد: سرمایه‌گذاران آمادگی ورود به این عرصه را دارند، اما از عدم ثبات در منطقه ترس دارند و در زمینه ثبات اقتصادی نیز نگرانی دارند.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 84934