شناسه خبر:67258
1401/12/23 13:16:41

مدیرعامل شرکت راه‌آهن از توافق با عراق در خصوص راه‌اندازی مجدد قطار ترکیبی تهران-کربلا خبر داد.

خط ریلی شلمچه-بصره از 20 سال گذشته مطرح شده، سال 1390 ایران بخش خودش را تکمیل کرد که احداث راه‌آهن اهواز به شلمچه بود و ما تا مرز شلمچه راه‌آهن را جلو بردیم، اما در این 11 سال گذشته، ادامه این فرآیند فراز و نشیب‌هایی داشته است.

چندی پیش این موضوع مطرح بود که عراق خط ریلی شلمچه بصره را معارض با کریدور شمالی- جنوبی خود می‌داند که قرار است با همکاری ترکیه از بندر فاو به شمال عراق و ترکیه متصل شود، از این رو در حال حاضر سرنوشت این پروژه نامشخص مانده، تا جایی که لازم است با روابط دیپلماتیک و مذاکرات سطح بالا، این مسئله حل شود تا هر دو کشور از منافع این خط ریلی بهره‌ ببرند.

اما به تازگی سید میعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه‌آهن- که سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق را در سفر دو روزه به بغداد همراهی می‌کرد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در جریان کمیسیون مشترک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق که در بغداد برگزار شد، تفاهمات خوبی با مسئولان دولت جدید عراق در حوزه ریلی به ویژه تسریع در احداث راه‌آهن شلمچه-بصره و همچنین اعلام آمادگی دو طرف برای اتصال ریلی از مرز خسروی انجام شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به تجربه موفق و استقبال مناسب در خصوص راه‌اندازی مجدد قطار ترکیبی تهران-کربلا تفاهم شد. ان‌شاءالله با تسریع در اجرایی‌سازی این تفاهمات، هر دو ملت طعم شیرین خدمات حمل و نقل ریلی در زیارت ائمه اطهار (ع) را بچشند.

با این اظهارات صالحی به نظر می‌رسد تصمیمات جدیدی برای پروژه ریلی شلمچه-بصره گرفته شده تا این خط ریلی که به‌واسطه همسایگی با عراق، ارتباط تجاری و رفت‌وآمد زیارتی بین دو کشور، پروژه‌ای 20 ساله است که از سوی وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار داشته، به سرانجام برسد.

 


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 67258