شناسه خبر:53168
1400/12/16 09:09:09
نماینده ولی فقیه در استان با ابراز انتقاد از غیبت نمایندگان مجلس مطرح کرد:

چرا نمایندگان مجلس در شورای فرهنگ عمومی شرکت نمی‌کنند؟

سپهرغرب، گروه اجتماعی - سمیرا گمار: نماینده ولی فقیه در استان همدان با ابراز گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس در جلسات شورای فرهنگ عمومی، گفت: این هفتمین جلسه در سال جدید است که تشکیل شده؛ با وجود تذکر به نمایندگان، سؤال این است که چرا هیچ‌یک در این جلسات شرکت نمی‌کنند؟ فردا روزی اگر سند فرهنگی تدوین شود، می‌گویند ما خبر نداشتیم!

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی روز گذشته در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی و شورای قرآن استان همدان در سال 1400 که با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و تعدادی از فعالان قرآنی در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، در بخش نخست که با محوریت شورای فرهنگ عمومی بود، ابراز کرد: سند فرهنگی باید متقن، علمی و قابل اجرا و عملیاتی باشد، بنابراین در تدوین آن دقت بیشتری کنید.

وی با اشاره به رونمایی از سند فرهنگی دو استان در کشور، اعلام کرد: می‌توان در تدوین اشتراکات به این اسناد رجوع کرده و از نکات مفید و قابل بهره‌برداری آن‌ها استفاده کرد.

   تسریع در تدوین سند منجر به ضعف آن نشود

این مقام مسئول گفت: تسریع در تدوین سند اصل مهمی است، اما نباید منجر به بی‌دقتی و ضعف شود؛ تطابق با اسناد بالادستی، قانون و مسائل کلان و ملی را در تدوین سند مورد توجه قرار دهید تا بعد از تدوین مغایرت یا تطابقی با این اصول نداشته باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی با تأکید بر اینکه مجری اصلی و مجری همکار هر بخش باید مشخص شود، خاطرنشان کرد: کمیته‌ها فقط برای خودشان نباید برنامه‌ریزی کنند، بلکه برای هر کمیته‌ای که دخیل است نیز برنامه ارائه دهند تا با مشخص شدن وظایف و رسالت‌ها در هر بخش، در انجام کار سستی و کُندی وجود نداشته باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی در ادامه با ابراز انتقاد از عدم حضور نمایندگان مجلس در جلسات شورای فرهنگ عمومی، گفت: این هفتمین جلسه در سال جدید است که تشکیل شده؛ با وجود تذکر به نمایندگان، سؤال این است که چرا هیچ‌یک در این جلسات شرکت نمی‌کنند؟ فردا روزی اگر سند فرهنگی تدوین شود، می‌گویند ما خبر نداشتیم!

   پذیرای نقد و نظر نخبگان و صاحب‌نظران هستیم

وی از آمادگی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برای پیگیری نظرات نخبگان و صاحب‌نظران نیز خبر داد و تأکید کرد: رسانه‌ها بازوان اجرایی این شورا هستند، بنابراین تقاضا داریم پیام ما را به گوش نخبگان برسانند؛ اگر چنانچه هر کسی نقدی به سند دارد، دبیرخانه پذیرای نقد و اشکال دوستان هست و اصل هم این بوده که سند مذکور با مشارکت همه مردم تدوین شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان در خاتمه سخنان خود رصد و مطالبه‌گری اجرایی سند فرهنگی توسط دستگاه‌های اجرایی را از وظایف مهم رسانه‌ها خواند و افزود: شما رسانه‌ای‌ها توانایی خوبی در فعال کردن مدیران دارید؛ در این بخش هم پیگیر اجرای مفاد این سند توسط دستگاه‌ها بوده و علت یا علل عدم انجام آن را جویا شوید تا کارها با قوت بیشتری دنبال شود.

   تدوین سند فرهنگی باید با تلفیقی از علم و تجربه باشد

استاندار همدان نیز در این خصوص تصریح کرد: تدوین سند فرهنگی باید با تلفیقی از علم و تجربه باشد، خواه در مسئله خانواده و جمعیت و خواه در مسئله ضعف اداری و اقتصادی؛ این دو مؤلفه را باید مورد توجه قرار دهید.

علیرضا قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم پاسخ به این سؤال اساسی است که چرا در ادوار مختلف هر دولتی که سر کار می‌آید، فارغ از اینکه چه افرادی سکان‌دار هستند، بعد از مدتی دچار ناکارآمدی می‌شوند؟ افراد مشکل دارند یا ساختار ایراد دارد؟

   ساختار ناکارآمد اداری را اصلاح کنید

وی ادامه داد: متأسفانه ساختار کارآمد نیست و برای ساختار اقتصادی فعلی که معیوب است، باید چاره‌جویی کنیم؛ ساختار ما فربه شده و توان حرکت ندارد، بنابراین درآمد عمومی کشور صرف سیر کردن این ساختار می‌شود، درحالی که در نظام اداری کشورهای توسعه‌یافته ساختار بسیار محدود بوده و تحرک دارد.

