شناسه خبر:87027
1403/7/12 09:52:00
تولیدکننده و فعال اقتصادی از استاندار جدید خواست:

رفع سیاست‌های انقباضی بانکی در مسیر تولید در اولویت قرار گیرد

در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت پتروپالایش کاسیان مشخص شد؛ در حال حاضر مهم‌ترین مانع پیش روی تولید، کمبود منابع مالی در پی سیاست‌های انقباضی بانک‌ها در راستای اعطای تسهیلات است که می‌بایست مدیران ارشد استان در صدد رفع آن برآیند.

عرصه تولیدات مرتبط با روانکارها به گونه‌ای است که اگر تابه‌حال در بخش‌های مرتبط با صنایع تولید، کار نکرده باشید احتمالاً چیزی هم در مورد آن‌ها ندانید؛ اما اگر در صنعت تولید مشغول به‌کار باشید، به‌احتمال زیاد موضوعاتی مرتبط با روانکارها مثل روانکارهای صنعتی، روغن صنعتی، روغن‌کاری ماشین‌آلات و قطعات موضوعی رایج در گفت‌وگوهای صنعت‌گران را شنیده‌اید.
روانکاری برای عملکرد مناسب هر ماشینی با قطعات متحرک ضروری است؛ چه در صنایع مادر از قطعات متحرک استفاده شود یا صنایع پتروشیمی، صنایع چوب، فولاد، شیمیایی و غذایی یا تنها در یک خودرو، تفاوتی نمی‌کند.
استفاده از روغن و گریس صنعتی برای جلوگیری از اصطکاک، سایش، زنگ‌زدگی و خوردگی سطوح فلزات و در نتیجه افزایش ماندگاری و عمر قطعات و البته تجهیزات و ماشین‌آلات ضروری است.
روغن‌کاری متناوب ماشین‌آلات نه‌تنها عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد؛ بلکه با تسهیل انتقال حرارت و انرژی در دستگاه‌ها بهره‌وری آن‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار داده و راندمان کاری را افزایش می‌دهد؛ بنابراین ورود به این صنعت بنا به تنوع در کارکرد و کاربردهای آن یک ضرورت است که توسط یک شرکت فنار در استان همدان دنبال شده است. در ادامه گفت‌وگویی با مدیرعامل آن ترتیب دادیم که می‌خوانید:
احمد کیمیایی‌طلب با بیان اینکه این مجموعه از سال 1394 با هدف تولید انواع روغن موتور و روان‌کننده‌های صنعتی آغاز به‌کار کرده، گفت: از همین رو برای تولید انواع روانکارها بنا بر سیاست‌های اقتصادی و فنی از مرغوب‌ترین روغن‌های پایه و مواد افزودنی با بالاترین فناوری روز دنیا استفاده می‌کند.
وی ادامه داد: فرآورده‌های تولیدی این شرکت از نظر کیفیت با تولیدات مشابه در سطح جهان رقابت و برابری می‌کند، همچنین محصولات این شرکت برای جلب اعتماد، اطمینان و توجه مصرف‌کنندگان با بهترین نوع بسته‌بندی عرضه می‌شود.
وی با بیان اینکه شرکت پتروپالایش کاسیان با جذب نیروهای متخصص و کارشناسان باتجربه در واحدهای مختلف ازجمله واحد مدیریت، تحقیق و توسعه، آزمایشگاه، تولید و غیره، خط مشی خود را بر پایه کیفیت محصولات، ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان، پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی و تبعیت از قوانین و مقررات ایمنی و بهداشت شغلی بنا نهاده اذعان کرد: در این راستا موفق به دریافت گواهینامه‌ها، تأییدیه‌های بین‌المللی ازجمله گواهی تحقیق و توسعه از سازمان صنعت و معدن و تجارت، ISO14001، ISO 18001، ISO9001 و IMS نیز شده‌ایم.
این صنعتگر همدانی با بیان اینکه این مجموعه کار خود را با اشتغال‌زایی برای دو نفر آغاز کرد اما امروز تعداد افرادی که در مجموعه به‌صورت مستقیم فعالیت دارند بالغ بر 35 نفر است، اظهار کرد: متأسفانه ما تنها با 10 درصد از ظرفیت تولید مشغول به‌کار هستیم چراکه مشکلات ریز و درشت بسیاری پیش‌روی صنعت قرار دارد، از کمبود منابع مالی گرفته تا قوانین خلق‌الساعه و موانع نوظهوری همچون قطعی منابع انرژی، به نحوی که طی تابستان سال جاری در هفته سه روز برق مجموعه قطع می‌شد.
