شناسه خبر:32645
1399/9/9 01:34:23
سپهرغرب در پی گفت‌وگو با مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان و رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر مطرح کرد:

پارک 240 هکتاری اکباتان چالش آینده همدان

سپهرغرب، گروه استان - طاهره ترابی مهوش :طرح ساخت بزرگ‌ترین پارک فرامنطقه‌ای همدان واقع در سد اکباتان این شهر از سال 97 هم‌زمان با واگذاری زمینی به مساحت تقریبی 240 هکتار از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به شهرداری آغاز شد که به اذعان مسئولان، اجرای این طرح جهشی عظیم در توسعه گردشگری استان در پی خواهد داشت.

به گفته مدیران مرتبط، پارک جنگلی سد اکباتان با توجه به موقعیت جغرافیایی می‌تواند به نقطه مهمی در گردشگری شهر همدان تبدیل شود و درعین‌حال تمام قابلیت‌ها و استانداردهای لازم را دارا است.

از سوی دیگر طبق ماده 22 قانون هوای پاک تمام شهرداری‌ها ملزم هستند که سرانه فضای سبز شهری خود را به بالای 15 متر مربع افزایش دهند.

وسعت فضای سبز همدان در حال حاضر 630 هکتار است و حالا با شروع عملیات ساخت پارک جنگلی اکباتان، سرانه فضای سبز این شهر به بالای 17 متر مربع افزایش پیدا خواهد کرد.

بر این اساس معاون خدمات شهری شهردار همدان چندی پیش هم‌زمان با آغاز عملیات اجرایی این پارک در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اینکه پارک فرامنطقه‌ای اکباتان سرشار از امکانات رفاهی و تفریحی خواهد بود، گفت: ایجاد کمپ‌های اقامتی، فضای بازی، انواع موزه، فضای ورزشی، پیست دوچرخه‌سواری، امکانات سرگرمی و صدها فضای رفاهی در نقشه این پارک طراحی شده است.

از طرفی حسین قراباغی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز در گفت‌وگویی با اشاره به آنکه این پارک جنگلی را می‌توان یک پارک کوهستانی فرامنطقه‌ای دانست، خاطرنشان کرد: در این فضا کنار زیبایی‌های طبیعی می‌توان انواع موزه، کمپ‌های اقامتی، فضاهای بازی و ورزشی، پیست دوچرخه‌سواری و سایر سرگرمی‌ها را نیز ایجاد کرد.

بر این اساس با توجه به آنکه یقیناً دارا بودن پیوست‌های زیست‌محیطی برای پروژه‌های این‌چنینی که به گفته مدیران شهری سرشار از امکانات رفاهی بوده، یک الزام است، بر آن شدیم تا دراین‌باره با محسن جعفری‎نژاد بسطامی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان و نیز حسین قراباغی، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت‎وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با اشاره به اینکه درخصوص پروژه عنوان‌شده در جلسات نامی از پارک فرامنطقه‌ای اکباتان به ما اعلام نشده است، گفت: از آنجایی که طبق چارچوب اداره کل حفاظت محیط‌زیست انجام برخی پروژه‌ها منوط به ارائه گزارش‌ها و پیوست‌های محیط‌زیستی است و برخی نیز نیازمند این پیوست‌ها نیستند، بر این اساس ما به مدیران مرتبط با این پروژه اعلام کرده‌ایم که در چارچوب تعریف‌شده از سوی اداره کل محیط‌زیستی می‌بایست پروژه دارای پیوست باشد و باید قبل از اجرای پروژه این ارزیابی و گزارش‌های محیط‌زیستی تهیه و ارائه شود و در غیر این صورت (اگر بنا به مؤلفه‌ها نیازمند پیوست محیط‌زیستی نیست) منطبق با قوانین آب منطقه‌ای و یا منابع طبیعی پروژه پیگیری شود.

محسن جعفری‌نژاد بسطامی ادامه داد: اما آنچه درخصوص این پروژه در جلسات به‌صورت شفاهی به ما اعلام و ارائه شده، بیانگر آن بوده است که نیازمند پیوست محیط‌زیستی نیست، زیرا لزوم پیوست و ارائه گزارش‌های محیط‌زیستی نیازمند مساحت بالا و مکان‌های اقامتی و تفرجگاهی است، حال آنکه در جلسات مدیران مجری طرح عنوان کردند که در مساحت کوچک فعالیت خواهند کرد و مابقی فضا درخت‌کاری و فضای پوشش گیاهی است.

جعفری‌نژاد بسطامی در پاسخ به این سؤال که آیا از سوی شهرداری طرحی مکتوب با عنوان پارک فرامنطقه‌ای به اداره کل محیط‌زیست ارسال و از شما نظرخواهی نشده است؟ گفت: خیر طرحی به این صورت به ما ارائه نشده است.

وی با تأکید بر اینکه آنچه درخصوص پروژه به ما ابلاغ شده همان مسائل مطرح‌شده در جلسات بوده، تصریح کرد: شرایط پروژه که به ما ابلاغ شده، شامل پروژه‌هایی نیست که نیازمند نظرخواهی و ارائه گزارش‌های زیست‌محیطی باشد.

* احداث پارک فرامنطقه‌ای در دستور کار است

در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه افزایش سرانه فضای سبز شهری در سال‌های اخیر مورد توجه مدیریت شهری است، گفت: بر این اساس احداث پارک‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای و درعین‌حال ایجاد تفرجگاه‌ها برای استفاده شهروندان در دستور کار قرار گرفت.

