شناسه خبر:59438
1401/6/8 10:12:55

سپهرغرب، گروه متن زندگی: عضو مجلس خبرگان رهبری به مهمترین دلیل تغییر در سبک زندگی مردم بر اساس آیات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: غفلت و رویگردانی از آیات و تکذیب نشانه‌های خداوند متعال در مسیر هدایت، انسان را از مسیر رشد به مسیر ضلالت می‌کشاند.

آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری در روز هفتم ماه محرم، در حسینیه حضرت زهرا (س) به تبیین روایتی از کتاب شریف «اختصاص»، پرداخت و افزود: شیخ مفید در این کتاب، از وجود مقدس امام کاظم(ع)، روایتی با مضمون شرایط شیعه در دوران پیش از ظهور، نقل کرده است.

آیت‌الله میرباقری بیان کرد: وقتی انسان به عالم اَرض فرستاده شد، خود را مخیر، بین انتخاب و ورود، در دو «دار» دید یکی «دار دنیا» و دیگری «دار آخرت» و هر کس در این عالم در دارِ دنیا وارد شود در قیامت همنشین آتش خواهد بود و هر کس در این عالم در دارالاخرۀ وارد شود، در قیامت به وادی جنت راه پیدا می‌کند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: زمانی که امام کاظم(ع) در مجلسی که هارون در آن بود، شرفیاب شدند، هارون از امام کاظم(ع) سؤال کرد: «ما هذه الدار؟». یعنی این دنیایی که اکنون نزد ماست، چه دنیایی است. امام کاظم(ع) در جواب او فرمودند: «دارالفاسقین».

استاد سطوح عالی حوزه علمیه سپس به تبیین و تشریح پاسخ امام کاظم(ع) پرداخت و افزود: امام کاظم با بیان آیه شریفه «وَ کَتَبْنا لَهُ فِی الْأَلْواحِ مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ مَوْعِظَةً وَ تَفْصِیلاً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ فَخُذْها بِقُوَّةٍ وَ أْمُرْ قَوْمَکَ یَأْخُذُوا بِأَحْسَنِها سَأُرِیکُمْ دارَ الْفاسِقِین‏»(اعراف/146)، که خطاب به حضرت موسی(ع) است، پاسخ هارون را دادند و به او به این مطلب را رساندند که اگر کسی خواهان حرکت در جریان حق است و می‌خواهد از دارالفاسقین به سلامت عبور کند باید احسن آیات الهی را اخذ کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: بر اساس روایات شریف، مقصود از «احسن» همان آیاتی است که مربوط به حرکت با اوصیاء الهی است و همانگونه که حضرت موسی سلام الله علیه دارای اوصیائی است و خداوند متعال طبق این آیه شریفه، راه نجات قوم ایشان از گرفتاری در دارالفاسقین را حرکت با اوصیا برمی شمرد، نبی گرامی خدا نیز دارای اوصیائی هستند که در صورت تبعیت از این بزرگواران، امید به نجات از دارالفاسقین خواهد رفت.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه تبیین آیه مذکور، خاطرنشان کرد: قوم حضرت موسی(ع) بعد از رحلت ایشان، به جای این که تبعیت از وصی و جانشین ایشان کنند، به دنبال فتنه گران در قوم خود رفتند و مسیر هدایت را تغییر دادند و در نهایت دارالفاسقینی برپا شد که قوم ایشان، در این دار گرفتار شدند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به بیان معنای فاسقین از منظر آیات قرآن کریم پرداخت و عنوان کرد: فاسقین آن‌هایی هستند که عهد و میثاق الهی را نقض می‌کنند و خود را منقطع از اتصال رشته‌های الهی می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: همان اتفاقی که در امت حضرت موسی(ع) افتاد، در امت پیامبر اکرم (ص) نیز رخ داد و عده‌ای فاسق، که از مدار عهد الهی خارج شده‌اند، مسیر هدایت نبی گرامی خدا را به انحراف برده و عده زیادی را همراه خود کرده‌اند و آنان را در دارالفاسقین وارد می‌کنند.

وی همچنین به بیان مهمترین تأویل «آیات الهی»، پرداخت و افزود: امام آن آیه اعظم الهی است که اگر نباشد، احدی به خداوند متعال نمی‌رسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: خداوند متعال هر دو راه، یعنی راه رشد و راه ضلالت را به وضوح به انسان نشان می‌دهد و این اختیار را به انسان می‌دهد، که یا رو به آیات الهی کند و یا استکبار از این آیات کند، ولی انسان باید بداند نتیجه روی گردانی از آیات الهی ورود به دارالفاسقین است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به طرح مستکبرین برای ورود جوامع به دارالفاسقین اشاره کرد و افزود: بهم زدن مناسک و رشته‌های انبیای الهی در میان مردم و جایگزینی آن با رشته‌های خودخواسته، از مهمترین برنامه مستکبرین در مقابله با طرح هدایت انبیای الهی می‌باشد.

شناسه خبر 59438