کیمیایی‌طلب با ابراز اینکه امروز با توجه به موانع بسیار پیش روی تولید؛ مانایی ما در عرصه صنعت را می‌توان همچون معجزه تلقی کرد، گفت: از ابتدای ورود ما به عرصه تولید این محصول، ضمن تأمین نیاز داخل، نگاهمان به صادرات بود و در این زمینه بسیار تلاش کردیم به طوری که بنده شخصاً سه بار تا کشور عراق رفتم.
وی افزود: با این وجود در این عرصه موفق نشدیم؛ البته علت این عدم موفقیت را می‌توان در بخش‌های مختلف مورد کنکاش قرار داد؛ برای مثال همکاران فعال در عرصه تولید و صادرات محصول از گذشته تنها کمیت تولید و عرضه آن با قیمت مناسب در راستای افزایش صادرات را مورد توجه قرار داده و به کیفیت بهایی نداده‌اند، متأسفانه این‌ رویکرد از سوی طرف عراقی که به‌عنوان مهم‌ترین مشتری تجاری ایران مطرح است نیز به همین منوال پیش می‌رود یعنی تمرکز نگاه آن‌ها بر قیمت پایین محصولات است نه کیفیت، این در حالی است که تولیدات ما در این قالب نمی‌گنجد چراکه کیفیت برای ما اولویت دارد.
این فناور همدانی با اشاره به اینکه در حوزه تأمین نیاز داخلی تقریباً حدود 23 عامل ‌و نماینده در سراسر کشور داریم‌ و تقریباً به 70 درصد استان‌ها محصول می‌فروشیم، اذعان کرد: محصولات ما با ویژند زیگر به فروش می‌رسد.
کیمیایی‌طلب، در پاسخ به اینکه خواسته شما از مدیر ارشد اجرایی جدید استان در حوزه حمایت از صنعت و واحدهای تولیدی چیست؟ ابراز کرد: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای فعلی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، تأمین منابع مالی است.
وی با اشاره به اینکه امروز بنده نه به‌عنوان یک مدیر واحد تولیدی بلکه به‌عنوان یک خدمت‌گزار در عرصه تولید و اشتغال‌زایی و همچنین بنا به رسالتی که در این عرصه‌ها برعهده دارم عنوان می‌کنم، با توجه به تورمی که بر جامعه و عرصه تولید حاکم است دیگر منابع داخلی مجموعه پاسخگوی نیاز نیست اذعان کرد: در این عرصه نیازمند همراهی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات هستیم اما متأسفانه بنا به مصوباتی که از بانک مرکزی به بیشتر بانک‌ها درخصوص اعطای تسهیلات تکلیفی خرد داده شده، دیگر منابع لازم را برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی ندارند.
وی ادامه داد: من از استاندار و مسئولان رده بالای صنعتی و تولید استان واقعاً انتظار دارم بتوانند بخشی از منابع دپوشده در پایتخت را برای واحدهای تولیدی در قالب تسهیلات در نظرگرفته و پرداخت کنند.
مدیرعامل شرکت پتروپالایش کاسیان با اشاره به اینکه یقیناً در خصوص اعطای تسهیلات می‌بایست اولویت و نگاه استان به سمت واحدهای تولیدی و اشتغال باشد تصریح کرد: درخواست دیگر ما از مدیر استاندار جدید بازدید از واحدهای تولیدی و نظارت واقعی بر عملکرد آن‌ها است.
کیمیایی‌طلب با اشاره به اینکه ما در عرصه تولید با توجه به مشکلات به معنای واقعی بسیجی اقتصادی هستیم پس انتظار می‌رود این تلاش ما دیده شود و در عین حال مورد ارزیابی قرار گیرد گفت: اگر مشغله کار مانع حضور مدیران ارشد استانی در واحدهای تولیدی می‌شود حداقل می‌بایست سالی یک بار هم که شده کارشناس عرصه تولید و صنعت و نیز مدیران مرتبط با حوزه صنعت از مجموعه‌های و واحدهای تولید و اقتصادی بازدید داشته باشند.
وی مطرح کرد: البته این خواسته را بنده با استاندار فعلی سال گذشته در میان گذاشتم اما ترتیب اثر داده نشده است.
این صنعتگر همدانی، با تأکید بر اینکه امروز تولیدکنندگان لباس رزم بر تن کرده و همچنان در این مسیر مانا هستند وگرنه امروز بنا به دشواری‌های تولید توجیه‌پذیر نیست اذعان کرد: تأسف‌بارتر این امروز مجموعه‌های دولتی خود به مانعی برا پیشرفت در مسیر تولید بدل شده‌اند.
