شناسه خبر:32150
1399/8/29 15:23:10

 گرمخانه‌های کرمانشاه باشیوع کرونا تعطیل نمی‌شوند ولی قرار است افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها به‌دلیل شیوع این ویروس مرگبار، فصل سرمای متفاوتی را تجربه کنند اما برای یافتن سرپناه با سخت‌گیری‌ها و حساسیت‌های بیشتری مواجه می‌شوند.

با سردشدن هوای این روزهای شهرمان، حضور افرادی ژنده‌پوش که اکثر آنان را مردان تشکیل می‌دهند در گوشه و کنار کرمانشاه بیشتر دیده می‌شود، افرادی که با کیف و یا ساک دستی که به همراه دارند از رهگذران خواهان دریافت پول برای خرید موادغذایی می شوند.

بی‌خانمان‌ها که بخش گسترده‌ای از آنان را معتادان و متکدیان خیابانی تشکیل می دهند نمونه ای از ناهنجاری اجتماعی است که پرسه زدن آنها در سطح شهر نه تنها برای شهروندان مزاحمت ایجاد می کند بلکه چهره ژولیده و به هم ریخته آنان، جلوه‌ای ناخوشایند به منظر شهری می بخشد.

این بی‌پناهان که در روزهای کرونایی نیز همانند دیگر افراد با فشارهای اقتصادی بیشتری روبه رو شده‌اند اگر بخواهند یک وعده غذای گرم و سقفی برای خوابیدن داشته باشند باید علاوه بر رعایت شدیدتر دستورالعمل‌های بهداشتی، از نظر وضعیت سلامتی مورد بررسی قرار گیرند.

قرار است مددجویان سرپناه‌های شبانه از لحاظ بیماری غربالگری شوند و در صورت نیاز به مراکز درمانی تخصصی ارجاع داده خواهند شد.

گرمخانه شهرداری ۳۵ نفر ظرفیت دارد

از همین رو مدیر امور هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه اظهار کرد: با سرد شدن هوا در چند روز آینده گرمخانه شهرداری کرمانشاه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

حسن مرادی گفت: علاوه بر گرمخانه‌ای واقع در محدوده بوستان جلالیه که ظرفیت پذیرش ۳۵ نفر را دارد درصدد ایجاد یک گرمخانه دیگر با مشارکت بهزیستی برای اسکان زنان هستیم که در این مورد رایزنی‌هایی نیز انجام شده است.

وی افزود: گرمخانه جلالیه که در سال‌­های گذشته نیز فعال بوده و خدماتی را به افراد بی­خانمان و معتادان خیابانی ارایه کرده است از چند روز آینده با امکانات کامل فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و پذیرای تعداد ۳۵ مرد خواهد بود.

این مسئول گفت: افراد بی سرپناه و رها شده که در سطح شهر هستند توسط عوامل شهرداری شناسایی و یا به ما معرفی می‌­شوند و با هماهنگی که با مرکز بهداشت و اداره کل بهزیستی صورت می­‌گیرد قبل از ورود به گرمخانه­، تست کرونا از آنها گرفته شده و سپس در گرمخانه پذیرش و اسکان داده می‌­شوند.

مرادی در پاسخ به علت کاهش میزان پذیرش افراد بی­خانمان و معتاد در گرمخانه‌­ها در سال جاری گفت: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا با مشکل پذیرش این افراد مواجه هستیم و کار بسیار دشواری است اما با توجه به وظیفه­‌ای که در این خصوص داریم این کار را با حساسیت ویژه‌­ای و با مشارکت مرکز بهداشت و اداره کل بهزیستی باید انجام دهیم.  

سه گرمخانه بهزیستی در استان فعال است

در ادامه مدیرکل بهزیستی کرمانشاه از فعالیت سه گرمخانه در استان خبر داد و گفت: این تعداد در شهرستان‌های اسلام آبادغرب، کنگاور و کرمانشاه فعال است.

فرحناز محمدی با اشاره به فعالیت سرپناه‌های شبانه بهزیستی استان کرمانشاه، گفت: همه دستورالعمل‌های بهداشتی برای پذیرش افراد بی‌خانمان و معتاد به ویژه در این روزهای کرونایی لحاظ می‌شود.

وی با بیان اینکه از یکم آذر ماه نیز گرمخانه دیگری در شهر کرمانشاه آغاز به کار می کند، ادامه داد: درصدد افزایش این مراکز هستیم و در حال شناسایی گرمخانه ای برای مردان و زنان هستیم.

وی تاکید کرد که پذیرش مددجویان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقدور است.

گرمخانه زنان به زودی فعال می شود

به گفته مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، ظرفیت هر مرکز ۳۰ تخت است و در صورت تقاضا می‌تواند تعداد تخت ها افزایش پیدا کند و ساعات کار سرپناه‌های شبانه بهزیستی از ساعت ۶ غروب تا ۸.۵ صبح است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از این گرمخانه‌ها به زنان اختصاص دارد، گفت: سرپناه زنانه به علت تغییر مکان باتوجه به استیجاری بودن ملک آن اکنون غیرفعال است اما به زودی فعال خواهد شد.

