شناسه خبر:85928
1403/6/1 14:03:32

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: ماندگاری نام بوعلی به‌دلیل مهارت و اخلاق‌محوری او در طول تاریخ است.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت روز پزشک و داروساز و بزرگداشت مقام شامخ بوعلی‌سینا که در آرامگاه این دانشمند بزرگ در همدان برگزار شد، با بیان اینکه همدان در تاریخ علم خود بزرگانی همچون بوعلی‌سینا را دیده است، گفت: امروز از همه پزشکانی که در حوزه سلامت جامعه فعالیت می‌کنند، تقدیر و تشکر می‌کنم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به اینکه بوعلی‌سینا یک شخصیت برجسته علمی همدان است، اظهار کرد: استان ما علاوه‌بر این، مفاخری همچون باباطاهر را دارد که در عرفان نقش بسیار مهمی داشته است.

امام‌جمعه همدان افزود: کمتر استانی را شاهدیم که هم مظهر عقلانیت با وجود بوعلی‌سینا و هم مظهر عشق و عرفان با وجود باباطاهر باشد.

وی ضمن تشکر از شورای فرهنگ عمومی، استاندار همدان و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی که تلاش کردند روز همدان ثبت ملی شود، ابراز کرد: با تلاش این عزیزان یکم شهریورماه علاوه‌بر روز پزشک، روز همدان نیز نامگذاری شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با اشاره به روایتی درخصوص پزشکان، تبیین کرد: جامعه انتظار برخورد علمی از جامعه پزشکی دارد و یک پزشک باید رویکرد علمی داشته باشد و اگر خلاف آن عمل شد، حاکم باید با آن برخورد کند.

وی با تأکید بر اینکه علم پزشکی یکی از علوم شرافتمند است چراکه با جان انسان سروکار دارد، گفت: ماندگاری نام بوعلی‌سینا به‌دلیل مهارت و اخلاق‌محوری او در طول تاریخ بوده است.

امام‌جمعه همدان در ادامه ضمن تشکر از پزشکان دغدغه‌مندی که سلامت جامعه برای آن‌ها با اهمیت است، تصریح کرد: اگر پزشکان دو ویژگی مهارت و اخلاق‌ را توأمان داشته باشند، همچون بوعلی‌سینا که نابغه عصرها و هزاره‌ها است، خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه بوعلی‌سینا در یکی از کتاب‌های خود طبیب را فردی معرفی می‌کند که علاوه‌برجسم و اندیشه، اخلاق انسان را نیز درمان می‌کند، عنوان کرد: ما در روایات می‌خوانیم که برکت عمر به‌دلیل رفتار و زیست اخلاق‌محور است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی توضیح داد: پزشکان به معنای واقعی کلمه خود را وقف جامعه کرد‌ه‌اند، البته بخش بسیاری از زحمات حوزه درمانی بر دوش پرستاران قرار گرفته که قابل تقدیر است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان تأکید کرد: طب سینوی مبتنی بر پیشگیری است و نه درمان و حق همدان است که در دنیا تبدیل به مرکز طب سینوی شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود افزود: همدان‌ ازجمله استان‌هایی است که در مسیر اربعین قرار گرفته و با برپایی 170 موکب، به این زائران خدمت‌رسانی می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با بیان اینکه جامعه پزشکی استان همدان از شریف‌ترین جوامع کشور است، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از یک‌هزار و 500 پزشک در استان ما درحال خدمت به مردم همدان و مراجعین دیگر استان‌های هم‌جوار هستند.

محمدمهدی مجذوبی با اشاره به اینکه نوع تخصص‌ها و سطح خدمات باعث حضور بیماران از دیگر استان‌ها در همدان شده است، تصریح کرد: راه‌اندازی و ارائه خدمات به بیماران قلب و عروق، سرطانی و نیز شروع به کار بیمارستان تخصصی کودکان اکباتان این روند را افزایش داده و باعث شده تا جایگاه ویژه‌ای در غرب کشور داشته باشیم.

