شناسه خبر:67551
1402/1/17 10:49:52

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان حضور خرس قهوه‌ای در منطقه شکارممنوع گرین و ارتفاعات نهاوند طی هشتم فروردین‌ماه امسال را تأیید کرد.

به گزارش چهارشنبه سپهرغرب از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان، سیده‌مریم محمدی با اعلام این خبر، افزود: هشتم فروردین‌ماه، فرشید مومیوند از جوانان ساکن روستای توانه حین طبیعت‌گردی در ارتفاعات گرین متوجه وجود خرس شده و مبادرت به فیلمبرداری از آن و ارسال گزارش به معاونت طبیعی اداره کل محیط‌زیست کرد.
وی اضافه کرد: هم‌زمان با انتشار فیلم در فضای مجازی نهاوند، کارشناسان حفاظت محیط‌زیست استان و شهرستان نیز به بررسی موضوع پرداختند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: نیمه فروردین‌ماه، وجود فضولات و اثر پنجه خرس تأیید شد و در این راستا برای کسب اطلاعات بیشتر و اطمینان از تعداد و زادوولد خرس‌ها، اقداماتی ازجمله نصب دوربین‌های تله‌ای انجام شد.
محمدی یادآوری کرد: آخرین‌بار، حدود نیم قرن پیش گونه خرس قهوه‌ای توسط افراد بومی در منطقه نهاوند مشاهده شده بود.
وی گفت: درصورتی که گزارشات و مستندات تکمیل شود، منطقه شکارممنوع گرین به‌دلیل شرایط زیستگاهی مستعد به حفاظت‌شده یا پناهگاه حیات وحش ارتقا می‌یابد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان افزود: منطقه شکارممنوع گرین و ارتفاعات گرین به‌دلیل داشتن پوشش جنگلی، پناهگاه‌های مناسب و شرایط اقلیمی مساعد، مستعد حضور گونه‌های متنوع جانوری ازجمله خرس بوده؛ به‌طوری که دره‌ای در این منطقه به‌نام «خرس‌راه» وجود دارد که مسیر حرکت خرس‌ها بوده است.
محمدی از همه شهروندان، عشایر ساکن در منطقه، دامداران و اهالی روستاهای پیرامون خواست درصورت مشاهده گونه ارزشمند خرس قهوه‌ای، از نزدیک شدن و هرگونه اذیت و آزار و یا شکار خودداری کنند.
وی ادامه داد: درصورت مشاهده گونه خرس موضوع را از طریق تماس با شماره 1540 به محیط‌زیست اطلاع‌رسانی کنند و این مجموعه را در حفظ و حراست از گونه‌های حیات وحش یاری دهند.

شناسه خبر 67551