از افراد مشکوک به کرونا در گرمخانه ها تست گرفته می شود
در ادامه کارشناس مسوول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه اظهار کرد: احتمال اینکه در بین بی‌خانمان‌­ها و معتادانی که در گرمخانه‌­ها اسکان می‌‌یابند افراد مبتلا به کرونا وجود داشته باشد زیاد است.

بهمن خدادادیان گفت: در صورت مشاهده و شناسایی افراد مشکوک به کرونا در گرمخانه‌­ها بلافاصله بعد از هماهنگی، به مراکز ۱۵ ساعته برای انجام تست معرفی می‌­شوند که در صورت مثبت بودن به مراکز درمانی اعزام خواهند شد.

وی ادامه داد: البته به صورت تصادفی به مراکز نگهداری معتادان مانند کمپ ماده ۱۶ سراب نیلوفر یا کمپ شهرداری در چشمه سفید مراجعه کرده‌­ایم و به صورت گروهی از آن‌ها تست گرفته‌ایم.

او اضافه کرد، با مدیر گرمخانه‌­ها و کمپ‌­ها هماهنگی لازم صورت گرفته که در صورت مشاهده فرد یا افراد مشکوک به کرونا به سرعت آنها را از جمع جدا کرده و در اتاقی جداگانه نگهداری و قرنطینه می‌­کنند و برای گرفتن تست و دریافت خدمات درمانی با مرکز بهداشت هماهنگی لازم را انجام می­‌دهند.

این کارشناس مسوول مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه گفت: با آغاز فصل سرما برای شروع فعالیت گرمخانه ها نیاز به برگزاری نشست‌­هایی بین مسوولین و ادارات مرتبط هست که این جلسات به صورت مشترک بین شهرداری و مرکز بهداشت با محوریت فرمانداری برگزار خواهد شد.
وی هماهنگی­‌های لازم در خصوص رعایت نکات بهداشتی­ و فاصله گذاری اجتماعی به ویژه در گرمخانه ­ها را از اهداف این جلسات عنوان کرد تا ضمن رعایت پروتکل‌­های بهداشتی بتوان خدمات بهتری را به افراد بی­خانمان ارایه داد.

خدادادیان افزود: با شدت گرفتن سرما با مشکل تراکم در گرمخانه‌­ها مواجه می‌­شویم اما امسال باید با توجه به شیوع بیماری کرونا مسوولین گرمخانه‌­ها تدابیری را به کار ببرند که عدم پذیرش افراد بیشتر از ظرفیت گرمخانه، رعایت حداقل فاصله یک متری بین تخت­‌ها، توزیع ماسک و نظارت کامل بر استفاده از ماسک و همچنین نظارت بر شستشوی کامل دست‌ها و در صورت لزوم استحمام قبل از ورود به سالن گرمخانه از جمله این موارد است.

شستن و ضدعفونی کردن در اولویت کار گرمخانه ها باشد

این مسوول افزود: گندزدایی و ضد عفونی کردن مداوم و مستمر سطوح، دستگیره­‌ها، تخت‌­ها و شستشوی ملحفه­‌ها و پتوها باید در اولویت کار گرمخانه‌­ها باشد که در صورت نیاز به مواد گندزدا با هماهنگی لازم در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و باید غذای مقوی و مخصوص فصل سرما و همچنین میوه بین افراد بی خانمان توزیع شود و مرکز بهداشت به صورت مستمر بر این مکان­ها نظارت خواهد داشت.

وی در پاسخ به این شایعه که با شیوع بیماری کرونا و کمبود امکانات،آیا افراد مشکوک از گرمخانه‌­ها اخراج می شوند، گفت: هدف از ایجاد و فعالیت گرمخانه­‌ها، حمایت از بی­خانمان‌­ها و معتادان خیابانی است و نسبت به جمع‌­آوری و انتقال آنها به این مکان‌­ها اقدام می‌­شود.

خدادادیان ادامه داد: اگر در بین این افراد موردی مشاهده شود که دارای بیماری پوستی یا بیماری واگیردار باشد، مسئولان گرمخانه‌­ها موظف هستند که با اورژانس تماس بگیرند تا فرد یا افراد موردنظر برای مداوا به مراکز درمانی اعزام شوند و این افراد بدون حمایت رها نمی‌­شوند.

او با تاکید بر حفظ کرامت انسانی افراد بی خانمان و معتاد گفت: برخی از افرادی که مسوولیت امور گرمخانه‌­ها را به عهده می‌­گیرند در گذشته سابقه مصرف موادمخدر را داشته‌اند و اکنون پاک هستند و معتادان و حالات آن‌ها را به خوبی درک می­‌کنند و نیازهای آن‌ها را می‌­شناسند و با سرلوحه قرار دادن این اصل که «معتاد مجرم نیست بلکه بیمار است»با این افراد برخورد می‌­کنند.

 

وی یادآور شد: اما با این حال در صورت مشاهده رفتاری برخلاف موارد عنوان‌شده بدون شک با متخلفین برخورد خواهد شد.

شناسه خبر 32150