شناسه خبر:60831
1401/7/12 09:16:24

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از کاهش 97 درصدی آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی این استان به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

انشالله کولانی روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تولیت حفظ، احیا و توسعه بیش از 95 درصد از مساحت استان را برعهده داریم که باید جهت حفظ این منابع برای نسل‌های بعد، ده‌ها عملیات را مدیریت کنیم.
وی ادامه داد: استان کرمانشاه یک‌ میلیون و 717 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی دارد که 527 هزار هکتار از آن جنگل با تنوع در گونه‌ها (غالب آن بلوط) است و تأثیر بسزایی در حفظ آب، خاک، کاهش آلودگی، جذب ریزگردها و همچنین اقتصاد مردم (در زمینه بهره‌برداری از میوه‌های طبیعی) دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه بیش از یک‌ میلیون و 200 هزار هکتار مرتع داریم، گفت: 61 هزار خانوار روستایی، عشایر و دامدار به‌نوعی بهره‌بردار مراتع استان هستند، به‌طوری که 2.5 میلیون واحد دامی از آن استفاده می‌کنند.
وی به 40 گونه گیاه دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی استان اشاره کرد.
کولانی خاطرنشان کرد: منابع ما این‌روزها به‌دلیل تغییرات آب‌وهوایی، گرمای شدید و کاهش بارندگی‌ها و از طرفی کمبود نیرو حال خوبی ندارند که خوشبختانه امسال برای رفع آن‌ها کارهای خوبی در سطح استان انجام شده و تأثیرات مثبتی را به همراه داشته که مهم‌ترین آن‌ها کاهش حریق 97 درصدی در عرصه‌های منابع طبیعی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
وی گفت: در راستای کاهش سیل و سیلاب، حفظ آب و خاک با انجام عملیات آبخیزداری و آبخونداری با احداث انواع بندها، تلاش شده مؤثر عمل شود.
کولانی ادامه داد: 97 درصد اراضی ملی استان سند مالکیت کاداستری (حدنگاری) دارند که در سطح کشور بسیار نمونه است؛ البته درصد باقی‌مانده مربوط به اراضی اختلافی بوده که در تلاش حل‌وفصل آن هستیم.
وی اظهار کرد: در راستای به صحنه کشاندن مردم، صندوق حمایت از منابع طبیعی به‌عنوان سیزدهمین استان با چهار میلیارد تومان سرمایه اولیه راه‌اندازی شده و 12 هزار نفر از جوامع محلی ما در آن عضو هستند.
کولانی خاطرنشان کرد: سه هزار و 500 هکتار از عرصه‌های احیایی جنگل غنی‌سازی شده و در 486 هکتار کاشت بذر همچنان ادامه دارد و در سال جاری سه هزار و 651 هکتار هم به‌منظور مراقبت و احیا به مردم سپرده شده که در بحث حریق بسیار مؤثر بوده و آموزش‌های لازم به روستاییان هم ارائه شده است.
وی با اشاره به آفات و بیماری‌های جنگلی، تصریح کرد: خوشبختانه این مورد هم با مشارکت مردم درحال کنترل است، به‌طوری که از سال گذشته تا به امروز 170 هکتار از جنگل‌ها پاک‌سازی شده و درتلاش هستیم پیشگیری کنیم تا ادامه نداشته باشد.

شناسه خبر 60831