شناسه خبر:62638
1401/8/26 08:35:00

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان از ثبت غار باستانی کرفتو در فهرست موقت آثار جهانی یونسکو خبر داد.

یعقوب گویلیان اظهار کرد: با عنایت به سهمیه محدود کشورها برای ثبت قطعی آثار در فهرست میراث‌ جهانی و محدودیت ارسال پرونده‌های پیشنهادی (هرسال یک اثر)، ثبت موقت پرونده غار باستانی کرفتو در دستور کار دفتر ثبت و حریم آثار، حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی قرار گرفت.
وی ضمن قدردانی از تلاش‌ها، همکاری‌ها و رایزنی‌های انجام‌شده توسط استاندار و مسئولان ارشد استانی و وزارتخانه برای ثبت این اثر تاریخی و منحصر به‌فرد کردستان در فهرست موقت یونسکو، اظهار کرد: در صورتی که این اثر ارزشمند استان در فهرست جهانی قرار گیرد، علاوه بر معرفی هرچه بیشتر این منطقه، شاهد اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری یونسکو برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و گردشگری آن نیز خواهیم بود.
مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان با بیان اینکه طی سال‌های اخیر اقدامات مؤثری مبنی بر تهیه و بررسی پرونده این اثر تاریخی و فرهنگی استان و ارسال آن برای ثبت در میراث جهانی یونسکو انجام شده است، افزود: از عمده‌ترین اقدامات می‌توان به انجام مطالعات باستان‌شناسی، انجام مطالعات کارکرد سایت‌موزه کرفتو، بررسی و اجرای مطالعات تطور ساختار و تاریخ معماری، تجمیع اسناد و مطالعات اولیه برای ارسال به اداره‌کل ثبت و حرایم آثار فرهنگی، تهیه نقشه‌ها و فتوگرافی اولیه اشاره کرد.
گویلیان عنوان کرد: همچنین برای مرمت و بازسازی این اثر ارزشمند تاریخی برنامه‌هایی شامل کاوش و حفاری غار در طول سه فصل و عملیات خاکبرداری در بخش‌های جلویی غار، ایجاد سکوهای سنگی برای استفاده در اقامت موقت روزانه بازدید کنندگان، انجام عملیات برق‌رسانی و نورپردازی محدوده داخلی غار تا بخش انتهایی ستون فقرات اصلی، ایجاد و احداث پله‌ها و پاگرد سنگی در محدوده بیرونی غار و نصب پله فلزی در بخش بیرونی دهانه آن برای تردد آسان گردشگران انجام شده است.
وی یادآور شد: این غار باستانی در تاریخ 20 بهمن‌ماه 1318 با شماره 330 در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیده است.
استان کردستان به‌دلیل قدمت و پیشینه بلند تاریخی، یکی از استان‌های کهن کشور محسوب می‌شود که وجود آثار باستانی و سکونت‌گاه‌های طبیعی در دل صخره‌های سنگی شاهدی بر این مدعا است.
غار کرفتو یکی از بزرگ‌ترین غار‌های دست‌کن و از طولانی‌ترین غار‌های ایران محسوب می‌شود که در 72 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز و 67 کیلومتری شمال غربی شهرستان دیواندره قرار گرفته است.
این غار دست‌ساز باستانی با قدمتی هفت هزار ساله، ازجمله زیباترین و منحصر به‌فردترین آثار تاریخی و شگفت‌انگیز مربوط به قرن سوم میلادی در استان کردستان است که چندین دوره معابد مختلف همانند معبد میترا و هراکلس در دل آن قرار گرفته است و همواره به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و بی‌بدلیل استان، هرساله گردشگران زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند.

شناسه خبر 62638