شناسه خبر:61939
1401/8/9 09:26:33
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه:

برنامه 3 ساله برای ثبت جهانی تاق‌بستان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: برای ثبت جهانی تاق‌بستان برنامه سه‌ساله داریم.

محمدرضا سهیلی از برنامه‌ریزی سه‌ساله برای ثبت جهانی تاق‌بستان خبر داد و اظهار کرد: یکی از اولویت‌های اصلی کنونی میراث فرهنگی استان، ثبت جهانی تاق‌بستان است.
وی تصریح کرد: برای تحقق این هدف موانع و مشکلاتی پیش رو وجود دارد که باید آن‌ها را رفع کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه یکی از این مشکلات را روستای تاق‌بستان عنوان کرد و گفت: از سال‌ها پیش قرار بوده این روستا جابه‌جا شود، اما متأسفانه هنوز انجام نشده است.
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه امر مذکور امکان‌پذیر شود، به استانداری پیشنهاد داده‌ایم که زمینی با کاربری فضای سبز را به کاربری مسکونی تغییر داده تا در اختیار ساکنین این روستا قرار دهیم و در مقابل زمین روستا به فضای سبز تبدیل شود تا به این نحو سرانه فضای سبز شهر هم کاهش پیدا نکند.
سهیلی اظهار کرد: با انجام این اقدام، زمین این روستا آزادسازی شده و پارک شرقی و غربی شهر هم به هم متصل خواهند شد و منطقه وسیع گردشگری در تاق‌بستان با محوریت آثار تاریخی به‌وجود خواهد آمد که اتفاق بسیار خوبی برای شهر کرمانشاه خواهد بود.
وی اجرایی شدن این طرح را مستلزم همکاری و پای کار آمدن استانداری، شهرداری و راه و شهرسازی دانست.
به گفته این مقام مسئول تملک چلوکبابی‌های تاق‌بستان نیز در مرحله بعدی برای ثبت جهانی تاق‌بستان قرار دارد.
وی در ادامه درخصوص موضع میراث فرهنگی استان درخصوص عبور پروژه منوریل از منطقه تاریخی شکارگاه خسرو هم گفت: با رعایت ضوابط میراثی، باید بررسی شود که امکان عبور این پروژه چه به شکل سطحی و چه زیرسطحی از این منطقه وجود دارد که واکاوی این موضوع جزء دستور کار ما قرار دارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه منطقه شکارگاه خسرو با وجود اینکه می‌تواند ظرفیت خوبی برای گردشگری کرمانشاه باشد اما طی سال‌های گذشته رها شده، افزود: این منطقه در سابقه تاریخی خود شکارگاه بوده و ما هم بنا داریم که آن را به منطقه تفریحی و گردشگری همانند گذشته‌اش تبدیل کنیم که در این زمینه از ظرفیت‌های سوارکاری و تیراندازی که در کرمانشاه رونق دارد با کمک سرمایه‌گذار بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های گردشگری در منطقه شکارگاه خسرو می‌تواند حداقل 200 تا 300 نفر اشتغال‌زایی به دنبال داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از زمین‌های منطقه شکارگاه در مالکیت مردم قرار دارد اما به‌دلیل ثبت ملی بودن منطقه امکان اجرای ساخت‌وساز در آن نیست، می‌توانیم از طریق تهاتر این زمین‌ها را در اختیار بگیریم که این مسئله به نفع خود مالکین زمین‌ها هم هست.
به گفته این مقام مسئول احداث سایت‌موزه هم در این منطقه می‌تواند به رونق گردشگری آن کمک کند.
وی در بخش پایانی از این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی درخصوص برنامه میراث فرهنگی استان برای ثبت جهانی تنبور که از چندسال پیش مطرح شده هم گفت: کار ثبت ملی تنبور چندسال پیش انجام شد و پرونده ثبت جهانی آن هم درحال تدوین است.

شناسه خبر 61939