شناسه خبر:70068
1402/3/21 11:41:18

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ابتلا به بیماری تب مالت در این استان طی سال‌های 1399 تا 1401 حدود چهار برابر افزایش یافته است.

دکتر علی نیکونهاد روز شنبه اظهار کرد: طی سال 99 تا 1400 تعداد موارد مشاهده شده بیماری تب مالت در استان دو برابر شد، همچنین تعداد افرادی که در سال 1401 به این بیماری مبتلا شدند در مقایسه با سال 1400 دوباره افزایش دو برابری پیدا کرد.

وی افزود: این وضعیت نشان می‌دهد در بازه زمانی سال‌های 1399 تا 1401 در مجموع شاهد افزایش چهار برابری مبتلایان به بیماری تب مالت در استان ایلام بودیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: تب مالت از طریق تماس مستقیم با دام، استفاده از فرآورده‌های دامی و لبنی و گوشت غیر پاستوریزه انتقال پیدا می‌کند.

نیکونهاد تأکید کرد: این بیماری به‌صورت مزمن بر اندام‌های مختلف بدن تأثیر گذاشته و در درازمدت باعث از کارآفتادگی فرد می‌شود.

وی اضافه کرد: علائم بیماری تب مالت بیشتر به شکل آنفلوآنزا همچون دردهای مفاصل و عضلانی، بی حالی، تب، لرز، تعریق، ضعف، خستگی و درد کمر خود را نشان می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار کرد: شهروندان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری شیرخام را مصرف نکرده و آن‌را بجوشانند و لبنیات را از مراکز معتبر خریداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی ایلام نیز گفت: فرآیند خونگیری از دام‌های سنگین استان بطور مستمر صورت می‌گیرد.

دکتر یونس احمدی افزود: سه هزار و 500 مورد خونگیری از دام‌های سنگین استان انجام شد که در آزمایش‌های به‌دست آمده یک مورد ابتلا به بیماری تب مالت در بین دام‌های سنگین استان گزارش شد.

وی یادآور شد: بدون شک یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش شیوع این بیماری در استان عرضه گوشت در حاشیه شهرهای استان است چراکه نظارت بهداشتی بر اینگونه مراکز وجود ندارد.

تب مالت در دام فاقد علائم است اما در انسان به علت مقاومت میکروب بعد از بروز علائم دوره درمانی طولانی دارد و قابل انتشار از انسان به انسان نیست.

استان ایلام دارای دو میلیون 500 هزار رأس دام سبک و 400 هزار رأس دام سنگین است.

 

شناسه خبر 70068