شناسه خبر:65647
1401/11/12 10:18:36

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در تلاشیم تا پایان دولت سیزدهم 100 درصد مساحت کشور از لحاظ خدمات اکوسیستمی ارزش‌گذاری شود که در این شرایط ارزش اقتصادی بوم‌سازگان در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها لحاظ خواهد شد.

نورالله مرادی روز سه شنبه در نخستین همایش ملی جایگاه ارزش خدمات بوم‌سازگان در نظام برنامه‌ریزی کشور افزود: مبتنی بر اسناد بالادستی مانند سیاست‌های ابلاغی با تاکید بر بند 10 آن، سند چشم انداز، الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت، سند آمایش ملی سرزمین و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، کار ارزشگذاری اقتصادی بوم سازگان را آغاز کردیم.
وی اظهارکرد: طراحی این همایش و بحث ارزشگذاری اقتصادی از مدت‌ها قبل در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شده و امروز اجرایی شد، این طرح اهداف مختلفی را پیگیری می‌کند که یکی از اصلی ترین آن بحث شناخت و تبدیل وضعیت سرزمین، کمینه سازی مکانی و تهیه نقشه خدمات بوم سازگانی و اکوسیستمی، ارزشگداری اقتصادی خدمات اکوسیستم و فراهم کردن و تهیه چهارچوبی برای ادغام ارزش‌های اکوسیستم در برنامه ریزی سرزمینی است.
وی ادامه داد: این طرح اهداف فرعی از جمله شناخت سرزمینی و جمع آوری اطلاعات پایه، اولویت بندی خدمات اکوسیستم، مدلسازی خدمات اکوسیستم، نگهداشت خاک، ذخیره کربن، تولید آب، خدمات زیستگاهی، تولید غذا و خدمات فرهنگی و زیباشناختی را هم دنبال می‌کند.
مرادی گفت: اکنون این در 5 استان خراسان جنوبی، قزوین، گلستان، کردستان و کرمان انجام شده که شامل 30 درصد مساحت کشور است، برنامه ریزی ما این است و امیدواریم بعد از تحقق این اهداف جایگاه محیط زیست در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها در زمینه محیط زیست در کشور تقویت شود، همچنین شاهد تقویت ظرفیت ها، دانش فنی و تخصصی محیط زیست در کشور باشیم و یک اصلاح بینش و نگرشی میان سیاستگذاران، مدیران و برنامه ریزان ایجاد شود.
وی تاکید کرد: امیدواریم ارزش اقتصادی زیست بوم‌ها در تصمیم گیری و برنامه ریزی‌های توسعه ای به درستی در نظام برنامه ریزی لحاظ و تدوین شود که در این مسیر تقویت دانش بنیان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌توانند در تحقق این اهداف به ما کمک کنند.
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حوزه تولید ادبیات برای مباحثی نظیر ارزشگذاری اقتصادی و خدمات بوم سازگان بسیار ضعیف بوده و در جستجوهای معمولی هم که انجام می‌شود داده‌های اندکی در این حوزه به ما می‌دهد لذا ترویج، بسط و گسترش ادبیات ارزش بوم سازگان بیشتر مد نظر ما است که امیدواریم برگزاری این همایش زمینه تولید ادبیات مناسبی را در این زمینه هم در فضای عمومی و هم علمی کشور فراهم کند.
وی تاکید کرد: در نظر داریم تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم 100 درصد مساحت کشور را از حیث خدمات اکوسیستم ارزش گذاری کنیم، در این مسیر حتما تجدید نظرهایی در نوع خدمات انجام می‌دهیم البته مطالعات تطبیقی انجام شده و چند کشور از جمله فرانسه و انگلیس و چند کشور دیگر را مورد تطبیق و ارزیابی قرار دادیم که در این فرایند مشخص شد که هر کدام از این کشورها در مطالعاتشان بین 6 تا 10 خدمت را مورد بررسی قرار دادند که ما هم حتما خدمات را اولویت بندی خواهیم کرد.

شناسه خبر 65647