شناسه خبر:67191
1401/12/22 10:06:10

سپهرغرب، گروه مشکات: معاون رسانه و ارتباطات سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به احصای فهرستی از 40 ظرفیت رسانه‌ای برای به خدمت گرفتن در نمایشگاه قرآن، گفت: فراگیری رسانه‌ای و تبلیغی در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با یک ضریب متفاوت و فاصله بسیار متفاوتی نسبت به سال‌های قبل خواهد بود.

محمدحسین محمدزاده در پاسخ به این سؤال که فضای رسانه و تبلیغات در حوزه برنامه‌های دینی در کشور به چه صورت است و آیا با توجه به نوآوری‌های لحظه‌ای در این عرصه پیش رفته است یا خیر، گفت: جمهوری اسلامی ایران دو فعالیت و دو کارویژه در طول دارد که شامل مسابقات بین‌المللی و همچنین نمایشگاه قرآن است. برای این مسئله حتی طراحی ساختاری صورت گرفته و مشاهده می‌کنیم که برای موضوع مسابقات قرآن کریم به معنای اعم آن کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی در ستاد عالی هماهنگی مسابقات تصویب شده است.
وی افزود: برخی فعالیت‌های قرآنی ایجاب می‌کند اطلاع‌رسانی و تبلیغات را به‌صورت حرفه‌ای در کمیته‌ای خاص متشکل از کارشناسان و مسئولان مربوطه پیگیری کنیم. چنین موضوعی هم به نوعی در نمایشگاه قرآن اتفاق افتاده است. در گذشته یک درهم‌آمیختگی در مورد مباحثی همچون مجازی، اطلاع‌رسانی، ارتباطات، تبلیغات، رسانه و... وجود داشت و شاید یکی از آسیب‌هایی که وجود داشت، این بود که گاهی تداخلاتی ایجاد می‌شد، اما امسال همه این موضوعات در یک معاونت متمرکز شده تا از طریق آن، این تداخل‌ها به صفر برسد.
معاون رسانه و ارتباطات سی‌امین نمایشگاه قرآن تصریح کرد: در مورد مسابقات قرآن و در ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور هم چنین اتفاقی افتاده است و آنجا حدود پنج کارگروه ویژه و تخصصی تعریف شده و مسئولیت هر کدام از این کارگروه‌ها بر عهده یکی از مدیران رسانه‌ها قرار گرفته است، به‌عنوان مثال مسئولیت کارگروه رسانه‌های مجازی و مکتوب بر عهده مدیرعامل ایکنا قرار گرفته است. به طور کلی در دو حوزه مسابقات و نمایشگاه چنین اتفاقات خوبی افتاده است تا کارهای رسانه‌ای به صورت علمی و حرفه‌ای پیش برود.
محمدزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در برنامه افق رادیو قرآن در پاسخ به سؤالی در مورد حضور مدیران مؤسسات در دوره‌های توانمندسازی و ارتقای سواد رسانه‌ای، گفت: قصد دفاع از مؤسسات ندارم اما آن چیزی که تجربه داشته‌ام را بازگو می‌کنم، برآیند کلی که در ذهن من از ارتباط با مدیران مؤسسات در دوره‌ای که برگزار شد، شکل گرفت، این بود که مدیران مؤسسات علاقه‌مندی و نیازمندی شدیدی برای حضور در دوره‌های سواد رسانه‌ای دیدم، آن‌ها به طور کامل این آمادگی را دارند که اگر یک سری فضاهای آموزش و تدوین محتوا در فضای مجازی برایشان برگزار شود، حضور یابند، این آمادگی هم بر اساس احساس نیازی است که در آن‌ها دیده می‌شود.
وی افزود: این موضوع می‌تواند در سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد و اتحادیه مؤسسات طرح مسئله شود تا بتوانیم توان مدیران مؤسسات در زمینه تولید محتوای مجازی و رسانه‌ای را بالا ببریم، چون هر کدام از این مؤسسات می‌توانند رسانه‌ای اثرگذار باشند. نقش رسانه در ارتقای آموزش انکارنشدنی است، بارها از بسیاری از قاریان در مورد پخش برنامه‌های آموزشی رادیو قرآن و نقش این آموزش‌ها در ارتقای توان قاریان شنیده شده است. رسانه نقش بی‌بدیلی در آموزش دارد چرا که یک کلاس بدون دیوار و بدون حد و مرز خواهد بود.
