شناسه خبر:63207
1401/9/10 08:53:40

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان از مسئولان اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خواست زمینه حرفه‌آموزی به معتادان و اشتغال آن‌ها را فراهم کنند و این موضوع را در اولویت قرار دهند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز چهارشنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان افزود: در زمان ترک اعتیاد باید متناسب با علاقه‌مندی، پیشینه و توانمندی معتادان، برای آن‌ها دوره آموزشی برگزار شود.
وی اضافه کرد: فراهم کردن زمینه حرفه‌آموزی موجب می‌شود این افراد بتوانند بعد از طی فرآیند درمان، ترک مصرف مواد مخدر و بهبودی کامل، مشغول به کار شوند.
بالاترین مقام اجرایی استان همدان تأکید کرد: بازدید دوره‌ای و نظارت و کنترل در عرصه درمان در مراکز ترک اعتیاد ماده 15 و 16 افزایش یابد، چراکه طبق گزارش‌های دریافتی حوزه درمانی و رسیدگی به وضعیت معتادان، فضا و محیط و کادر تخصصی در مرکز ماده 16 کبودراهنگ وضعیت مناسبی ندارد.
قاسمی‌فرزاد ادامه داد: طرح دادگستری در زمینه «منطقه سبز» باید در دفتر امور اجتماعی استانداری با تشکیل کمیته‌ای مشترک با حضور بازرسی استانداری، بهزیستی، فراجا، پدافند زیستی و قرارگاه زیستی سپاه و علوم پزشکی بررسی و با هماهنگی‌های صورت‌گرفته به‌زودی اجرا شود.
وی گفت: مرکز ماده 16 نهاوند اقدامات خوبی تاکنون انجام داده که باید در زمینه ارائه مجوزهای قانونی به این مرکز اقدامات لازم صورت گیرد؛ هرچند بر این موضوع در جلسه گذشته نیز تأکید، اما فراموش شده بود.
استاندار همدان اظهار کرد: کسب رتبه پنجم توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این استان شایسته قدردانی است، هرچند باید برای کسب رتبه نخست کشور اقدامات لازم صورت گیرد.
قاسمی‌فرزاد بیان کرد: طبق گزارش‌های دریافتی 90 درصد معتادان متجاهر استان سامان‌دهی شدند که باید با جمع‌آوری و جلوگیری از حضور معتادان در مناطق گردشگری و مسیرهای خروجی و ورودی همدان، این رقم را به 100 درصد برسانیم تا در سطح شهر شاهد جولان معتادان متجاهر نباشیم.
وی با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی مجمع خیرین «یاریگران زندگی» با استفاده از ظرفیت خیران، خواستار توجه به مسائل پیشگیرانه، گسترش آموزش همگانی در راستای طرح «هر ایرانی یک سفیر پیشگیری از اعتیاد»، اجرای مرحله دوم طرح یاریگران زندگی با اولویت مراکز آموزشی، تجهیز گرم‌خانه‌ها توسط شهرداری با توجه به برودت هوا، برخورد با خُرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر و پاک‌سازی مناطق آلوده شد.
استاندار همدان همچنین خواستار رسیدگی به برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در استان با توجه به شرایط فرهنگی هر منطقه برای پیشگیری از اعتیاد، ارائه خدمات استاندارد در مراکز درمانی به‌خصوص مراکز ماده 16، کنترل استانداردها در این مراکز ازنظر شیوه درمان، حضور پزشک و داروهای مورد نیاز، اجرای طرح غربالگری معتادان متجاهر و جلوگیری از ارجاع معتادان تکراری به مراکز درمانی و توجه ویژه به ارائه خدمات درمانی و حمایتی به بهبودیافتگان شد.
قاسمی‌فرزاد ادامه داد: نظارت ویژه بر نحوه هزینه‌کرد اعتبارات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، توزیع اعتبارات به‌صورت شهرستانی و جلوگیری از هزینه‌کرد اعتبار در محل‌های دیگر باید صورت گیرد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان نیز گفت: اقدامات خوبی در زمینه مقابله با مواد مخدر صورت گرفته که منجر به افزایش 16 درصدی کشفیات در سال جاری شده است.
