شناسه خبر:82965
1403/3/6 08:12:48

رئیس هیئت سوارکاری استان همدان با بیان اینکه باشگاه سوارکاری پردیسان با مشارکت شهرداری منطقه سه همدان به بهره‌برداری خواهد رسید، عنوان کرد: متأسفانه باشگاه سوارکاری ایثار همدان که آزمونه سوارکاری استان همدان بود، در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و به‌جای برنامه‌های سوارکاری، پرورش اسب در این محل انجام می‌شود.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

ورزش سوارکاری ازجمله ورزش‌های پُرمخاطب و پُرهیجان است که متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد فراموشی این رشته هستیم؛ این ورزش ازجمله رشته‌هایی است که می‌تواند مورد استفاده تمامی رده‌های سنی قرار بگیرد؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز در فرمایشات خود بر سوارکاری تأکید داشته و به مسلمانان سفارش کرده‌اند که این مهم را فرا بگیرند. همدان نیز از گذشته در زمینه سوارکاری ازجمله استان‌های باسابقه و درخشان بوده است که متأسفانه در گذر زمان با تغییر ذائقه مردم به سمت پرورش اسب، شاهد کم‌رنگ شدن این رشته ورزشی در استان همدان بودیم.
یکی از رویکرد‌های هیئت‌های ورزشی می‌تواند این مسئله باشد که سنت‌های قدیمی در ورزش را احیا کرده و آن‌ها را به مخاطبان امروزی با اجرای برنامه‌های مختلف و متنوع معرفی کنند. باید علاوه‌بر معرفی این رشته ورزشی به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم آن نیز باشیم و بتوانیم در تمامی شهرستان‌های استان رشته باارزش سوارکاری را راه‌اندازی کرده و استعداد‌های برتر در این زمینه را شناسایی کنیم. از طرفی تمامی این فعالیت‌ها می‌تواند مانع بزرگی در برابر آسیب‌های اجتماعی امروزی جوانان و نوجوانان باشد؛ حال در راستای معرفی هیئت‌های ورزشی استان این‌بار به سراغ هیئت سوارکاری رفته و گفت‌وگویی با رئیس این هیئت داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

* لطفاً خودتان را معرفی کنید.

محمدرضا شوشتری هستم، در آذرماه سال 1400 به‌عنوان سرپرست هیئت سوارکاری استان همدان انتخاب شده و بعد از گذشت 11 ماه، توانستم با رأی اعضای هیئت، به‌عنوان رئیس این هیئت ورزشی انتخاب شوم و در خدمت جامعه ورزشی استان به‌ویژه سوارکاران عزیز باشم.

* گزارشی از وضعیت هیئت سوارکاری استان بیان بفرمایید.

متأسفانه در سال‌های گذشته رشته سوارکاری در این استان به فراموشی سپرده شده و بیشتر گرایش‌ها به سمت پرورش اسب سوق پیدا کرده بود و هیئت ورزش سوارکاری نیز با مشکلاتی از قبل مواجه بود که بیان آن در این مصاحبه نمی‌گنجد.

در آذرماه 1400 که سرپرستی این هیئت را برعهده گرفتم، کار را مجدد با رویکرد متفاوتی آغاز کرده و با همکاری سایر عوامل توانستیم اقدامات خوب و مؤثری را در این استان انجام دهیم؛ رشته سوارکاری را دوباره نه‌تنها در استان همدان، بلکه در کشور معرفی کرده و آن را احیا کردیم. اعضای هیئت در این مدت کمک‌های فراوانی داشتند و با همکاری و مشورت این عزیزان توانستم اعضای قبلی را شناسایی کرده و با یک فراخوان از آن‌ها برای ادامه فعالیت در این هیئت دعوت کنم؛ همچنین توانستیم افراد جدیدی را نیز جذب کنیم.

استان همدان ظرفیت بسیار خوبی در زمینه سوارکاری داشته و بهترین مراکز را نیز در این استان داریم که آزمونه سوارکاری غرب کشور نیز شناخته می‌شود. متأسفانه این هیئت نخستین‌ و کمترین امکانی که سایر هیئت‌های ورزشی استان دارا هستند را نیز نداشته و آن داشتن یک دفتر مشخص است که مدیرکل محترم ورزش و جوانان استان برای این موضوع قول مساعدت داده‌اند.

