شناسه خبر:67373
1401/12/27 10:17:43

سپهرغرب، گروه خبر: اجرای 11 طرح سرمایه‌گذاری در 6 شهرستان کردستان روز پنجشنبه به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان رسید همچنین در این شورا موافقت وزارت نیرو با تخصیص آب به مجتمع پرورش ماهیان سردابی سیروان در شهرستان سروآباد اعلام شد. دوازدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی کردستان روز پنجشنبه به ریاست استاندار تشکیل شد و در آن به نحوه اجرای طرح مجتمع چندمنظوره رفاهی اقتصادی در سنندج و پروژه‌های مصوب در کارگروه زیربنایی استان پرداخته شد.

اجرای طرح‌های بسته‌بندی انواع بذر در شهرستان دهگلان، تولید کنسانتره آهن در سقز، مرغداری گوشتی در دهگلان، دو باب گلخانه در دیواندره، نیروگاه خورشیدی در قروه، مرغداری گوشتی در دیواندره، توسعه واحد تولیدی شفا کردستان در سنندج، دو مجتمع گردشگری و خدماتی رفاهی در سنندج، تولید جعبه مقوایی در مریوان و تولید انواع بذر در سقز امروز در این جلسه شورای برنامه‌ریزی استان مطرح شد که با 11 طرح موافقت و با یک طرح گردشگری در سنندج هم مخالفت شد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در این جلسه اظهار کرد: یکی از طرح‌هایی که در توسعه و اشتغال استان با توجه به وجود حوزه‌های آبریز و میزان رواناب فراوان در این منطقه، نقش بسزایی دارد؛ پرورش ماهیان سردابی است.
آرش آریانژاد اعلام کرد: وزارت نیرو امروز موافقت‌نامه خود را با تخصیص آب مجتمع پرورش ماهیان سردابی سیروان با ظرفیت تولید یک هزار و 500 تن ماهی در شهرستان سروآباد ابلاغ کرد.
  666 واحد صنعتی در کردستان فعال است
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه به وضعیت آماری واحدهای صنعتی استان اشاره کرد و گفت: یک هزار و 27 واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری 48 هزار و 275 میلیارد ریال در استان وجود دارد.
بختیار خلیقی با اشاره به اینکه میزان اشتغال واقعی واحدهای صنعتی استان 15 هزار و 427 نفر است، ادامه داد: میزان اشتغال 532 واحد صنعتی در استان کمتر از 10 نفر، 440 واحد بین 10 تا 49 نفر، 30 واحد بین 50 تا 99 نفر و میزان اشتغال 25 واحد صنعتی هم بیش از 100 نفر است.
وی اضافه کرد: از جمله مهمترین طرح‌های پیشران صنعتی در دست اجرا در استان شامل طرح تولید ورق گرم فولادی، طرح تولید آهن اسفنجی، تولید گندله، تولید کنسانتره آهن و تولید شمش طلا است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: از مجموع واحدهای صنعتی استان در حال حاضر 666 واحد فعال، 198 واحد نیمه فعال و 163 واحد هم غیرفعال است.
تقویت و حمایت از صنایع کوچک، توسعه صنایع صادرات محور، پیگیری و حمایت از طرح‌های صنعتی پیشران در دست اجرا و تعریف طرح‌های صنعتی اشتغال‌زا و اولویت‌دار استان ازجمله محورهای توسعه بخش صنعت استان است.
  پایان فروردین 1402 آخرین فرصت جذب اعتبارات هزینه‌ای است
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: مخالف افزایش سود گمرکی مرزنشنیان هستیم چراکه این سود به جای اینکه به مرزنشینان برسد به جیب کارگزاران واریز می‌شود.
مجتبی مقیاسی ادامه داد: در سال 1400 بر اساس بررسی‌های انجام شده افزون بر 72 میلیارد تومان به حساب کارگزاران واریز شده است که می‌طلبد فرمانداران پیگیری کنند تا سود بیشتری به حساب مرزنشینان واریز شود.
وی با اشاره به اینکه مهلت جذب اعتبارات هزینه‌ای سال 1401 تا پایان فروردین و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌‌ای هم تا پایان شهریور سال 1402 است، گفت: مانده اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در دستگاه‌های اجرایی استان 748 میلیارد تومان است.
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی در جذب اعتبارات هزینه‌ای در این مدت باقی مانده همت کنند چون اول اردیبهشت حساب‌ها را بررسی و میزان اعتبار جذب نشده را برگشت خواهیم زد.

شناسه خبر 67373