حسین قراباغی با تأکید بر اینکه ایجاد چنین فضاهایی از شورای چهارم با تحویل گرفتن اراضی از منابع طبیعی هم در فخرآباد و هم در سد اکباتان آغاز شد، تصریح کرد: در دوره پنجم شورا نیز این مسئله با حساسیت بالایی دنبال شد.

وی با اشاره به آنکه این مهم در سیاست‌های کلانی شورای شهر مورد توجه قرار گرفت و به شهردار ابلاغ شد، عنوان کرد: البته طی چند دهه اخیر شاهد افتتاح پارک بزرگی در شهر همدان نبودیم و آنچه ساخته شده بود، همه در قالب پارک‌های جیبی و یا به تعبیر بهتر پارک‌های محله‌ای بوده است که یقیناً تأثیر خاصی بر اکوسیستم و افزایش سرانه فضای سبز نداشته‌اند.

قراباغی با بیان اینکه قرارداد احداث پارک 240 هکتاری اکباتان در شورای چهارم بسته شد اما عملیات اجرایی تا چندی پیش آغاز نشده بود، ابراز کرد: عزم ما در شورای پنجم احیا این پارک‌ها به‌عنوان یک پارک فرامنطقه‌ای و درعین‌حال یک تفرجگاه گردشگری است که هم پذیرای مسافران بوده و هم بتواند بستری برای بهره‌مندی شهروندان همدانی باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان افزود: بر این اساس طی چندسال اخیر بودجه برای این مهم اختصاص دادیم.

قراباغی با بیان اینکه در بدو امر ایجاد جاده دسترسی و تأسیسات مقدماتی و درعین‌حال بازسازی فضای سبز منطقه در دستور کار قرار گرفت، اذعان کرد: خوشبختانه شاهد آماده شدن زیرساخت‌های لازم برای تبدیل شدن این منطقه به یک پارک بزرگ هستیم.

وی با بیان اینکه درحال حاضر شاهد پیشرفت قابل توجهی در جاده دسترسی پروژه هستیم به‌طوری که آسفالت‌ریزی مسیر انجام شد تا مردم بتوانند فعلاً به‌عنوان یک تفرجگاه از آن استفاده کنند، ابراز کرد: در مراحل بعد قرار است منطقه زون‌بندی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه قرار است براساس زون‌بندی‌های انجام‌شده از توان سرمایه‌گذاران استفاده کنیم، تصریح کرد: به‌عنوان مثال کاشت گیاهان دارویی، شهربازی، کمپینگ‌های موقت جهت اسکان مسافران ازجمله زون‌های پیش‌بینی‌شده برای منطقه است.

قراباغی در واکنش به این مسئله که یقیناً نکاتی که مطرح شد مبنی بر ایجاد کمپینگ‌ها و مباحثی از این قبیل در منطقه نیازمند پیوست‌های محیط‌زیستی است اما ما در گفت‌وگویی که با مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان داشتیم گویا ارائه طرح جهت اظهار نظر درخصوص پیوست‌های محیط‌زیستی از سوی شهرداری انجام نشده است و تنها در جلسات فعالیت در مساحتی محدود از سوی شهرداری به این اداره کل گزارش شده، گفت: بیش از 99 درصد در قالب احیا و بازسازی فضای سبز منطقه است، به‌طوری که قرار بوده چیزی حدود 100 هزار اصله درخت در منطقه کاشته شود.

وی افزود: هدف ما ایجاد ملزومات اولیه بوده، به‌عنوان مثال ایجاد چند سرویس بهداشتی و یا ایجاد آلاچیق یک نیاز مبرم در منطقه است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان آنکه این ملزومات اولیه به منطقه هویت گردشگری می‌بخشد، تصریح کرد: اما اگر قرار به اجرای زون‌ها باشد، یقیناً پیوست‌های محیط‌زیستی و حتی فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هنوز در مرحله مطالعه زون‌ها توسط معاونت معماری و شهرسازی شهرداری هستیم، خاطرنشان کرد: یقیناً برای این زون‌ها پیوست محیط‌زیستی درنظر خواهیم گرفت.

قراباغی با بیان اینکه اخیراً آب منطقه‌ای پیشنهاد داده که منطقه بالادست به مکانی برای بازی‌های‌ آبی تبدیل شود، اظهار کرد: یقیناً برای این قبیل پیشنهاد‌ها و زون‌ها پیوست‌های لازم تعریف می‌شود.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد بین آنچه که در جلسات به‌صورت شفاهی به مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست ارائه شده و آنچه در اندیشه و نظر مدیران شهری و عملیات اجرایی است، تمایز فحاشی وجود دارد! بنابراین می‌بایست خطاب به رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت که با توجه به وسعت منطقه و برنامه‌های تعریف‌شده در فضای زون‎بندی طبق آنچه که چندماه پیش از زبان شما در رسانه‌ها منعکس شده و بخشی از آن نیز در این گفت‌وگو مورد تأکید قرار گرفت، یقیناً پیوست محیط‌زیستی برای چنین زیرساخت‌هایی یک اصل است و این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان در یک پارک فرامنطقه‌ای تنها یک درصد را به امکانات رفاهی اختصاص داد؟ بنابراین اینکه بخشی از کار را در قالب تفرجگاه بدون درنظر گرفتن پیوست و الزامات زیست‌محیطی انجام و سپس توجه به الزامات زیست‌محیطی به پس از زون‌بندی موکول شود، منطقی نیست و یقیناً در آینده نه‌چندان دور این منطقه بکر به یک زباله‌دانی و چالش محیط‌زیستی در شهر همدان با عنوان تفرجگاه بدل خواهد شد و شما می‌بایست نسبت به تصمیمات گرفته‌شده پاسخ‌گو باشید.

شناسه خبر 32645