شناسه خبر:55246
1401/2/22 09:52:31

سپهرغرب، گروه خبر: به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، میزان رواناب‌های کرمانشاه نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 68 درصد کمتر شده است.

علی مرادی با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آبی استان کرمانشاه، گفت: متاسفانه از ابتدای سال آبی جاری وضعیت بارش‌ها در استان کرمانشاه مناسب نبوده و نسبت به سال آبی قبل نزدیک به یک درصد و نسبت به دوره بلندمدت 35 درصد کاهش بارندگی داشته ایم.

وی با بیان اینکه سال آبی گذشته هم از نظر بارش سال خشکی بود و از همین رو نمی‌توان آن را ملاک دقیقی برای کاهش بارش‌ها در نظر گرفت، یادآور شد: اما شرایط سال آبی قبل با امسال متفاوت بود، زیرا در سال آبی گذشته می‌توانستیم از ذخایر بارش‌های خوب سال‌های قبل استفاده کنیم، اما اکنون دیگر این ذخایر را نیز به دلیل کم بارشی‌های پیاپی از دست داده‌ایم.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از تبعات کاهش بارندگی بر وضعیت منابع آبی یاد کرد و ادامه داد: هم اکنون میزان رواناب‌های کرمانشاه نسبت به سال آبی گذشته نزدیک به 68 درصد کاهش داشته است.

مرادی خاطرنشان کرد: در چشمه‌های معین که مدام وضعیت دبی آنها را بررسی می‌کنیم نیز به طور میانگین 54 درصد کاهش آبدهی داشته ایم.

وی با بیان اینکه در سال آبی گذشته بارش موثر برف هم برای تغذیه منابع آب زیرزمینی چندان زیاد نبود، تاکید کرد: همین حالا نیز با کسری تجمعی قابل توجه منابع آب زیرزمینی مواجهیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اجرای طرح‌های سازگاری با کم آبی را راه مدیریت وضعیت منابع آبی در شرایط کنونی دانست و عنوان کرد: جلوگیری از کشت محصولات پرمصرف و نصب کنتور هوشمند بر روی همه چاه‌های کشاورزی، صنعت از مهمترین راهکارهای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت منابع آب است.

مرادی معتقد است، اگر با این شرایط فکری به حال مدیریت منابع آبی خصوصا منابع زیرزمینی نکنیم، پیامدهای جانبی از جمله آسیب به آبخوان‌ها و فرونشست دشت‌ها در سالیان آتی دور از انتظار نیست.

شناسه خبر 55246