شناسه خبر:37621
1399/12/16 11:04:42

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: 16 طرح شهری همدان در دولت تدبیرو امید همزمان با سراسر کشور رونمایی شد

آئین رونمایی از 16 طرح شهرداری همدان روز پنج‌شنبه با حضور مدیران استانی و شهرستانی برگزار شد دراین مراسم فرماندار همدان با بیان اینکه شکل زندگی در شهرهای بزرگ و شیوه شهرنشینی نسبت به گذشته تغییرکرده گفت: در شرایط امروز، احداث پارک‌های جنگلی یک ضرورت انکارناپذیر در عرصه مباحث اجتماعی است.

محمد علی محمدی با بیان اینکه رونمایی از طرح‌های بزرگ و ارزشمند طی این مراسم بیانگر کارنامه قابل دفاع از سوی شهرداری همدان است ابراز کرد: جمعیت شهری کلانشهر همدان نیاز به فضای تفرجگاهی دارد که فضاهایی همچون پارک جنگلی کمک شایانی به زندگی‌های آپارتمان‌نشینی می‌کند زیرا آستانه تحمل افراد در زندگی نوین محدود شده است.

محمدی با اشاره به اینکه همدان از دیرباز به داشتن باغ‌های فراوان و زیستگاه‌های بکرزیستی مشهور بوده است عنوان کرد: نکته اینجاست که ما باید با حفظ و توسعه، این فضا را برای آیندگان نگه‌داریم.

فرماندار همدان با بیان اینکه برای جبران حذف برخی از فضاهای سبز، ساخت اینگونه پارک‌های جنگلی کمک بسیار زیادی به حفظ محیط زیست خواهد کرد: بر اساس قانون اساسی منابع طبیعی جزء انفال بوده و متعلق به مردم است پس اگر رویکرد و فرهنگ تعلق خاطر به محیط‌زیست را در بین مردم نهادینه شود این خود مردم هستند که در حفظ منابع کوشا خواهند بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه همزمان با روز درختکاری، هفته محیط زیست و فرا رسیدن فصل بهار یک میلیون اصله نهال در استان همدان کاشته می‌شود گفت: این مهم علاوه‌بر دیگر فعالیت‌های این سازمان در بحث کاشت نهال در طرح‌های تعریف شده است.

اسفندیار خزائی با بیان اینکه احداث 350 هکتار پارک جنگلی در شهر همدان بسیار ارزشمند است خاطر نشان کرد: این پارک می‌بایست به دست شهرداری و شورای شهر نگهداری، تجهیز و بهسازی شود.

وی با تاکید براینکه در پارک‌های جنگلی، زیباسازی محیط‌زیست در برخی موارد نیارمند تغییر است وشاید برای پیشبرد این مجبور به تغییر در محیط باشیم تصریح کرد: سال گذشته یک هزار هکتار به جنگل‌کاری استان همدان اضافه شد و بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته این میزان در سال آینده به دو برابر افزایش می‌یابد.

خزائی با تاکید بر اینکه استان همدان علیرغم کم جنگل بودن به لحاظ گونه‌های مختلف اکولوژیکی در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخودار است تصریح کرد: از آنجایی‌که به بهار طبیعت نزدیک می‌شویم امیدواریم مردم از این فرصت برای کاشت درخت استفاده کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه در بحث‌های عمرانی پیوست‌های اجتماعی در ارتباط با فضای سبز در دستور کار شورا و شهرداری بوده است اظهار کرد: سعی داریم در طرح‌ها، درختی قطع نشده بلکه به فضای سبز نیز اضافه شود و حتی دراین استا در برخی از پروژه‌ها مسیر دارای درخت را به محور دیگر منحرف کردیم و یا در صورت اجبار به حفظ درخت نسبت به جبران آن در دیگر نقاط شهر اقدام شد.

کامران گردان با بیان اینکه در اجرای دوربرگردان‌ها فضای سبز زیادی اضافه شده است گفت: در کاشت درخت و گونه‌های گیاهی سعی به انتخاب گونه‌های کم‌آب‌بر در برخی موارد حذف چمن بوده است.

وی با تاکید براینکه ایجاد پارک‌های جنگلی نیز نقش موثری در سرانه فضای سبز خواهد داشت اما توجه به این نکته ضروری است که در اجرای این پروژه همه ادارات باید به وظایف خود عمل کنند گفت: برای پارک فرامنطقه‌ای باید راه و شهرسازی وارد عمل شده و راه دسترسی بهتری را ایجاد کند زیرا روستای تفریجان توان و کشش این حجم از تردد را نخواهد داشت و در صورت عدم توجه به این مسئله یقینا شاهد حوادث ناگواری خواهیم بود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری همدان نیز با اشاره به فعالیت قابل دفاع شهرداری همدان ضمن گلایه از اینکه چرا همدان نباید جزء شهرهایی باشد که پروژه‌های آن امروز به‌دست رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس رونمایی شود گفت: تنگ‌نظری در همدان بازهم زیاد شده و باعث شده بسیاری از پروژه‌ها به نتیجه نرسد و برخی می‌خواهند همدان به وضعیت چند سال گذشته برگردد.

