شناسه خبر:62269
1401/8/17 00:26:40

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کرمانشاه با تشریح خدمات و دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه صنعت و معدن استان گفت: دولت مردمی با تمام توان و به‌ صورت جهادی خدمات کم‌نظیری را در حوزه صنعت و معدن استان کرمانشاه انجام داده که خروجی آن با رونق کسب‌ و کارها، توسعه واحدهای تولیدی و کاهش نرخ بیکاری خود را نشان می‌دهد.

«بهمن امیری‌مقدم» روز دوشنبه با اشاره به عملکرد یک ساله دولت سیزدهم در این استان افزود: گام رو به جلوی دولت در سرمایه گذاری و احیای صنایع راکد با قدرت تمام تداوم دارد.

وی اظهار کرد: در یک سال گذشته با احیای 34 واحد راکد اقتصادی در استان با سرمایه گذاری 10 هزار و 546 میلیارد ریال زمینه اشتغال برای 806 نفر فراهم شد ضمن آنکه در همین مدت ظرفیت 82 واحد نیمه فعال صنعتی نیز به میزان 500 هزار تن افزایش یافت.

وی اضافه کرد: در همین مدت هزار و 321 فقره جواز طرح‌های توسعه ای صنعتی با سرمایه گذاری اسمی 142 هزار و 93 میلیارد ریال در استان صادر شد که پیش بینی اشتغال برای این تعداد 30 هزار و 863 نفر در سنوات آتی است.

امیری مقدم با اشاره به صدور 80 پروانه صنعتی در یکسال گذشته با سرمایه گذاری 14 هزار و 286 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال هزار و 54 نفر در استان گفت: امسال 123 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان برگزار شده که نتیجه آن تصویب 857 مصوبه مرتبط با رفع موانع تولید بنگاه‌های اقتصادی تحت پوشش اداره کل صمت و کسب رتبه اول در برگزاری جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در 6 ماهه اول سال 1401 در کشور است.

وی یادآور شد: در دهه فجر سال گذشته نیز 33 طرح صنعتی و معدنی با سرمایه گذاری هزار و 300 میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفت که زمینه اشتغال برای 964 نفر را فراهم ساخت.

افتتاح نخستین طرح سرمایه گذاری خارجی در استان کرمانشاه

استاندار کرمانشاه با اشاره به افتتاح نخستین طرح سرمایه گذاری خارجی در استان نیز گفت: طرح فروآلیاژ متحد شرق آسیا با ظرفیت سالانه 15 هزار تن فروسیلیکومنگنز و با سرمایه گذاری 350 میلیارد تومان شامل 10 میلیون یورو ارزی و 50 میلیارد تومان ریالی، زمینه اشتغال 180 نفر را در شهرستان اسلام آباد غرب فراهم ساخت.

وی راه اندازی طرح توسعه پاکت سیمان سامان غرب، فعال سازی واحد بزرگ پاک مایه (شرکت خمیر مایه برتر)، بهره برداری از فاز سوم طرح توسعه کاشی بیستون، افتتاح زنجیره ارزش و طرح توسعه شرکت فرامان غرب در مجموع با هزار و 470 میلیارد تومان سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای 390 نفر را از مهمترین طرح‌های اقتصادی استان در یک سال گذشته عنوان کرد.

امیری‌مقدم اظهار کرد: عملیات اجرایی طرح تولید کاشی اسلب شرکت چیاسرام زاگرس کرمانشاه نیز که یکی از طرح‌های مهم است با 900 میلیارد تومان سرمایه گذاری و پیش بینی ایجاد اشتغال 600 نفر هم اینک از 45 درصد پیشرفت برخوردار است.

ایجاد اشتغال برای 125 نفر در حوزه معادن استان

استاندار کرمانشاه اضافه کرد: در بخش معادن نیز در یک سال گذشته با صدور 6 فقره پروانه بهره برداری معدنی با سرمایه گذاری به میزان 159 میلیارد ریال، زمینه اشتغال برای 57 نفر در استان فراهم شد.

وی تاکید کرد: در همین مدت 22 فقره پروانه اکتشاف معدنی صادر و پنج معدن راکد نیز با سرمایه گذاری 572 میلیارد ریال فعال و زمینه اشتغال 68 نفر فراهم شد.

