شناسه خبر:54604
1401/2/5 09:39:21

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه گفت: سال گذشته بیش از دو میلیارد و 700 میلیون دلار کالا از طریق مرزهای مبادلاتی استان کرمانشاه به عراق صادر شده است.

«بهزاد باباخانی» روز یکشنبه با بیان اینکه صادرات صورت‌گرفته از مرزهای استان در مقایسه با سال 1399 حدود 15 درصد رشد داشته است، افزود: سهم استان کرمانشاه از کل صادرات کشور به‌لحاظ ارزش 10 درصد و به‌لحاظ وزنی 12 درصد است.

وی همچنین با بیان اینکه پنج استان کشورمان با عراق مرز مشترک دارند، گفت: در این میان سهم استان کرمانشاه به‌تنهایی 53 درصد از کل صادرات کشور به عراق در سال گذشته بوده است که در حوزه صادرات غیر نفتی این رقم به 43 درصد می‌رسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: این میزان از صادرات به‌دلیل جایگاه مناسب مبادلاتی استان است که به‌صورت هم‌زمان با دو بخش کُردی و عربی عراق مرز مشترک دارد.

وی با بیان اینکه تعداد مرزهای مشترک کرمانشاه با عراق بیشتر از دیگر استان‌های هم‌جوار با این کشور است، گفت: همین موضوع فرصت خوبی است تا با برنامه‌ریزی مناسب سهم خود را از مبادلات تجاری افزایش دهیم.

باباخانی در پایان ضمن اینکه خواستار نظارت بیشتر گمرک بر جلوگیری از قاچاق کالا به‌ویژه در حوزه کالاهای اساسی شد، بر استفاده از ظرفیت‌های مرزی برای واردات کالاهای مورد نیاز استان تأکید کرد.

وی همچنین گفت: برای بهره‌گیری بهتر از این ظرفیت ابتدا نیاز است که موضوع تأثیر افزایش واردات بر وضعیت اقتصادی استان و همچنین راهکارهای افزایش ظرفیت‌های وارداتی استان مورد بحث و بررسی کارشناسانه قرار گیرد.

استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دو مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی فعال دارد.

شناسه خبر 54604