وی با عنوان اینکه طی دولت سیزدهم دستاوردهای زیادی در حوزه آموزش، تحقیقات، درمان، دانشجویی و فرهنگی داشته‌ایم، ابراز کرد: در حوزه درمان به‌طور شاخص افتتاح بیمارستان اکباتان را داشته‌ایم، اما درمجموع بیش از 60 پروژه بهداشتی درمانی طی سه سال اخیر با بیش از 85 هزار متر مربع فضای فیزیکی و زیرساخت به حوزه بهداشت و درمان استان اضافه شده است.

مجذوبی افزود: در حوزه دانشجویی- فرهنگی بیش از 20 درصد از تخت‌های خوابگاه دانشجویی طی دولت سیزدهم در دانشگاه‌های همدان افتتاح شد و در حوزه رفاه دانشجویی دانشگاه ما رتبه نخست را کسب کرد.

وی با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری از پارک علم و فناوری همدان که در آن محصولات زیادی تولید می‌شود، گفت: افتتاح چهار پژوهشکده و پژوهشگاه را داشته‌ایم و همچنین شاهد ارتقای معاونت بین‌الملل بوده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: توسعه ارائه خدمات به بیماران سرطانی با راه‌اندازی رادیوتراپی بعثت که هزینه آن نزدیک به صفر بوده، از دیگر اقدامات ما است.

وی یادآور شد: توسعه خدمات در حوزه توان‌بخشی و دندان‌پزشکی به‌گونه‌ای بود که راه‌اندازی برخی موارد در بخش دولتی برای نخستین‌بار رقم می‌خورد و ازجمله آن‌ها می‌توان به انواع فیزیوتراپی اشاره کرد.

مجذوبی در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون علم پزشکی مبتنی بر شواهد است، گفت: این بدان معنا بوده که طب نوین و طب ایرانی لازم است در کارآزمایی‌ها اثر خود را نشان دهند؛ بنابراین سعی شده مرکزی در شأن مردم همدان ایجاد کنیم و فضای آموزشی برای دانشجویان پزشکی و تغذیه نیز ایجاد شده تا آموزش‌های طب ایرانی را فرا گیرند.

وی با عنوان اینکه تولید داروهای گیاهی با نام ابن سینا درحال انجام است، توضیح داد: این محصولات در بستر دانشکده داروسازی و پارک علم و فناوری تولید شده و در مرحله تجاری‌سازی برند دانشگاه هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در این صورت خواهیم توانست همایش بین‌المللی و ملی در همدان برگزار کنیم، البته لازم است در راستای طب ایرانی گام‌هایی را به شکل علمی و به‌روز برداریم و سپس به معرفی طب سینوی و همدان بپردازیم.

وی یادآور شد: اخیراً موزه‌ای در محل باغ بدیع‌الحکما افتتاح شده که جمع‌آوری اشیا، اسناد و همه لوازم مورد نیاز این موزه طی یک‌ونیم‌سال گذشته انجام شده است.

مجذوبی با اشاره به اینکه موزه مذکور مورد توجه هم‌استانی‌های عزیز و نسل جوان قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: این موزه به آگاهی ما درخصوص وضعیت علم پزشکی و ابزار گذشته و مقایسه آن با امروز کمک خواهد کرد.

وی تعداد دانشجویان این دانشگاه را بیش از هفت هزار و 100 نفر برشمرد و افزود: در دانشگاه علوم پزشکی همدان بیش از 536 نفر عضو هیئت‌علمی داریم.

مجذوبی در پایان سخنانش تأکید کرد: از همه هم‌استانی‌ها درخواست داریم تا اگر اشیا، مستندات و کتبی دارند که به غنی‌‎سازی این موزه کمک می‌کند، در اختیار ما قرار دهند.