یکی دیگر از مسائلی که در این زمینه داریم، واگذاری باشگاه سوارکاری ایثار همدان واقع در سعیدیه بالا است که به بخش خصوصی واگذار شده و بخش خصوصی نیز از این فضا به‌عنوان محلی برای پرورش اسب استفاده می‌کند، درصورتی که این محل آزمونه سوارکاری استان شناخته می‌شد و به‌دلیل دسترسی عمده مردم شهر همدان به این باشگاه، روند جذب به این رشته ورزشی نیز سریع‌تر اتفاق می‌افتاد؛ چراکه هرروز شاهد حضور افراد زیادی برای بازدید از این باشگاه بودیم و امیدواریم که هرچه زودتر در این خصوص نیز مسئولین استانی به فکر باشند تا بتوانیم مجدد از این فضا به بهترین نحو ممکن استفاده کرده و از آن بهره‌برداری داشته باشیم.

* لطفاً اقدامات شاخص این هیئت ورزشی در سال گذشته را بیان بفرمایید.

سال گذشته توانستیم 10 دوره مسابقات سوارکاری را در رده سنی نونهالان، نوجوانان و بزرگ‌سالان برگزار کنیم که بیشتر کادر فنی این مسابقات از شهرستان‌های استان دعوت شده بودند؛ همچنین اتفاق بسیار خوبی که رقم خورد، جذب بانوان به این رشته ورزشی بود که در مسابقات نیز حضور چشمگیری داشتند و هم‌اکنون 10 سوارکار واجد شرایط برای شرکت در مسابقات داریم.

هیئت سوارکاری استان همدان در سال گذشته میزبان دوره کلانتری پرش غرب کشور با حضور 30 نفر بوده که مدرس این دوره از استان خراسان رضوی انتخاب شد؛ همچنین توانستیم پنج دوره کلینیک مربی‌گری را با حضور مربیان غرب کشور و مربیان این استان برگزار کنیم که در این کلینیک 70 نفر از علاقه‌مندان حضور داشتند.

کمیته زیبایی اسب عرب را در سال گذشته تشکیل دادیم؛ استان همدان درخصوص اسب عرب و نژاد پرش در سطح کشور حرف برای گفتن دارد و قطعاً در جشنواره زیبایی نیز می‌توانیم رتبه‌های خوبی داشته باشیم. فراخوانی برای جذب دانشجویان علاقه‌مند به رشته سوار کاری داده شد و توانستیم دانشجویانی را از دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین دانشکده دامپزشکی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان به این رشته مهیج ورزشی جذب کنیم.

* هم‌اکنون چه تعداد سوارکار با این هیئت همکاری دارند؟

تعداد سوارکارانی که هم‌اکنون در سامانه مربوط به بیمه ورزشی ثبت اطلاعات داشته‌اند، 210 نفر بوده که قطعاً آمار از این تعداد بیشتر است.

* سوارکارانی از این استان که در سال‌های اخیر توانسته‌اند برای همدان افتخارآفرینی کرده و رتبه کسب کنند را معرفی کنید.

آقای علیرضا بختیاری از سوارکاران این استان توانسته‌ در مسابقات بین‌المللی جام آرموس در ارتفاع 145 سانتی‌متر با اسب اینفرنو دلاندلا مقام دوم را کسب کند.

* لطفاً گزارشی از برنامه‌های انجام‌شده در دو ماهه نخست سال 1403 و اهم برنامه‌های آتی هیئت را بیان بفرمایید.

توانستیم در دو ماه ابتدای امسال دو دوره مسابقات را برگزار کنیم؛ یکی از این مسابقات جام جمهوری بود که بیست‌ویکمین مرحله آن برگزار شد و یک دور مسابقه نیز در رده پرش برگزار شد که 30 نفر در این مسابقات حضور داشتند. به لطف خداوند متعال و با همکاری فدراسیون سوارکاری قرار است امسال نیز میزبان برگزاری دوره‌های آموزشی غرب کشور، همدان باشد.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که پیگیر آن هستیم، راه‌اندازی باشگاه سوارکاری پردیسان با مشارکت شهرداری منطقه سه همدان برای رده سنی نونهالان و نوجوانان است. استان همدان با تمامی ظرفیت‌های موجود در حوزه سوارکاری هم‌اکنون فقط دو باشگاه دارد که باشگاه آذرخش در شهرستان بهار به مدیریت آقای محسن حدادیان درحال فعالیت بوده و باشگاه الوند نیز به مدیریت آقای قاسم قاسمی درحال ساخت‌وساز و تکمیل پروژه است.

