شناسه خبر:83029
1403/3/7 13:26:54

اقدامات قابل‌توجهی برای تامین آب شرب در مناطق مختلف استان مرزی ایلام صورت گرفته به گونه‌ای که پروژه‌های قابل توجهی در بخش آبرسانی به مناطق مختلف استان افتتاح شد و به عنوان خدمتی ماندگار با تدبیر شهید خدمت در ذهن مردم این دیار ثبت شد.

 

آبرسانی به مناطق مختلف کشور محور برنامه‌های دولت سیزدهم است، بر همین اساس وزارت نیرو طرح عظیم جهاد آبرسانی را با هدف رفع محرومیت و تنگناهای آبی این مناطق در دستور کار قرار داد.

آبرسانی به 128 روستای استان ایلام در قالب احداث مخزن، ایستگاه پمپاژ، تصفیه خانه آب، ایجاد خط انتقال، ایجاد شبکه توزیع و بهسازی چشمه‌ها تبلور یافته است تا از رهگذر این تلاش ارزشمند، 40 هزار نفر در مدار ارائه خدمت قرار گرفته و از نعمت آب شرب سال بهره‌مند شوند، این مهم، عزم، اراده و کار جهادی رئیس جمهور شهید، خادم الرضا (ع) بود تا طرح بزرگ در استان ایلام به سرانجام برسد.

سرپرست شرکت آبفای استان ایلام با اشاره به آبرسانی پایدار به 71 روستای استان و مرتفع کردن مشکلات حوزه تامین و زیرساخت‌های آب مناطق روستایی استان، گفت: پیگیری ویژه استاندار ایلام در خصوص تصویب اعتبار لازم جهت اصلاح و بازسازی شبکه توزیع فرسوده شهر ایلام به منظور کاهش هدررفت آب به میزان هفت هزار و 500 میلیارد ریال صورت گرفته است.

"محمد محمدی" در تشریح اقدامات دولت سیزدهم در حوزه‌های آب و فاضلاب در استان ایلام اظهار کرد: در حوزه آب اقداماتی همچون فاز اول پروژه جهاد آبرسانی به 128 روستای مواجه با کمبود و تنش آبی استان، بر اساس قرارداد اول محرومیت زدایی منعقد شده با بسیج سازندگی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام با پیشرفت فیزیکی بیش از 76 درصد در حال انجام است.

وی افزود: همچنین انعقاد تفاهم‌نامه و قرارداد دوم جهاد آبرسانی به 210 روستای مواجه با تنش آبی در سطح استان با اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال با تلاش و پیگیری استاندار ایلام از دیگر اقدامات مهم در این حوزه بوده است.

بهره‌مندی 6 هزار و 805 خانوار ایلامی از طرح جهاد آبرسانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با اشاره به بهره‌مندی 6 هزار و 805 خانوار ایلامی از طرح جهاد آبرسانی، گفت: 10 شهرستان و 128 روستای استان تحت پوشش این طرح قرار دارند.

وی با بیان اینکه 21 هزار و 766 نفر در مجموع از اجرایی این طرح در نقاط مختلف به ویژه مناطق روستایی استان بهره‌مند می‌شوند، افزود: کل اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح در فاز اول پنج هزار و 70 میلیارد ریال است.

محمدی ابراز کرد: حفاری 2 حلقه چاه، بهسازی 3 دهنه چشمه و ایجاد پنج ایستگاه پمپاژ از جمله اقدامات انجام شده برای اجرای طرح جهاد آبرسانی است.

وی افزود: این طرح شامل 249 کیلومتر خطوط انتقال، 438 کیلومتر شبکه توزیع و 37 مخزن به حجم 12 هزار و 550 متر مکعب آب است.

جهاد آبرسانی در 69 روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در خصوص پروژه آبرسانی به شهر ارکواز ملکشاهی، گفت: این پروژه با حدود 11 سال قدمت هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، اقدامات خوبی از جمله خطوط انتقال، برق رسانی و احداث مخازن انجام شده و با تکمیل تصفیه خانه آب و اختصاص اعتبار در سال جاری، امسال شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

مدیرعامل آبفای استان در خصوص پروژه‌های جهاد آبرسانی، یادآور شد: در سال جاری در قالب این پروژه، آبرسانی به 69 روستا تعریف شده که از این تعداد تا کنون، آبرسانی به چهار روستا تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و با اجرای کامل این پروژه، مشکل کم آبی یا تنش آبی روستاها مرتفع خواهد شد.

