شناسه خبر:67352
1401/12/27 09:10:48

سپهرغرب، گروه خانواده: مهارت گوش دادن ما به طرف مقابل، عاملی تاثیرگذار برای برقراری رابطه قوی به شمار می‌رود.

سطوح مختلفی از گوش دادن وجود دارد که استفاده از آن مؤثرترین راه برای متقاعد کردن دیگران، برقراری ارتباط و ایجاد روابط است. در این گزارش سطوح مختلف گوش دادن و میزان تاثیرگذاری آن بر روابط ما توضیح داده شده است.
 نادیده گرفتن گوینده
وقتی کسی را نادیده می‌گیریم، ارتباط موثری با او برقرار نخواهیم کرد. بسیاری از ما با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنیم، برای مثال اگر شما در حال صحبت کردن با شخصی هستید و توجه او مدام با نگاه کردن به گوشی تلفن خود از شما پرت می‌شود، او در حال نادیده گرفتن شماست.
هنگامی که هیچ تماس چشمی وجود نداشته باشد، احساس می‌کنیم که نادیده گرفته شده ایم و فرد در حین صحبت ما درگیر کار دیگری است؛ بنابراین زمانی که شخص احساس کند نادیده گرفته شده است، رابطه بد و یا قطع می‌شود.
 منتظر بودن برای رسیدن نوبت به خود
این یک رویه رایج در بین زوجین است؛ به گونه‌ای که وقتی در حال صحبت بایکدیگر هستید به صحبت‌های طرف مقابل توجهی ندارید و منتظر هستید تا سریعتر نوبت صحبت شما برسد.
این وضعیت کمی بهتر از نادیده گرفتن است اما مشکل اینجاست که شما به خوبی صحبت‌های طرف مقابل را نمی‌شنوید و درک نمی‌کنید، بلکه مشغول فکر کردن در مورد چیزی هستید که خودتان می‌خواهید بگویید؛ بنابراین رابطه مؤثری برقرار نخواهد شد.
 گوش دادن به کلمات
این کار، شروع خوب و یکی از راه‌هایی است که می‌توانید به دیگران بفهمانید از طریق چشمی در حال گوش دادن به او هستید.
 گوش دادن فعال
هدف از گوش دادن فعال ایجاد اعتماد و رابطه است. سبک گوش دادن شما، باعث می‌شود تعامل عمیق تری با گوینده داشته باشید. این کار با تماس چشمی و تکان دادن سر هنگام گوش دادن محقق می‌شود. شنونده فعال همچنین برای افزایش درک خود از سحنان گوینده، از او در مورد گفته هایش سوال می‌پرسد.

شناسه خبر 67352