حسن رضانیا افزود: موضوع مواد مخدر و اعتیاد یک بلای خانمان‌سوز و سیل ویرانگر است و بنابراین نیازمند توجه به نگاه تحولی دولت در عرصه‌های مختلف به‌خصوص چرخش تحول‌آفرین از محدودیت‌سازی به مصون‌سازی به‌عنوان سیاست راهبردی در مبارزه با مواد مخدر است.
وی اضافه کرد: در همه عرصه‌های مبارزه با مواد مخدر نیازمند توجه به «اجتماعی شدن» هستیم، چراکه این رویکرد به ما کمک می‌کند مبارزه جدی‌تر و بهتر از گذشته ایجاد شود.
جانشین فرمانده انتظامی استان همدان نیز گفت: هفت هزار و 908 قاچاقچی مواد مخدر از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه در این استان دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد کاهش داشته است.
سردار رضا زارعی اظهار کرد: از این تعداد پنج هزار و 146 معتاد و نگهدارنده مواد مخدر بودند که دستگیر شدند و 11 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
وی از انهدام 30 باند تهیه و توزیع مواد مخدر در همدان خبر داد و گفت: در این مدت هفت هزار و 837 عملیات برای برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر انجام شده است که شامل طرح پاک‌سازی مناطق آلوده و مواصلاتی و دیگر طرح‌های حجمی و منطقه‌ای می‌شود.
جانشین فرمانده انتظامی استان همدان اظهار کرد: پنج تُن و 369 کیلو و 81 گرم انواع مواد مخدر از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه در این استان کشف شده که افزایش 16 درصدی داشته است.
سردار زارعی ادامه داد: از این میزان مواد کشف‌شده، حدود یک تُن و 256 کیلوگرم تریاک، 130 کیلو و 421 گرم هروئین و مورفین، 45 کیلو و 760 گرم شیشه، یک تُن و 570 کیلوگرم حشیش و دیگر مواد نظیر شیره، سوخته، تریاک و گل است.
وی بیان کرد: میزان کشفیات تریاک 21 درصد و گراس، شیره، سوخته تریاک و گل 18 درصد افزایش داشته، اما کشفیات هروئین، مورفین و شیشه 11 درصد و حشیش 97 درصد کاهش داشته است.
جانشین فرمانده انتظامی استان همدان اظهار کرد: در این مدت زمان پلیس مبارزه با مواد مخدر این استان 9 عملیات مشترک فرااستانی انجام داده است که نتیجه آن کشف 709 کیلوگرم انواع مواد مخدر بوده؛ 352 کیلوگرم آن به نام استان همدان ثبت شد.
سردار زارعی همچنین از توقیف 68 دستگاه خودرو و 38 دستگاه موتورسیکلت متعلق به قاچاقچیان مواد مخدر و کشف 35 هزار و 144 عدد انواع قرص مواد مخدر خبر داد و گفت: معضل مواد مخدر، خطر بزرگی برای حال و آینده جوامع بشری است؛ چالشی که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.
وی مواد مخدر را از عناصر اصلی دشمن برای بی‌هویت کردن جوانان برشمرد و علت بروز 90 درصد سرقت، قتل و گروگان‌گیری را معضلات ناشی از مواد مخدر دانست.
سردار زارعی تأکید کرد: برخورد جدی با خُرده‌فروشان و جمع‌آوری معتادان متجاهر که ویترین جامعه را خراب می‌کنند، اولویت اصلی پلیس مبارزه با مواد مخدر است که با جدیت دنبال می‌شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز گفت: 62 میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس‌جمهور به استان همدان (مردادماه امسال) برای حوزه مواد مخدر اختصاص یافت که امید می‌رود سازمان برنامه بودجه این میزان اعتبار را به‌صورت 100 درصدی اختصاص دهد.