ظرفیت دیگری نیز که در همدان داریم، مجموعه پرورش و نگهداری اسب اوسینا به مدیریت آقای علیرضا بختیاری است که این مجموعه تولیدکننده برخی از نژاد‌های خاص بوده و قبلاً این‌گونه نژاد‌ها از خارج کشور وارد می‌شد و سرمایه ما به کشور‌های دیگر می‌رفت، اما هم‌اکنون در کشور خودمان و در شهر همدان این اتفاق مبارک رقم می‌خورد.

به دنبال راه‌اندازی باشگاه در سایر شهرستان‌های استان نیز هستیم و بیشترین تمرکز ما در سال جاری روی شهرستان‌ها خواهد بود؛ چراکه ظرفیت بسیار خوبی را در سطح شهرستان‌ها شاهد هستیم که ازجمله آن‌ها می‌توان به شهرستان قروه درگزین اشاره کرد. مسابقات «شو سواره» در این شهرستان برگزار شد و علاقه‌مندان زیادی در این مسابقات حضور داشتند؛ قرار است این مسابقه در سایر شهرستان‌ها نیز برگزار شود و در تابستان امسال شهرستان‌های رزن و ملایر میزبان مسابقات شو سواره خواهند بود.

با توجه به اینکه استان همدان ظرفیت خوبی را در زمینه اسب عرب دارد، با فدراسیون سوارکاری مکاتبه‌ای صورت گرفته است تا میزبانی جشنواره اسب عرب را برعهده گرفته و در شهرستان اسدآباد آن را برگزار کنیم. با هماهنگی‌های صورت‌گرفته قرار بر این شده است که دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز فضایی را در اختیار این هیئت قرار دهد تا زمینه برگزاری مسابقات کشوری هم در این استان فراهم شود.

همچنین یکی دیگر از مسائلی که در مورد آن پیگیری‌هایی انجام شده است، اختصاص چهار الی پنج هکتار زمین در ورزشگاه شهیدمفتح همدان است تا بتوانیم یک باشگاه بسیار خوب را با مشارکت مدیران ارشد استانی در این محل راه‌اندازی کنیم و یکی از رشته‌هایی که برای راه‌اندازی آن در شهرستان‌ها پیگیری‌های لازم با فدراسیون انجام شده، رشته استقامت است که مخاطبان زیادی را جذب می‌کند.

همچنین این هیئت ظرفیت راه‌اندازی تور سوارکاری در استان به‌ویژه اماکن توریستی، تاریخی و تفریحی را دارا بوده که در این زمینه نیاز به حامی داریم و امید است که اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز فضایی را در محل‌های پُرتردد در اختیار هیئت برای این کار قرار دهد.

همان‌طور که گفته شد، هیئت سوارکاری استان از سال 1400 با روی کار آمدن فردی دارای استعداد در این زمینه، فعالیت خود را از سر گرفته و توانسته است در طول دو سال گذشته این رشته قدیمی و با ارزش را در استان احیا کند. همدان از گذشته در زمینه سوارکاری دارای قدمت و پیشینه بالایی بوده و در سطح کشور ازجمله استان‌های مطرح در این زمینه است. باشگاه ایثار که در شهرستان همدان قرار دارد، در طول سال‌های گذشته به بخش خصوصی واگذار شده و متولیان آن نیز در این فضا به پرورش اسب مشغول هستند و از طرفی با توجه به موقعیت این مجموعه که در دسترس عموم مردم قرار دارد، رشته سوارکاری در این شهر با چالش‌ها و موانعی مواجه شده است که می‌طلبد تا متولیان امر در این زمینه پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

شهرداری منطقه سه همدان با مشارکت این هیئت به دنبال راه‌اندازی باشگاه سوارکاری پردیسان در رده‌های سنی نونهالان و نوجوانان است که امیدواریم شاهد افتتاح این باشگاه در سال جاری باشیم. این استان همچون گذشته میزبانی برگزاری دوره‌های آموزشی غرب کشور را برعهده داشته و قرار است که امتداد دوره‌های سال قبل در سال جاری انجام شود. یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند به اقتصاد این رشته ورزشی کمک کند، راه‌اندازی تور اسب‌سواری است که ظرفیت‌های آن موجود بوده، اما نیاز این هیئت به حامی مالی است و در کنار آن نیز باید فضایی برای نگهداری از اسب‌ها در محل‌های نزدیک به مراکز تاریخی، توریستی و تفریحی فراهم شود.

شناسه خبر 82965