استاندار همدان نیز با بیان اینکه ثبت جهانی هگمتانه یکی از یادگاری‌ها و اقداماتی است که در دولت شهیدرئیسی انجام شد، گفت: این مهم با کمک وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با همیاری و همگرایی همه دستگاهای استان صورت گرفت و هگمتانه سه هزار و 500 ساله ثبت جهانی شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به دیگر دستاوردهای استان در دولت سیزدهم، به اقدامات حوزه پزشکی در استان پرداخت و تصریح کرد: بیش از یک‌هزار و 400 میلیارد تومان مصوبه در سفر رئیس‌جمهور به استان داشته‌ایم که متعاقب آن پروژه‌های نیمه‌تمام مانند بیمارستان اکباتان و ده‌ها پروژه دیگر در حوزه‌های مختلف تکمیل شده است.

وی تأکید کرد: همچنین در هفته پیش رو 10 پروژه در حوزه بهداشت و درمان افتتاح و دو پروژه کلنگ‌زنی خواهند شد.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه پزشکان در سطح ملی و بین‌المللی سرآمد هستند، گفت: برای فعالیت در حوزه پزشکی و سلامت، با توجه به نیازمندی‌های پزشکی غرب کشور، زمین بیمارستان یک‌هزار تختخوابی مهیا شده و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته که به‌زودی این پروژه آغاز خواهد شد.

وی افزود: آماده‌سازی و گرفتن مجوزهای لازم برای این بیمارستان زمان‌بر است که بیش از دو سال است پیگیر آن هستیم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه در ملایر نیز بیمارستان 400 تختخوابی کلنگ‌زنی خواهد شد، اظهار کرد: این موارد برخی از اقدامات انجام‌شده حوزه سلامت در استان ما بوده است.

قاسمی‌فرزاد مهم‌ترین دستاوردهای دولت مردمی در استان همدان را انتقال آب برشمرد و یادآور شد: موضوع آب بحران بزرگی بود که خوشبختانه با اقدامات لازم، تابستان امسال هیچ مشکلی در این خصوص وجود نداشت.

وی با تأکید بر اینکه ثبت روز همدان در تقویم رسمی کشور و ثبت جهانی هگمتانه دست به دست هم داده تا فضای مناسبی برای فعالیت‌های گردشگری ایجاد شود، تصریح کرد: در همدان نزدیک به یک‌هزار و 900 جاذبه گردشگری وجود دارد که ازجمله مهم‌ترین‌های آن‌ها هگمتانه و غار علیصدر است و باید ثبت جهانی دیگر آثار نیز پیگیری شود.

قاسمی‌فرزاد در پایان افزود: به رئیس‌جمهور و وزاریی که روز گذشته موفق به گرفتن رأی اعتماد از مجلس شدند، تبریک می‌گویم و امیدوارم توفیقات روزافزون در مسیر سربلندی ایران عزیز، نصیب دولت‌مردان و مردم شود.

* وجود بوعلی‌سینا و مقبره او در همدان می‌تواند به موضوعی جهانی تبدیل شود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ثبت جهانی یک اتفاق بسیار بزرگ و مغتنم برای همدان است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی همدان را قدیمی‌ترین شهر زنده جهان برمی‌شمارند و با توجه به آثار زیاد این شهر، حق همدان است که جهانی شود.

عباس صوفی با اشاره به اینکه این ابتدای راه ما است و باید تلاش کرد و همدان را به جهان شناساند، اظهار کرد: وجود بوعلی‌سینا و مقبره او در همدان می‌تواند به موضوعی جهانی تبدیل شود؛ چراکه تمام پزشکان دنیا برای او احترام قائل هستند.

وی با عنوان اینکه همدان شهر آشنا در ایران و جهان است، افزود: ثبت جهانی بهانه‌ای برای حضور بیش‌ازپیش گردشگران در همدان است و جهت بهبود گردشگری همدان به دنبال رونق زیرساخت‌های لازم گردشگری در حوزه‌های مختلف همچون فرودگاه، قطار و سایر موارد هستیم.

شناسه خبر 85928