حمزه عبدکوند افزود: همدان در حوزه مبارزه با مواد مخدر رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده؛ همچنین کمیته مقابله، حقوقی و قضائی و شناسایی اموال قاچاقچیان این استان برای دو سال متوالی رتبه برتر کشور را کسب کرده است.
وی با بیان اینکه 90 درصد معتادان متجاهر همدان تاکنون سامان‌دهی شدند، اضافه کرد: 100 درصد معتادان متجاهر با همکاری نهادهای مسئول تا پایان امسال سامان‌دهی می‌شوند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان گفت: در راستای پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به بهبودیافتگان در هشت‌ماهه سال جاری یک‌هزار و 300 نفر به بانک‌های عامل استان معرفی شدند که 886 نفر موفق به دریافت تسهیلات شدند و علاوه‌بر این، تسهیلاتی نیز از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) به بهبودیافتگان پرداخت شده است.
عبدکوند افزود: در راستای به‌کارگیری بهبودیافتگان در واحدهای تولیدی نیز 430 نفر مشغول به کار شدند؛ برای نمونه این افراد در کارگاه مرواربافی ملایر و شهرک صنایع غذایی بهار مشغول به فعالیت هستند.
وی بیان کرد: در راستای سامان‌دهی و پذیرش معتادان متجاهر در مراکز ماده 16 موجود در شهرستان‌های کبودراهنگ و نهاوند یک‌هزار و 840 نفر در این دو مرکز با دستور مرجع قضائی پذیرش شدند.
معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان نیز گفت: مجموعه دادگستری مسئولیت دو کمیته حقوقی و شناسایی اموال قاچاقچیان را برعهده دارد که کمیته حقوقی و قضائی با تلاش مؤثر اعضا رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.
سیدهادی مصطفوی افزود: کمیته حقوقی و قضائی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در حوزه دستگیری محکومان متواری و زندانیان رأی‌باز کارهای خوبی انجام داده است.
وی گفت: در کمیته شناسایی اموال قاچاقچیان مواد مخدر فرم‌هایی تهیه و به مجموعه قضائی و انتظامی ارسال شد تا رویه واحد در شناسایی اموال انجام شود و شاهد تعارض آرا و اقدامات نباشیم.
معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان همدان از سامان‌دهی پارکینگ‌های پیش‌بینی‌شده برای خودروهای توقیفی قاچاقچیان خبر داد و افزود: همه خودروهای توقیفی در اختیار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قرار می‌گیرد.
مصطفوی تأکید کرد: تنها رویکرد مقابله‌ای، دستگیری قاچاقچیان و صدور احکام سنگین در زمینه مقابله با پدیده مواد مخدر کافی نیست؛ بلکه باید نهادهای فرهنگی و اجتماعی نیز اقدامات لازم را انجام دهند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز گفت: در راستای اجرای ماده 15 مواد مخدر، معتادان باید به مراکز ترک اعتیاد دولتی، غیر دولتی و مراکز کاهش آسیب مراجعه و یک‌سری خدمات را دریافت کنند.
رضا طهماسبی افزود: استان همدان دارای 128 مرکز ترک اعتیاد خصوصی، هشت مرکز دولتی و چهار مرکز «دی.ای.سی» (کاهش آسیب) بوده و در این مراکز به معتادان خدمات ارائه می‌شود.
رئیس کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ادامه داد: 280 معتاد متجاهر در مراکز ماده 16 شهرستان کبودراهنگ و نهاوند در هشت ماه امسال پذیرش شدند که داروی مورد نیاز این افراد طبق مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی دانشگاه علوم پزشکی تأمین شده است.
طهماسبی معضلات اصلی مواد مخدر در برهه کنونی را افزایش گرایش به سمت مصرف مواد نوپدید، کاهش سن اعتیاد و افزایش زنان معتاد دانست و گفت: ابعاد بعدی اعتیاد مشکلات روانی، اجتماعی و اقتصادی حتی بعد از ترک مواد افیونی بوده؛ با این اوصاف پوشش بیمه‌ای این افراد ضروری است.

شناسه خبر 63207