نایب‌رئیس شورای فرهنگ عمومی در استان در ادامه افزود: البته در مباحث امنیتی، سیاسی، سیاست خارجی، امور نظامی و نظایر این‌ها باید اشرافیت کامل وجود داشته باشد؛ اما در باقی موارد باید ساختارها را چالاک کرد.

قاسمی‌فرزاد در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه شورای فرهنگی عمومی نقش مؤثری در تشکیل ساختار جدید دارد، اذعان کرد: نظام اداری و اقتصادی ما نیاز به تغییرات اساسی دارند؛ الان نباید این نظام‌ها براساس قوانین و ساختارهای دهه 30 و 40 اداره شوند. وقتی ما در نظام اسلامی زندگی می‌کنیم و اسنادی چون بیاینه گام دوم در حکمرانی داریم، باید ساختارها را به این سمت‌وسو سوق داد.

   در اجرای برش سه‌ماهه سند قرآنی ضعف داشتیم، در برش سالانه باید جبران کنیم

نماینده ولی فقیه در استان همدان در بخش دوم این جلسه با محوریت شورای قرآن با اشاره به لزوم تسریع ابلاغ برش استانی سند قرآنی به دستگاه‌های اجرایی، عنوان کرد: در برش سه‌ماهه خیلی موفق نبوده‌ایم و نقطه ضعف‌هایی در اجرا داشته‌ایم؛ بنابراین انتظار داریم سال آینده برنامه دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های مردمی عملیاتی شود، چراکه با اینکه نوشتن سند مهم بوده، اما اجرای آن مهم‌تر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی خاطرنشان کرد: نظارت و رصد انجام برنامه‌ها توسط دستگاه‌ها دومین مسئله حائز اهمیت در سند قرآنی است؛ اینکه دستگاه‌ها تا چه میزان با اجرای این سند همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: یا باید این سند را قبول نکنیم، یا وقتی قبول کردیم، باید در اجرای آن اهتمام کافی داشته باشیم؛ زمانی که در اینجا صرف می‌شود، حق‌الناس است؛ برای مردم هم باید اثرگذاری داشته باشد، از این حیث هم باید مراعات حق‌الناس را کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تأکید کرد: مسئله بعدی این است که بودجه‌ای بالغ‌بر 300 میلیون تومان در سال گذشته قرار بود برای سند قرآنی جذب شود که متأسفانه وصول نشد؛ من از آقای استاندار درخواست می‌کنم در شهرداری و شورای اسلامی شهر درصدی از بودجه فرهنگی را برای انجام فعالیت‌های قرآنی درنظر بگیرند تا انجام کار در این بخش تسهیل شود.

   برش سالیانه سند قرآنی را در شهرستان‌ها نیز ابلاغ کنید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی بیان کرد: انتظار ما از دبیرخانه شورای قرآنی این است که به شهرستان‌ها رفته و برش سالیانه سند قرآنی را در شهرستان‌ها نیز ابلاغ کند. ما یک‌هزار و 200 روستا داریم، باید یک‌هزار و 200 مربی قرآنی داشته باشیم و هر روستا یک جلسه قرآن داشته باشد؛ این کار‌ها را ذیل سند قرآنی قوت ببخشید.

وی در پایان سخنان خود در این بخش بر اهتمام ویژه بر اجرای سند قرآنی و لزوم حمایت از اداره کل تبلیغات اسلامی نیز اشاره کرده و حمایت جدی از نهادها و دستگاه‌های دخیل در این امر را مورد تأکید قرار داد.

   مشارکت عمومی یکی از مؤلفه‌های اجرای سند قرآنی است

استاندار همدان نیز در این بخش با اشاره به لزوم انس با قرآن، تصریح کرد: تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم و انتظار داریم جلسات ترتیل و روخوانی قرآن کریم در ایام ماه مبارک رمضان، با برگزاری جلسات منسجم در حسینیه امام (ره) و کلیه مساجد استان مورد توجه قرار گرفته و از طریق صداوسیما به خوبی پوشش داده شود.

قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: برای تعمیق مفاهیم قرآنی در جامعه باید بتوانیم تشکل‌های مردمی را فعال کنیم و در این راستا انتظار داریم اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به اداره کل تبلیغات اسلامی و تشکل‌های قرآنی کمک کند؛ چراکه ما اندوخته‌های ارزشمندی از جلسات قرآن در استان داریم و مرهون لطف اساتید قرآنی هستیم که این جلسات را در همدان راه‌اندازی کرده و رونق داده بودند.

وی با تأکید بر اینکه باید نقطه ثقل کار قرآنی را به تشکل‌های مردمی معطوف کنیم، اظهار کرد: از این طریق می‌توان نوجوانان و جوانان را جذب کرده و محافل قرآنی را با مفاهیم ناب قرآنی رونق بخشید.

استاندار همدان در پایان سخنان خود در این بخش با اشاره به اینکه ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها مسئله مهمی است، ابراز کرد: مشارکت عمومی یکی از مؤلفه‌های اجرای این سند قرآنی است و باید آن را جدی انگاشت.

شناسه خبر 53168