محمدی، سقایی زائرین اباعبدالله الحسین(ع) را افتخار مردم استان برشمرد و تصریح کرد: در این خصوص نیازمند نگاه و اعتبارات ویژه هستیم چرا که فاضلاب شهرستان مهران جوابگوی حضور جمعیت 300 هزار نفری در ایام اربعین حسینی نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب مهران بیش از 1500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، یادآور شد: زیرساخت‌های آب و فاضلاب طرح‌های نهضت ملی مسکن با توجه به محدودیت منابع، نیازمند اعتبارات ملی است.

اجرای زیرساخت‌های آب و فاضلاب پروژه‌های طرح ملی نهضت مسکن

محمدی از شروع عملیات اجرایی خدمات زیرساختی آب و فاضلاب برای طرح‌های نهضت ملی مسکن در سطح کل استان به موازات اجرای این پروژه‌ها، خبر داد و گفت: توسعه، اصلاح و بازسازی شبکه‌های توزیع آب به طول 280 کیلومتر در مناطق مختلف شهری و روستایی استان، احداث و بهره‌برداری 30 باب مخزن ذخیره آب به حجم 16 هزار و 350 متر مکعب، شروع عملیات اجرایی ساخت 14 باب مخزن ذخیره به حجم 11 هزار و 450 متر مکعب در مناطق مختلف شهری و روستایی، آبرسانی به پایانه مرزی مهران و افزایش ظرفیت تامین آب پایدار این پایانه به میزان 130 لیتر بر ثانیه برای جمعیت 350 هزار نفر در روز به منظور خدمت رسانی در ایام کنگره اربعین حسینی از دیگر اقداماتی بوده که انجام شده است.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی پروژه آبرسانی به ملکشاهی و تصفیه‌خانه آب شهر ارکواز ملکشاهی شامل تکمیل ابنیه و سازه‌های فرآیندی تصفیه‌خانه آب از طریق قرارگاه محرومیت زدایی(بسیج سازندگی سپاه استان)، انتخاب پیمانکار تهیه و نصب تجهیزات الکتریکال و مکانیکال با پیشرفت فیزیکی 76 درصد در حال ادامه است.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب ایلام ادامه داد: عملیات اجرایی آبرسانی به شهر چوار و 16 روستای تابعه از طریق 2 حلقه چاه آب در تنگ حمام، اجرای هشت کیلومتر خط انتقال و احداث 2 باب چاهک پمپاژ، آبرسانی به 15 روستای بخش جزمان شهرستان هلیلان و همچنین فاز اول مجتمع آبرسانی "داجیوند هلیلان" شامل 13 روستا با پیشرفت 85 درصد در حال اجرا است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش فاضلاب در استان نیز افزود: در این حوزه اقداماتی همچون اخذ مجوز ماده 23 استانی برای ایجاد تأسیسات فاضلاب شهرهای آبدانان، ملکشاهی و چوار، شروع عملیات اجرایی ایجاد تاسیسات فاضلاب (شبکه جمع‌آوری) شهر آبدانان، اخذ اعتبارات ماده 56 با مبلغ 500 میلیارد ریال جهت تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر ایوان، اجرای عملیات احداث زیرساخت فاضلاب پایانه مرزی مهران (اربعین)، ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهر ایلام با 57 درصد پیشرفت فیزیکی، سیستم فاضلاب پایانه مرزی مهران با 72 درصد پیشرفت فیزیکی، تکمیل شبکه فاضلاب شهر ایوان با 65 درصد پیشرفت فیزیکی انجام شده است.

محمدی از تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب شهر دره‌شهر با پیشرفت فیزیکی 83 درصد خبر داد و در پایان عنوان کرد: تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب شهر سرابله با پیشرفت فیزیکی 70 درصد، اجرای شبکه فاضلاب ندامتگاه مرکزی شهر ایلام، اجرای شبکه جمع آوری و انشعابات فاضلاب دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه ایلام و در مجموع تخصیص 10 هزار و 569 میلیارد ریال طی 2 سال از دیگر اقدامات این شرکت در دولت سیزدهم بوده است.

15 هزار میلیارد ریال برای طرح‌های آب و فاضلاب ایلام در دولت سیزدهم هزینه شد

بر اساس گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان ایلام تا پایان سال گذشته اعتباری افزون بر 15 هزار میلیارد ریال برای انجام طرح‌های بخش آب و فاضلاب استان در دولت سیزدهم هزینه شده است.

در واقع طرح جهاد آبرسانی از طرح‌های دولت سیزدهم برای آبرسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی سالم و یا نیازمند بازنگری در تاسیسات است که در استان ایلام آغاز شد و هم اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.

این تنها بخشی از دستاوردهای تلاش شهید خدمت در استان مرزی ایلام است و به طور حتم مردمان غیور این سرزمین هیچگاه خدمات و تلاش‌های سید محرومان را فراموش نخواهند کرد.

شناسه خبر 83029