وی ضمن خطاب قرار دادن فرماندار همدان با تاکید بر اینکه باید برای تنگ‌نظری‌ها در همدان به فکر چاره‌ای بود افزود: چرا نباید امروز شاهد افتتاح پروژه عصر طلایی باشیم؟ چه بلایی سر پروژه میدان بار آمد که امروز به فکر ایجاد بازار میوه هستیم؟ چرا باید پروژه اسکای مال در چنین وضعیتی گیر کند؟ مسئله اینجاست که همگان واقف به این امر هستند که همه این پروژه‌ها از تنگ نظری به بن بست رسیده‌اند.

گردان با تاکید براینکه قصد کاندیداتوری برای انتخابات شورای شهر آینده را ندارد عنوان کرد: از آنجایی‌که بنده پیش از حضور در شورای شهر نظامی بودم ودر قاموس ما نظامی‌ها کار و فعالیت را باید تمام وکمال به نتیجه رساند و از آنجا که معتقدم وقتی کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، باید کنار بکشیم در انتخاب شورا حاضر نخواهم شد.

شهردار همدان نیز در ادامه مراسم با اشاره به اینکه این طرح‌ها در طول چند سال اخیر و سالجاری به بهره‌برداری رسیده و امروز به صورت نمادین از آن‌ها رونمایی شد افزود: احداث پارکینگ طبقانی آقاخانی بیگ، اجرای بیش از 50 هزار تن آسفالت در منطقه دو، پیاده‌روسازی در منطقه دو، اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی تقاطع رسالت، احداث پارک جنگلی اکباتان، بازگشایی و تعریض چندین معبر در سطح منطقه دو، اجرای چندین آبنما و نورپردازی در مناطق مختلف شهر و احداث باغ گل‌ها از جمله پروژه‌هایی است که افتتاح و بهره‌برداری شدند.

صوفی با اشاره به اینکه انتقال آب‌های سطحی کار سختی بود و سال‌های گذشته مشکلات زیادی در این زمینه داشتیم خاطرنشان کرد: با اجرای طرح انتقال آب‌های سطحی در حال حاضر مشکلی در حین بارش باران نداریم.

وی با تاکید براینکه علیرغم مشکلات اقتصادی بسیار شهرداری‌ها مناطق در مسیر توسعه شهر فعال هستند گفت: ما در منابع درآمدی مشکل داریم زیرا شهر همدان صنعتی نبوده و درآمد پایینی دارد با این وجود با تمام توان سعی کردیم توسعه همدان در مسیر خوبی باشد.

شهردار همدان،ادامه داد: منابع طبیعی استان، خوشبختانه دو زمین بزرگ به مساحت 250 هکتار در منطقه سد اکباتان و 100 هکتار در منطقه حیدره، برای احداث پارک جنگلی به شهرداری واگذار کرد که این تعامل با مدیریت شهری ستودنی است.

وی با شاره به اینکه پارک جنگلی اکباتان فرا‌منطقه‌ای است و یقینا با توجه به زیرساخت‌هایی که برای آن تعریف کردیم علاوه بر جذب گردشگر، میزبان تفریحات و اوقات فراغت مردم همدان است‌ عنوان کرد: به عنوان مثال یکی از زیرساخت‌های تعریف شده برای این پروژه ایجاد پارک خلاقیت برای کودکان خواهد بود.

شهردار همدان افزود: از آنجایی‌که این پروژه در مجاورت پروژه با سد اکباتان است این پارک را می‌توان جزء پارک‌های ساحلی قلمداد کرد بنابراین در پی رایزنی‌های انجام شده با دستگاه‌های مرتبط از جمله شرکت آب منطقه‌ای این امکان فراهم خواهد شد که گردشگران بتوانند از موهبت آب سد اکباتان بهره مند شوند.

صوفی با بیان اینکه در دومین پارک جنگلی همدان که در منطقه حیدره شاهد احداث آن خواهیم بود سال آتی عملیات اجرایی آغاز می‌شود خاطرنشان کرد:امسال 28 زمین چمن مصنوعی، برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان همدان در محلات مختلف ساخته شده است.

وی با تاکید براینکه منتظر تصویب طرح جامع شهری همدان هستیم که در آن احداث رینگ سوم شهر و قطار شهری همدان گنجانده شده است اذعان کرد: باتوجه به بافت تاریخی شهر همدان این قطار شهری، مترو و مونو ریل نیست، بلکه به صورت تراموا است که در صورت اجرا شدن نقش موثری را در تقویت سامانه حمل و نقل شهری ایفا خواهد کرد.

صوفی با بیان اینکه عملیات اجرایی زیرگذر بهشت، احداث مسیر دوچرخه در بودجه سال آتی پیش‌بینی شده است خاطر نشان کرد: خوشبختانه مشکلات پیش‌روی پروژه عصر طلایی هگمتانه با 300 هزار متر مربع فضا مرتفع شده و در آینده نزدیک نیز انتظار می‌رود مباحث قانونی و موانع پیشروی پروژه اسکای مال نیزحل شود.

صوفی با شاره به اینکه در حوزه فناوری پروژه اس.دی.آی از اهمیت بالا برخودار بود و خوشبختانه به منصه ظهور و اجرا درآمد خاطر نشان کرد: نرم افزار جامع شهرسازی نیز تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی با تاکید براینکه برای قرار گرفتن شهر در مسیر توسعه بیشتر، بودجه هزار میلیارد تومانی امسال را به هزار و 600 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش دادیم ابراز کرد:در نوروز 1400 در کنار نصب المان‌های نوروزی، سه میلیون گل و 10 هزار اصله درخت در سطح شهر همدان کاشته خواهد شد.

شناسه خبر 37621