شناسه خبر:56485
1401/3/23 08:33:07

سپهرغرب، گروه خبر: جشن نسیم مهر انجمن حمایت زندانیان همدان با حضور حجت‌الاسلام فاضلیان رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، خانجانی دادستان مرکز استان، ذوالفعلی‌نژاد مدیرکل زندان‌های همدان، عبدالملکی مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان همدان، جمعی از رؤسا و مسئولان ستادی، جمعی از خیرین استان و خانواده‌های نیازمند زندانیان در سالن ولیعصر همدان برگزار شد.

دادستان همدان در مراسم نسیم مهر انجمن حمایت از زندانیان مرکز همدان با اشاره به اینکه این انجمن برای حمایت از زندانیان به موجب قانون تشکیل شده است، اظهار کرد: وقتی فردی‌ مرتکب جرمی شده و با هدف اصلاح و بازسازی به زندان می‌رود تا دوباره به اجتماع بازگردد، خود به خود خانواده این زندانی آسیب‌های زیادی خواهد دید؛ به‌ویژه زندانی‌هایی که سرپرست خانوار هستند که با رفتنشان به زندان خانواده‌هایشان به‌شدت آسیب‌پذیر می‌شوند و بنابراین نیازمند کمک‌های مستقیم هستند.

حسن خانجانی با بیان اینکه انجمن مکلف است وقتی فردی محکوم به زندان شد خانواده وی را شناسایی و بررسی کند، افزود: همچنین درصورت نیاز به حمایت، آن را زیر پوشش قرار دهد و اجازه ندهد که کرامت انسانی این خانواده‌ زایل شود.

دادستان همدان بیان کرد: سرپرست به مقتضای حکم قانون زندانی شده و در دسترس نیست، اما نباید کرامت انسانی که برای اعضای خانواده به موجب اصل قانون اساسی مقرر شده، لطمه‌ای بخورد؛ بنابراین با بهره‌گیری از حمایت‌های خیرین و ظرفیت‌هایی که سازمان‌های مردم‌نهاد در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، معیشتی و غیره دارند، حمایت از خانواده‌ها مقرر شده است.

وی با اشاره به اینکه خانواده زندانی‌ها در معرض آسیب هستند و باید مورد حمایت قرار بگیرند، اذعان کرد: شخص زندانی به هر علتی که ازنظر قانونی بزهکاری تلقی می‌شود، مستلزم مجازات زندانی شدن است؛ اما خانواده آن نباید آسیب ببیند.

مدیرکل زندان‌های استان همدان نیز با بیان اینکه خانواده در نظام ما یک نهاد مقدس است که کارکردهای بسیار خوبی دارد و می‌تواند منجر به یک جامعه سالم، پویا و با نشاط شود، گفت: وقتی یک سرپرست خانواده به هر دلیلی گرفتار مشکلات و طبق قوانین و مقررات به زندان معرفی می‌شود، فقط این فرد باید تاوان مجازات خود را بدهد و وقتی خانواده‌اش هیچ نقشی در جرم او نداشته باشند، مجازات باید جنبه فردی داشته باشد.

رضا ذوالفعلی‌نژاد افزود: انجمن حمایت زندانیان همدان به‌تنهایی نمی‌تواند مسائل و مشکلات را برطرف کند، بنابراین سایر نهادهای حاکمیتی و حکومتی باید به کمک خانواده زندانی‌ها بیایند و آسیب‌های خانواده را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از قشرهای مظلوم در جامعه فعلی ما شاید خانواده همین زندانیان باشند؛ مظلوم از این جهت که سرپرست خانواده به زندان افتاده و شاید خیلی از این خانواده‌ها به‌دلیل آبرو و اعتباری که در جامعه دارند، از مراجعه به نهادهای حمایتی و مراکزی که کمک‌های نقدی یا غیر نقدی دارند، امتناع کنند؛ بنابراین این وظیفه انجمن حمایت مددکاران اجتماعی زندان است که به این خانواده‌ها مراجعه کرده و مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف خانواده‌ها ممکن است با آن‌ها مواجه باشند را برطرف کنند.

مدیرکل زندان‌های همدان اشاره کرد: با توجه به تلاشی که همکاران ما در انجمن حمایت از مرکز انجام می‌دهند، کمک‌های خوبی به خانواده‌های نیازمند و مستحق در قالب کمک‌های معیشتی، درمانی، تأمین جهیزیه و غیره انجام دادند.

ذوالفعلی‌نژاد تأکید کرد: حمایت از خانواده زندانیان دارای اهمیت است تا این افراد خود در معرض جرم قرار نگیرند؛ اگر کم‌توجهی یا بی‌توجهی شود، شک نکنید که این افراد در آینده مشتری زندان خواهند شد.

گفتنی است، در پایان مراسم از جمعی از خیرین استان قدردانی شد؛ در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از تولیدات صنایع دستی و محصولات تولیدی بنیاد تعاون زندانیان همدان نیز در معرض دید و فروش حاضرین در مراسم قرار گرفت.

شناسه خبر 56485