شناسه خبر:87128
1403/7/15 18:05:00

متخصص طب اورژانس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه الکل‌های حاوی اتانول و متانول به‌سرعت وارد خون شده و روی سیستم‌ عصبی، بینایی، گوارشی و قلبی عروقی تأثیر می‌گذارند، گفت: درصورت بروز علائم مسمومیت، فوراً به بیمارستان مراجعه شود.


سمانه تیموری ضمن اشاره به آسیب‌ها و خطرات جسمی و روحی ناشی از مصرف مشروبات الکلی، اظهار کرد: مشروبات الکلی دست‌ساز و قاچاق به‌دلیل استفاده از الکل‌های حاوی متانول و سایر الکل‌های سمی، می‌توانند مسمومیت‌های شدید و عوارض مرگباری برای مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشند.
وی با بیان اینکه الکل متانول یکی از ترکیبات خطرناک در مشروبات الکلی است، تصریح کرد: افزایش موارد مسمومیت با این الکل‌ها احتمالاً به‌دلیل بالا بودن غلظت متانول و ترکیب آن با اتانول در این مشروبات است.
متخصص طب اورژانس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه ماده اصلی در مشروبات الکلی اتانول است و مصرف آن با افزایش سطحش در خون باعث بروز علایم مسمومیت می‌شود، تأکید کرد: مصرف متانول تأثیرات جبران‌ناپذیری بر سیستم عصبی مرکزی خواهد داشت.
تیموری افزود: الکل‌های حاوی اتانول و متانول به‌سرعت وارد خون شده و روی سیستم‌های عصبی، بینایی، گوارشی و قلبی عروقی تأثیر می‌گذارد. مصرف هم‌زمان این دو نوع الکل می‌تواند به گشاد شدن عروق قلبی و محیطی، اُفت فشار خون، حملات قلبی و افزایش ضربان قلب منجر شود.
وی گفت: اگرچه اتانول و متانول از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شوند، اما مقدار زیادی از این الکل‌های سمی در بدن باقی مانده و می‌تواند به نارسایی کلیه منجر شود.
عضو هئیت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اختلالات بینایی ناشی از مصرف مشروبات الکلی سمی، تصریح کرد: افراد به دنبال مصرف این‌گونه مشروبات، معمولاً بعد از چند ساعت به‌یکباره دچار علائمی مانند تاری و سیاهی دید، اختلال دید و حتی نابینایی می‌شوند.
تیموری با بیان اینکه این‌روزها علائم مسمومیت الکلی در نوجوانان هم دیده می‌شود، به خانواده‌ها توصیه کرد: با توجه به حساسیت سن نوجوانی، خانواده‌ها از مشاوره و روان‌شناسی بالینی برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر و الکل به‌وسیله فرزندان خود، استفاده کنند.
وی افزود: درصورتی که خانواده‌ای متوجه مصرف الکل توسط فرزند خود شد، باید فوراً او را به بیمارستان منتقل کند و نباید منتظر بروز علائم مسمومیت الکلی باشند.
متخصص طب اورژانس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مصرف غیر عمدی محصولات حاوی الکل صنعتی همچون دهان‌شویه‌ها، مواد ضد عفونی کننده و غیره توسط کودکان می‌تواند عوارض غیر قابل جبرانی برجای بگذارد، بنابرین باید مراقب باشیم که این مواد در دسترس کودکان قرار نگیرد.

شناسه خبر 87128