کیمیایی‌طلب ادامه داد: برای مثال ما به‌عنوان یک شرکت فناور در مسیر تولید محصولات دانش‌بنیان حرکت کردیم و در این مسیر نیز موفق به تولید یک محصول دانش‌بنیان‌ های‌تک شدیم اما بعد از گذشت بیش از یک سال و رفت و آمد بسیار، هنوز موفق به دریافت مجوز دانش‌بنیانی تولید این محصول نشدیم.
وی خواهان رسیدگی به مفسده‌های موجود در حوزه اعطای مجوزهای دانش‌بنیانی شد و گفت: ما در مجموعه محصول ‌های‌تک را مطابق با استاندارها و نمونه‌های مشابه آمریکای و اروپایی تولید کردیم که در کشور امکان تولید آن تاکنون فراهم نبوده است.
این فناور همدانی با ابراز اینکه تولید این محصول دانش‌بنیان ضمن اشتغال‌زایی، 20 تا 30 درصد صرفه‌جویی ارزی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد گفت: ظاهراً با تولید این محصول داخلی تضاد منافع برای عده‌ای اتفاق افتاده که تا دیروز می‌توانستند این محصول را با ارز یارانه‌دار وارد کنند، درواقع گویا اصطلاحاً نان آن‌ها را آجر می‌کند.
کیمیایی‌طلب با تأکید بر اینکه این محصول ‌های‌تک افزودنی‌هایی است که در تولید روان‌کننده‌ها به‌کار گرفته می‌شود گفت: مسئله این است که این افزودنی‌ها امروز همگی وارداتی است و تنها تولیدکنندگان آن‌ها نیز کشورهایی همچون آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هستند؛ بنابراین ما برای واردات آن‌ها بنا به تحریم‌ها مجبوریم با واسطه این کار را با همکاری کشورهایی همچون چین و هندوستان انجام دهیم.
وی در پاسخ به اینکه دلیل مخالفت آن‌ها برای اعطای مجوز چیست؟ ابراز کرد: عنوان می‌شود که می‌بایست تست موتور این محصول را نیز ارائه دهید این در حالی است که امکان تست و تجیهزات مورد نیاز انجام این کار تنها در انحصار آمریکا است بنابراین ما امکان انجام آن را نداریم.
وی افزود: سؤال من این است که چرا برای واردات این محصولات و نمونه‌های وارداتی ارائه تست موتور مطرح نیست اما برای تولید داخلی که منطق با آخرین فناوری موجود در کشور آمریکا تولید شده از ما تست موتور می‌خواهند؟
این فناور همدانی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد ما را با مسیر غیرمنطقی پیش می‌برند تا موفق به تولید این محصول در داخل نشویم، ابراز کرد: یقیناً با حضور مدیران ارشد استان و پیگیری و رایزنی آن‌ها این موانع را می‌توان از پیش روی تولید این محصول دانش‌بنیان که دستاوردی منحصر به‌فرد برای استان در صنعت فرآورده‌های نفتی به‌حساب می‌آید برداشت که انتظار می‌رود این روند از سوی استاندار جدید مورد توجه قرار گیرد.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد در سال‌های اخیر شعار سال با محوریت تولید و همچنین مرتبط با اقتصاد است و حتی مشاهده شده که مسائل اقتصاد و سفره مردم جزو اولویت‌های برنامه‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری در زمان تبلیغات بوده و این نشان از آن دارد که تمام ارکان کشور باور دارند که کشور درگیر یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار است و برای پیروزی باید با برنامه رفتار کرد.
بنابراین باید در زمینه مواجهه با مشکلات اقتصادی منطقی برخورد کرد و بدانیم به علت حجم نقدینگی موجود در کشور، قرار نیست اقتصاد و مشکلات مرتبط با آن یک‌روزه حل شود.
حال آنکه سیاست‌های دولت سیزدهم کاملاً انقباضی بوده و یقیناً این سیاست عیب‌ها و حسن‌هایی داشت و انتقاداتی هم به آن وارد است؛ اما باید بپذیریم که هر اصلاحی مشکلات خاص خود را دارد؛ ولی به‌نظر تولیدکنندگان در خصوص دریافت تسهیلات با مشکلات عدیده‌ای در پی این سیاست انقباضی مواجه شدند که می‌بایست ازسوی مدیران ارشد استانی در هر استان به‌عنوان یک اولویت در عرصه رونق تولید مورد توجه قرار گیرد.

شناسه خبر 87027