معاون رسانه و ارتباطات سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مورد میزان اهمیت به بعد تبلیغات و اطلاع‌رسانی از سوی تصمیم‌گیران و مسئولان نیز بیان کرد: در مورد کمیته اطلاع‌رسانی ستاد عالی مسابقات یکی از موضوعات بحث شده با رئیس محترم مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف که دبیر ستاد عالی مسابقات و مسئول کل کمیته‌های این ستاد است، این بود که در عرصه تبلیغات و اطلاع‌رسانی به‌ویژه در مسابقات بین‌ا‎لمللی علاوه بر شأن سیاست‌گذاری، ارتباط وسیعی با تیم اجرایی مسابقات هم داشته باشیم تا بتوانیم آنچه در حیطه سیاست‌گذاری تهیه شده است را به حیطه اجرا ببریم.
محمدزاده افزود: بر اساس وظایف ذاتیِ کمیته تبلیغات، ملاحظات رسانه‌ای و تبلیغی خودمان در رابطه با مسابقات اخیر را با بخشی از اعضای کمیته در میان گذاشتیم و قرار است ملاحظه‌ای در مورد بحث تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن انجام شود و در اختیار مسئولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گیرد.
وی بیان کرد: هنگامی که از ما برای بخش تبلیغات و رسانه نمایشگاه قرآن خواسته شد تا خدمت کنیم، تأثیرپذیری دوستان از سیاست‌های طراحی شده برای ما مهم بود، بر همین اساس فهرستی از 40 ظرفیت رسانه‌ای را احصا کرده و به شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه قرآن ارائه دادیم که همه مورد موافقت قرار گرفت. سعی خواهیم کرد بر اساس منابع به همه این 40 مورد برسیم.
عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه بسیاری از این ظرفیت‌ها برای اولین بار است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: یکی از این ظرفیت‌ها پخش تلوبیونی نمایشگاه قرآن است، برای اولین بار شاهد پخش زنده هفت ساعته تلوبیونی نمایشگاه قرآن آن هم در صفحه اول خواهیم بود. در این پخش زنده فقط فضای رفت و آمد مخاطبان نمایشگاه نشان داده نمی‌شود بلکه به سراغ بخش‌ها و غرفه‌ها رفته و اطلاع‌رسانی دقیق رسانه‌ای در مورد هرآنچه در نمایشگاه اتفاق می‌افتد، صورت خواهد گرفت. تلوبیون به صورت لحظه‌ای شش میلیون بیننده دارد. یعنی هر کسی نمایشگاه نیاید می‌تواند به صورت زنده تمام محتوای نمایشگاه را ببیند. این برای شهروندان سایر شهرها که محدودیت‌های برای سفر در ماه مبارک رمضان دارند، بسیار مفید خواهد بود.
محمدزاده با اشاره به اینکه فراگیری رسانه‌ای و تبلیغی در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با یک ضریب متفاوت و فاصله بسیار متفاوتی نسبت به سال‌های قبل خواهد بود، گفت: علاوه بر این پر مخاطب‌ترین نرم‌افزار _ باد صبا _ با 26 میلیون مخاطب نیز این رویداد را به صورت زنده در صفحه اول خود بارگذاری خواهد کرد. فضاهایی مانند هیئت آنلاین هم پخش زنده خواهند داشت. تصور من این است که می‌توانیم در این فضاها به 30 میلیون مخاطب خدمت‌رسانی داشته باشیم. این‌ها علاوه بر حضور حداکثری تمامی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ملی و برون‌مرزی است.
وی در ادامه با اشاره به شعار نمایشگاه سی‌اُم که «می‌خوانمت» است، گفت: یکی از کارهای جدید ما در نمایشگاه سال آینده تدارک یک پشتوانه محتوایی برای شعار نمایشگاه است. ما برای این کار 30 قطعه محتوایی از ترکیب عبارت‌ها با کلمه «می‌خوانمت» تهیه کرده و اکران خواهیم کرد. ما به ازای هر کدام از این عبارات که به شعار نمایشگاه اضافه شده است یک فراز قرآنی خواهیم داشت. به عنوان مثال عبارت «می‌خوانمت برای همدلی»، «می‌خوانمت برای رفع غم»، «می‌خوانمت برای رهایی از اضطراب» و... را انتخاب کرده و مابه‌ازای قرآنی این عبارات نیز تهیه شده است. این‌ها در سطح شهر نصب خواهد شد و می‌تواند کل شهر تهران به صورت یک نمایشگاه بزرگ در بیاید.

شناسه خبر 67191