شناسه خبر:69828
1402/3/16 09:19:19

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس حوزه علمیه همدان گفت: حجاب مورد قبول همه علما در مذهب شیعه و سنی است و اختلافی در این حوزه وجود ندارد.

آیت‌الله سیدمصطفی موسوی‌اصفهانی درباره نظر امام خمینی (ره) نسبت به حجاب اظهار کرد: امام راحل مرجع تقلید مسلم شیعه بودند و مسائل اسلامی را قبل از قیام 15 خردادماه استنباط کردند و رساله نوشتند؛ حتی نسبت به چاپ توضیح‌المسائل و تحریرالوسیله و کتاب‌های فقهی دیگر چون حاشیه بر کتاب عروه‌الوثقی که کتاب فقهی بسیار مهمی است، اقدام کردند.
وی افزود: نظر امام درباره حجاب در رساله‌های ایشان چون توضیح‌المسائل به زبان فارسی و تحریرالوسیله یا حاشیه بر عروه‌الوثقی به زبان عربی چون سایر مراجع، مشخص است.
نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری تصریح کرد: در مسائل فقهی دو نوع مسئله داریم؛ یک مسئله آن است که همه علما موضوع را قبول دارند و نوع دوم مسائلی است که بین علما در رابطه با آن اختلاف بوده و هریک نظر اسلام را متفاوت می‌دانند.
وی ادامه داد: اما درباره حجاب چون قرآن کریم آیات متعدد دارد و روایات ائمه طاهرین وجود دارد و حتی اهل تسنن هم بر آن تأکید دارند، اختلافی وجود ندارد و همه آن را جزئی از اسلام می‌دانند.
آیت‌الله موسوی‌اصفهانی یادآور شد: به عبارت دیگر حجاب تنها یک باور شیعی نیست، بلکه حنبلی، شافعی، مالکی و حنفی که چهار مذهب مشهور اهل تسنن هستند نیز به آن باور دارند.
وی با بیان اینکه در سفر به مدینه و مکه هم می‌بینیم که حجاب کامل رعایت می‌شود هرچند ممکن است در برخی از مناطق دیگر عربستان هم بدحجابی وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: بنابراین در حجاب هم نظر امام خمینی مانند سایر علمای شیعه و اهل تسنن، رعایت آن است.
رئیس حوزه علمیه همدان با تأکید بر اینکه درباره مشخص بودن دست و صورت و حدود آن اختلافاتی وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبری و حضرت امام‌ (ره) معتقدند دست و صورت به شرایطی که آرایش نداشته باشد و در اندازه عرف باشد به‌ویژه صورت در اندازه‌ای که در وضو شسته می‌شود، ایرادی ندارد؛ هرچند برخی از علما معتقدند که آن را هم باید پوشاند.
وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبر (ص) می‌فرمایند به همسران خود و زنان مؤمن بگو خود را از نظر نامحرمان بپوشانند؛ از همین رو از هر فقیهی بپرسید، حجاب را ضروری می‌داند.
آیت‌الله موسوی‌اصفهانی متذکر شد: از خواهران عزیز خواهش می‌کنم که آیات حجاب را با شماره آیه بخوانند و به خانواده خود نشان دهند ‌و بدانند برخلاف تبلیغات دروغ دشمن، روحانیون حجاب را از خود درنیاوردند، بلکه نص صریح قرآن بوده و رعایت آن نیز واجب است.

شناسه خبر 69828