شناسه خبر:56716
1401/3/29 08:35:03

سپهرغرب، گروه خبر: اسم جشنواره گلاب‌گیری که به میان می‌آید اولین چیزی که در ذهن هر ایرانی تداعی می‌شود؛ کاشان است، اما این بار داستان فرق دارد! این بار مقصد سفر برای دیدن گلاب‌گیری به جای کاشان؛ کردستان است،

اگر فاصله شهر محل زندگی‌تان با کاشان زیاد است یا فرصت کافی برای سفر به آن‌جا را ندارید، برگزاری جشنواره گلاب‌گیری در کردستان فرصتی است برای اینکه از این حظ مطلق بی‌نصیب نمانید.

دم دمای هشت صبح سنندج را به قصد تماشای مراسم گلاب‌گیری ترک می‌کنیم و به سمت روستای "ههمڕۆڵه" به راه می‌افتیم؛ مقصد نزدیک است و خوش آب و هوا و برای نخستین‌بار جشنواره گلاب‌گیری در کردستان در این روستا رقم می‌خورد.

یک ساعت بعد به مقصد مورد نظر رسیدیم، از جاده ورودی باغ که با چنارهای بلندی پوشیده بود وارد می‌شویم، داخل باغ همه اهالی روستا با لباس‌های محلی در تکاپو برای برگزاری این جشن باشکوه و چشم‌انتظار ورود گردشگران هستند.

دیگ‌های بزرگی با فاصله‌های کم بر روی آتش گذاشته شده و مراحل گلاب‌گیری از سر گرفته شده است.

نخستین چیزی که در هنگام ورود به باغ توجه و نظر مهمانان را به خود جلب می‌کرد، حوض آبی وسط باغ است که گل‌های محمدی زیبایی بر روی آن شناور است.

  گلاب‌گیری؛ از اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد

گلاب‌گیری، یکی از میراث کهن ایرانیان است و بنا به شرایط هر منطقه محدوده زمانی آن از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد متفاوت است.

هزاران سال است که گل محمدی یکی از محبوب‌ترین گیاهان بومی ایران بوده که از قدیم الایام تا به امروز از ایران به سایر کشورها صادر شده است.

  جشنواره گلاب‌گیری معرف ظرفیت‌های گردشگری کردستان

فرماندار سنندج گفت: برگزاری این جشنواره‌ها سبب معرفی ظرفیت‌ها و ظرفیت‌های استان به‌ویژه شهر سنندج خواهد شد.

حسن عسگری، صنعت گردشگری را صنعتی پرسود برشمرد و اظهار کرد: صنعت گردشگری علاوه بر اینکه تهدیدی برای محیط زیست نیست بلکه آسان و قابل دسترس و بسیار پرسود است.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف دولت توسعه صنعت گردشگری به‌ویژه در روستاها است؛ زیرا روستاها دروازه تولید در کشور هستند.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های جلوگیری از مهاجرت روستاییان توسعه روستاها و ایجاد اشتغال برای آن‌ها است.

این مسئول تأکید کرد: روستانشینان علاوه بر تأمین مایحتاج خود، دروازه تولید در کشور محسوب می‌شوند و حضور آن‌ها در روستاها بسیار حائز اهمیت است.

عسگری خاطرنشان کرد: در راستای تقویت اقتصاد روستاها تسهیلات اشتغال‌زایی در نظر گرفته شده که از دهیاران خواستاریم نسبت به جذب آن اهتمام کنند.

  تولید سالانه یک هزار و ٥00 لیتر گلاب در کردستان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه گل محمدی زیرمجموعه گیاهان دارویی قرار می‌گیرد، گفت: در حال حاضر 2٨1 هکتار مزرعه گل محمدی در شهر سنندج وجود دارد.

حاجی میرزایی در جشنواره گلاب‌گیری که در روستای "ههمڕۆڵه" برگزار شد، اظهار کرد: گل‌محمدی به دلیل مقاومت بالا و باتوجه به شرایط آب و هوایی مناسب استان کردستان، در بخش کشاورزی و تحول منطقه بسیار حائز اهمیت است.

وی عنوان کرد: در بخش سهمیه یارانه گل محمدی می‌توان از قلم این محصول بخشی از هزینه‌ها را جبران کرد.

وی ادامه داد: افرادی که متقاضی هستند تا سطح زیر کشت زمین خود را به کاشت گل محمدی اختصاص دهند؛ سازمان جهاد کشاورزی بخشی از این هزینه‌ها را متقبل خواهد کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از مردم روستا خواستار توسعه کشت این محصول شد و افزود: امیدواریم از ارقام موجود که اسانس و مواد آن‌ها بسیار حائز اهمیت است، استفاده کرده تا شاهد رونق هرچه بیشتر گل محمدی در استان باشیم.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: به ازای هر کیلو گل‌محمدی چهار لیتر گلاب‌ به‌دست خواهد آمد، که این مهم بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر چهار واحد صنعتی در حوزه عصاره‌گیری گیاهان دارویی در کردستان فعالیت دارند که سالانه به طور متوسط مابین یک هزار و 200 تا یک هزار و ٥00 لیتر گلاب درست می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی و بحث بارندگی در فصل گل‌محمدی، اسانس گل‌محمدی استان کردستان بسیار بالا است.

حاجی‌میرزایی یادآور شد: چهار هزار هکتار از اراضی استان کردستان زیرکشت گیاهان دارویی قرار دارد و سالانه قریب به هفت هزار تن انواع محصولات دارویی از این مزارع جمع‌آوری می‌شود.

  توسعه گردشگری روستایی در کردستان

رئیس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج گفت: استان کردستان، استانی غنی، تاریخی و فرهنگی است و طبیعت بکر و زیبای آن سبب شده که در چند سال اخیر این استان از معبر به مقصد گردشگری تبدیل شود.

پیام مجیدی اظهار کرد: خوشبختانه توسعه گردشگری به‌ویژه گردشگری روستایی در استان کردستان در حال افزایش است.

وی عنوان کرد: گردشگری روستایی یکی از نیازهای امروزه است و یکی از ابعاد گردشگری در دنیای امروز بحث گردشگری روستایی است که خوشبختانه در استان کردستان در حال توسعه است.

رئیس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج اضافه کرد: در حال حاضر 2٦ واحد اقامتی بومگردی در سطح شهرستان سنندج نشان از توسعه گردشگری روستایی در استان است.

مجیدی در ادامه سخنان خود افزود: حضور چشمگیر گردشگران در سال جاری و انتخاب استان کردستان به عنوان مقصد گردشگری، گردشگران نشان از توسعه گردشگری در استان دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای معرفی و شناسایی استان کردستان باید از مسیر صنعت گردشگری استان گام برداشت.

رئیس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج به برگزاری جشنواره‌های توت‌فرنگی در روستای شیان اشاره کرد و یادآور شد: برگزاری این جشنواره در سال جاری نیز در دستور کار قرار دارد.

مجیدی در پایان بر تداوم جشنواره گلاب‌گیری در استان و در روستای "ههمڕۆڵه" تأکید و افزود: باید این محصول خدادادی به یک برند و مقصد گردشگری تبدیل و به سراسر ایران معرفی شود.

شناسه خبر 56716