شناسه خبر:65588
1401/11/11 10:01:10

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان با اشاره به برنامه‌ریزی برای احداث نمایشگاه دائمی صنایع دستی در سنندج گفت: 12 هکتار زمین برای احداث این نمایشگاه تعیین شده است.

منصور مهرزاد روز دوشنبه در بازدید از محل پیشنهادی احداث نخستین نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی در شهرستان سنندج اظهار کرد: پس از سال‌ها پیگیری و انجام مطالعات لازم برای ایجاد و احداث مجموعه بازارچه صنایع‌دستی با هدف تجمیع فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی حوزه صنایع‌دستی و توسعه گردشگری استان، 12 هکتار زمین برای احداث این نمایشگاه تعیین شده است.
وی با بیان اینکه زمین تعیین‌شده برای احداث این نمایشگاه در تپه پیرچنار سنندج قرار دارد، افزود: اجرا و احداث این پروژه جزو مصوبات ریاست جمهوری برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و صنایع‌دستی استان است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی این مجموعه ضمن معرفی داشته‌های فرهنگی و ارزشمند منطقه، تحول قابل توجهی در عرصه تولید، معرفی، تبلیغ و فروش صنایع‌دستی استان فراهم شود.
مهرزاد یادآور شد: استان کردستان به‌‌واسطه برخورداری از فرهنگ غنی و تنوع رشته‌های مختلف صنایع‌دستی، دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که باید مورد توجه قرار گیرد و راه‌اندازی این نمایشگاه خود می‌تواند در توسعه فرهنگی استان بسیار تأثیرگذار باشد.
  تلاش برای رونق صنایع دستی کردستان
فرماندار شهرستان سنندج نیز در این بازدید اظهار کرد: نگاه ویژه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی استان قابل تقدیر است.
حسن عسگری با بیان اینکه صنایع‌دستی یکی از اولویت‌های استان به‌ویژه این شهرستان به‌شمار می‌رود و باید بیش از پیش به یک مزیت اقتصادی و کارآفرینی تبدیل شود، یادآور شد: صنایع‌دستی متعلق به همه مردم است و ضرورت دارد با همکاری نهادهای مربوطه برای رونق این صنعت اقدامات لازم انجام شود.
در حال حاضر 43 رشته صنایع دستی در استان کردستان فعال است که 22 رشته آن بومی و خاص استان است. رشته‌های اصیل صنایع دستی کردستان که در حال حاضر فعال هستند، شامل نازک کاری و هنرهای چوبی (خراطی)، گلیم سنندج و بیجار، سازسازی سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش بافی، نساجی سنتی، شال بافی (مرخز بافی)، ارغوان بافی و گلیم بافی است.
مهم‌ترین مراکز تولید صنایع دستی در کردستان به ترتیب شهرهای سنندج، مریوان، سروآباد، سقز و بانه و سپس بیجار، قروه، دیواندره و دهگلان است و متنوع‌ترین و بیشترین رشته‌ها در شهر سنندج وجود دارد.

شناسه خبر 65588