شناسه خبر:58950
1401/5/27 09:30:40

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش: زنان توانمند ورزشکار مسلمان ایرانی نشان دادند که علاوه بر وجود محدودیت‌ها، می‌توانند خود را به کل جهان بر قله‌ دنیا و خارج از نقش‌های دیگر ازجمله مادری نشان دهند.

در عصر حاضر با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را بانوان و زنان تشکیل می‌دهند؛ هر کشوری برای توسعه و پیشبرد مسیر خود در بین مردم کشور به این متولیان مهم نیاز دارد. در کشور ما نیز بانوان طی سال‌های متمادی نقش‌آفرینی‌های متفاوتی در عرصه‌های گوناگون داشتند؛ از جمله می‌توان به نقش‌آفرینی ‌آن‌ها در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی و ورزشی و غیره نام برد.

مقام معظم رهبری نیز ضمن توجه و تکریم بانوان کشور در عرصه‌های گوناگون از جمله زنان ورزشکار، با اشاره به نقش آن‌ها در زنده نگهداشتن اسلام ناب، نمونه‌ای باافتخار از زن مسلمان ایرانی در بین کشورهای جهان هستند.

مقام معظم رهبری خطاب به این بانوان فرمودند: زن‌های ورزشکار ما ثابت کردند که حجاب اسلامی مانع درخشش نیست کمااینکه ما در میدان سیاست هم این را ثابت کردیم، در میدان علم هم این را ثابت کردیم، در میدان‌های مدیریتی هم این را ثابت کردیم؛ در میدان ورزشی هم شما ثابت کردید که حجاب مانع درخشش زنان نیست، بر خلاف تبلیغات دشمنان و فریفتگان به حرف‌های دشمنان که راجع به حجاب چیزهایی را می‌گفتند و می‌بافتند و منتشر می‌کردند. این حجاب شما به زن‌های کشورهای مسلمان دیگر هم روحیه داد. من شنیدم در این سال‌ها، زن‌های ورزشکارِ بیش از 10 کشور مسلمان دیگر با حجاب در میادین بین‌المللی ورزش ظاهر شده‌اند؛ این کارها معمول نبود، این کار را شما کردید؛ بانوان قهرمان و ورزشکار ایرانی این کار را کردند و این راه را باز کردند. (در دیدار قهرمانان المپیک و پارالمپیک ایران در بازی‌های 2020 توکیو 27/6/ 1400َ)

همچنین ایشان خطاب به مریم هاشمی؛ قهرمان کرمانشاهی ووشوی جهان در مسابقات مالزی فرمودند: شما با نمایش شخصیت و هویت زن مسلمان ایرانی نشان دادید که در میادین ورزشی نیز یک زن مسلمان می‌تواند با حفظ حجاب و حدود دینی، حضوری مقتدر و عزت‌آفرین داشته باشد.

رهبر انقلاب دفاع علنی این بانوی ورزشکار از جمهوری اسلامی را امتیاز دیگری برای وی برشمردند و افزودند: یکی از برنامه‌های ثابت جنگ روانی دشمنان علیه جمهوری اسلامی، القای این ادعای نادرست است که نخبگان عرصه‌های مختلف با نظام اسلامی میانه‌ای ندارند که شما با اقدام خود، وابستگی به نظام اسلامی را از یک سکوی جهانی اعلام کردید.

ایشان نفس حضور جوانان ورزشکار ایران اسلامی در میادین بین‌المللی را ارزشمند دانستند و افزودند: خدا را به خاطر وجود جوانانی همانند شما شکر می‌کنم. (در دیدار با بانوی کرمانشاهی قهرمان ووشو 20/8/1392)

از لحاظ فلسفه اصلی ورزش یعنی سلامت جسمی و نشاط روحی جامعه فرقی میان زن و مرد نیست و باید امکانات ورزشی بانوان را گسترش داد… به‌گونه‌ای عمل شود که زنان ورزشکار کشور نیز به دور از فرهنگ‌های غلط رایج شده در دنیا، با رعایت حدود شرعی و وقار و متانت‌، در رشته‌هایی که می‌توانند، حضور یابند. (در دیدار جمعی از قهرمانان و مسئولان ورزش کشور 30/ 10/ 1381)

اکنون نیز تیم ملی والیبال زنان ایران به‌عنوان فینالیست نخست در مسابقات والیبال زنان و مردان بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی برای نخستین‌بار بعد از انقلاب اسلامی ایران دست یافتند.

آخرین نشان تیم ملی والیبال زنان ایران در مسابقات رسمی در بازی‌های آسیایی سال 1966 به رنگ برنز به دست آمد تا طلسم 56 ساله این تیم برای کسب نشان با صعود به دیدار نهایی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی شکسته شود و شاگردان کمپدلی به نخستین مقام این تیم بعد از انقلاب دست یافتند.

از سوی دیگر با صعود تیم ملی والیبال زنان ایران در دیدار نهایی بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی نشان نقره این تیم قطعی شد که نخستین نایب قهرمانی تاریخ والیبال زنان ایران محسوب می‌شود.

تیم ملی تکواندو ایران نیز دیروز در مجموع بانوان و مردان پنج نشان طلا، چهار نقره و چهار برنز کسب کرد که از بین این مدال‌ها، ناهید کیانی با کسب نشان طلا و نسترن ولی زاده با کسب نشان برنز نقش‌آفرینی کردند.

همچنین رقابت دسته‌های 81 و 76 کیلوگرم وزنه‌برداری زنان بازی‌های کشورهای اسلامی برگزار و ایران در دسته 81 کیلوگرم صاحب یک نشان طلا و دو برنز شد. الهام حسینی نماینده ایران در دسته 81 کیلوگرم، با رکورد 100 یک ضرب، 123 دوضرب و مجموع 223 کیلوگرم نفر سوم بازی‌ها شد و طلای یک ضرب و برنز دوضرب و مجموع را گرفت.

زنان توانمند ورزشکار مسلمان ایرانی نشان دادند که علاوه بر وجود محدودیت‌ها، می‌توانند خود را به کل جهان بر قله‌ یک دنیا و خارج از نقش‌های دیگر ازجمله مادری نشان دهند و نمادی افتخارآفرین برای کشور عزیزمان باشند.

**مشکوة چراغلو

شناسه خبر 58950