امیری‌مقدم همچنین به دریافت حقوق دولتی از معادن استان نیز اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته 222 میلیارد و 812 میلیون ریال حقوق دولتی از معادن فعال استان دریافت شد که این میزان نسبت به سال قبل از آن چهار برابر افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: امسال پیش‌بینی شده است طرح صنعتی تولید آهن اسفنجی شرکت ذوب آهن بیستون با سرمایه گذاری هزار و 500 میلیارد تومان و اشتغالزایی 605 نفر به ظرفیت سالیانه 200 هزار تن و طرح تولید بیواتانول سوختی شرکت گسترش سوخت سبز با سرمایه گذاری هزار و 100 میلیارد تومان و اشتغالزایی 135 نفر با ظرفیت سالیانه 66 هزار تن در استان مورد بهره برداری قرار گیرد.

امیری‌مقدم با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه فی مابین استانداری کرمانشاه و ایمیدرو نیز گفت: براساس این قرارداد این شرکت در زمینه پتانسیل یابی، پی‌جویی و اکتشاف استخراج فرآوری مواد معدنی، تامین زیرساخت و در حوزه تامین انرژی 11 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد کرد.

امیری‌مقدم با اشاره به برگزاری مزایده بزرگ معادن استان نیز گفت: امسال 89 فقره محدوده معدنی به مزایده گذاشته شده است و 67 فقره محدوده معدنی دیگر نیز در دست اقدام است که در آبان ماه سال جاری انجام خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه اجرای پروژه راه دسترسی بین معادن گورسفید شهرستان گیلانغرب گفت: این راه دسترسی به طول 10 کیلومتر و با اعتباری بیش از 300 میلیارد ریال در حال انجام است که آسفالت قطعه اول آن با اعتبار 30 میلیارد تومان و راه روستای شیان اسلام آباد غرب با اعتبار سه میلیارد تومان به پایان رسیده است.

ایجاد کسب و کارهای جدید

وی با اشاره به ایجاد فضای کسب و کارهای جدید در استان نیز یادآور شد: امسال 10 هزار و 501 مورد پروانه کسب واحدهای صنفی در استان صادر شده و 33 فروشگاه بزرگ و زنجیره ای نیز ایجاد و توسعه یافته است.

امیری‌مقدم همچنین به صدور و یا تمدید پنج هزار و 230 فقره کارت قالیبافی در استان اشاره کرد و گفت: در راستای اشتغال زایی پایدار در این حوزه نیز 34 فقره مجوز کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز قالیبافی صادر شده است.

استاندار کرمانشاه همچنین با اشاره به تداوم صادرات از استان گفت: در یک سال گذشته یک میلیارد و 814 میلیون دلار کالا به وزن 11 هزار و 187 تن به خارج از کشور صادر شده است.

وی افزود: برای تداوم توسعه صادرات و فعالیت‌های بازرگانی در استان امسال برای 394 نفر از فعالان این حوزه کارت بازرگانی صادر شده است.

رتبه برتر استان کرمانشه در جذب اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری در کشور

امیری مقدم با اشاره به جذب کامل یارانه از محل اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری در استان بیان کرد: با تلفیق 462 میلیارد تومان تسهیلات بانکی، به 109 طرح و واحد صنعتی و صنفی توسط هفت بانک عامل طرف قرارداد تسهیلات پرداخت شد ضمن آنکه این استان با پرداخت تسهیلات از محل بند الف تبصره 18 سال 1400 به 57 طرح و واحد صنعتی و صنایع معدنی و صنفی توانست رتبه برتر کشور را با جذب کامل این اعتبارات بدست آورد.

وی همچنین یادآور شد: استان کرمانشاه در پرداخت تسهیلات به زنجیره‌های تامین مالی به میزان 115 میلیارد تومان، رتبه دوم کشور و در ارزیابی عملکرد وزارت متبوع در 2 ماهه ابتدای سال 1401 با کسب امتیاز کامل 100 و رتبه A جزو استان‌های برتر کشور قرار بگیرد.

شناسه خبر 62269