شناسه خبر:82263
1403/2/18 17:00:10

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر همدان گفت: 107 هزار نفر با حضور در دو هزار و 48 دوره و کلاس آموزشی به‌صورت چهره به چهره آموزش‌های همگانی مقابله و مواجهه با بلایای طبیعی را سال گذشته فرا گرفتند.

علی سنجربگی روز سه‌شنبه به‌مناسبت فرا رسیدن هفته هلال‌احمر و روز جهانی صلیب سرخ با بیان اینکه 107 هزار نفر با حضور در دو هزار و 48 دوره و کلاس آموزشی به‌صورت چهره به چهره آموزش‌های همگانی مقابله و مواجهه با بلایای طبیعی را سال گذشته فرا گرفتند، اظهار کرد: یک‌هزار و 279 محتوای آموزشی کمک‌های اولیه سال گذشته تولید و در فضای مجازی بارگذاری شد که 326 هزار بازدیدکننده داشته است.

وی اظهار کرد: نوع‌دوستی و کمک به هم‌نوعان به‌ویژه حادثه‌دیدگان در فرهنگ دینی ملت ایران نهادینه شده است؛ بنابراین هریک از مردم را می‌توان امدادگر نامید.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان بیان کرد: این مجموعه ارائه خدمات در حوادث و سوانح را برعهده دارد، بنابراین آمادگی برای مقابله جزء جدایی‌ناپذیر هلال‌احمر است.

سنجربگی ادامه داد: پیشگیری از بروز حادثه و بالا بردن توان برای امدادرسانی و به حداقل رساندن خسارت جانی و مالی حین بروز حوادث، در حوزه مقابله مد نظر است؛ همچنین در زمینه بلایای طبیعی که قابل پیش‌بینی و پیشگیری نیستند، ارائه آموزش‌های همگانی امدادی و کمک‌های اولیه برای مقابله با حوادث مورد تأکید است.

وی افزود: فراگیری آموزش‌های لازم برای مقابله و ارتقای آمادگی در برابر حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و امثالهم اولویت دست چندم مردم است که در این راستا با توجه به ناگهانی بودن بروز حادثه، رسانه‌ها نسبت به حساس‌سازی مردم و بیان اهمیت فراگیری مهارت‌های مقابله با حوادث و سوانح تلاش کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر همدان بیان کرد: می‌توان از بروز حوادث طبیعی و انسان‌ساخت مثل تصادفات با فرهنگ‌سازی و بهبود رفتارهای ترافیکی جلوگیری کرد و شمار تلفات ناشی از سوانح را به حداقل ممکن رساند.

سنجربگی ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر در طرح نوروزی هلال‌احمر به‌منظور کاهش آمار سوانح طرح «بهرفت» (بهبود رفتار ترافیکی) را اجرایی کرده و رانندگان با امضای یک میثاق‌نامه متعهد می‌شوند از انجام حرکات مخاطره‌آمیز خودداری کنند.

وی گفت: همواره در حوادث طبیعی و غیر طبیعی نخستین امدادگران، بازماندگان مصدومان و حاضران در محل هستند که درصورت نداشتن مهارت و دانش و آشنا نبودن به نحوه کمک‌رسانی، با امدادرسانی نادرست به فردی که پس از بروز تصادف در داخل خودرو گیر کرده، شکستگی کوچک را تبدیل به ضایعه نخاعی می‌کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر همدان افزود: این جمعیت از آمادگی کافی برای ارائه آموزش‌های رایگان به متقاضیان و علاقه‌مندان برخوردار است که برای اقبال مردم از برنامه‌های آموزشی هلال‌احمر، آنان ابتدا باید به فراگیری و حضور در دوره‌های آموزشی مقابله با حوادث و سوانح احساس نیاز کنند.

* همدان روی 2 گسل زلزله

سنجربگی گفت: 44 بلای طبیعی در جهان رخ داد که از این میزان 34 نوع در کشور و 22 بلای طبیعی در استان همدان ثبت شده و رخ داده است.

وی بیان کرد: گسل زلزله در منطقه شمال استان شهرستان‌های رزن و کبودراهنگ و در جنوب شهرستان نهاوند را تهدید می‌کند و روزانه یک زلزله با ریشتر پایین و غیر محسوس در نهاوند رخ می‌دهد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر همدان اضافه کرد: درصورت بروز زلزله بالای پنج ریشتر در نهاوند به‌طور حتم به‌علت فرسودگی منازل مسکونی و منطبق نبودن با استانداردها، با بحران مواجه می‌شویم.

* امدادرسانی به حدود 9 هزار مصدوم سوانح رانندگی

سنجربگی اظهار کرد: بیش از 70 درصد مأموریت‌های هلال‌احمر همدان را امداد و نجات جاده‌ای و امدادرسانی به مصدومان سوانح ترافیکی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: تیم‌های امدادی هلال‌احمر سال گذشته در 786 عملیات جاده‌ای حضور یافتند و به هشت هزار و 949 مصدوم امدادرسانی کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر همدان گفت: این مجموعه به اندازه سه تا چهار وزارتخانه مأموریت و تکلیف برعهده دارد؛ برای نمونه سال گذشته دو هزار و 43 برنامه و پروژه برای جوانان انجام داد.

سنجربگی ادامه داد: این برنامه‌ها در قالب‌های فرهنگی، اجتماعی، بشردوستی و اردوهای جهادی بوده است؛ همچنن معاونت جوانان هلال‌احمر طرح دادرس را برای دانش‌آموزان و طرح یاس (افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)) دارد و پویش‌هایی را اجرایی کرده است.

وی با بیان اینکه 70 هزار جوان عضو جمعیت هلال‌احمر هستند، افزود: جوانان در قالب کانون‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، طلاب و آزاد زیر پوشش برنامه‌های جمعیت جوانان هلال‌احمر هستند و تاکنون 137 هزار و 345 جوان تا 35 سال از برنامه‌های این سازمان بهره‌مند شده‌اند.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 82263