شناسه خبر:70341
1402/3/28 08:35:08
نماینده ولی‌ فقیه در استان همدان:

نگاه درآمدزایی به ظرفیت‌های فرهنگی آسیب‌زا است

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه بعضی از مجموعه‌ها در ارائه‌ خدمات و ظرفیت‌های فرهنگی نگاه درآمدزایی و اقتصادی دارند، گفت: نگاه درآمدزایی به ظرفیت‌های فرهنگی را برداریم، چراکه این نگاه آسیب‌زا است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی شنبه 27 خردادماه در جلسه فرهنگ عمومی استان همدان بیان کرد: نگاه درآمدزایی و اقتصادی بعضی از مجموعه‌ها در ظرفیت‌های فرهنگی سبب می‌شود نوجوانان مناطق کم‌برخوردار نتوانند از عهده هزینه‌ها بربیایند، درحالی که باید این کارها را به‌عنوان سرمایه‌گذاری ببینیم.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد و مسکن می‌تواند زیربنای تحول فرهنگ باشد، اظهار کرد: در بحث جوانی جمعیت یکی از قوانین، اختصاص زمین رایگان برای خانواده‌های دارای سه فرزند است و اگر این خانواده‌ها شناسایی و رسانه‌ای شوند، تأثیر مثبتی دارد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با تأکید بر اینکه شورای فرهنگی عمومی استان به کمیته رصد و نظارت نیاز دارد تا مصوبات پیگیری شود، اضافه کرد: این کمیته باید به‌طور مداوم مصوبات را پیگیری کرده و به نتیجه برساند.
وی درباره فعالیت‌های فرهنگی و اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان نیز گفت: به‌عنوان مثال سالن‌های ورزشی باید ارزان و در دسترس باشند تا همه اقشار بتوانند از این فضاها استفاده کنند؛ همچنین نیم‌بها شدن سالن‌های ورزشی و اردوگاه‌ها می‌تواند به این امر کمک کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه اردوگاه‌های دانش‌آموزی سخت‌افزار است و تربیت ایجاد نمی‌کند، مطرح کرد: برنامه نرم‌افزاری تربیت ایجاد می‌کند و برای اردوگاه‌ها به مربیان تخصصی نیاز داریم؛ وگرنه اردوگاه‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند در تربیت نقش داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه از هیئت‌های دانش‌آموزی نباید غفلت کرد، افزود: نقش مساجد نیز در پُر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم است و باید مورد توجه ویژه باشد.
امام‌جمعه همدان در پایان با بیان اینکه زیرساخت‌های ورزش‌های همگانی در همدان فراهم نیست، ادامه داد: بهتر است سانس اول سالن‌های ورزشی به ورزش‌های همگانی تعلق بگیرد.
استاندار همدان نیز گفت: می‌توان از ظرفیت مناطق حفاظت‌شده برای پُر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان استفاده کرد تا آن‌ها با اصول حفاظت از محیط‌زیست آشنا شوند.
علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه رویکرد ما آن است که دانش‌آموزان و دانشجویان در فصل تابستان بیکار نباشند، افزود: همه دستگاه‌ها باید از تمام ظرفیت‌ خود برای غنی‌سازی اوقات فراغت این قشر از جامعه استفاده کنند.
وی بیان کرد: یکی از اتفاقات خوب در ماه‌های اخیر این بود که استخرهای بلاتکلیف وارد عرصه خدمت شدند؛ همچنین حدود 12 و نیم میلیارد برای 11 اردوگاه فرهنگی هزینه شده که فرصت مناسبی برای جذب نوجوانان و جوانان است.
قاسمی‌فرزاد ادامه داد: می‌توان از ظرفیت مناطق حفاظت‌شده استفاده کرد تا دانش‌آموزان با اصول حفاظت از محیط‌زیست آشنا شوند؛ به‌طوری که این ظرفیت‌ها فضای گردشی خوبی برای دانش‌آموزان و دانشجویان است.
استاندار همدان با اشاره به اینکه استفاده از فضای باز برای اوقات فراغت ایده خوبی است، بیان کرد: در خلال این برنامه‌ها حضور مربیان تربیتی و روحانیون اثرگذاری بالایی دارد.
وی با بیان اینکه در فصل تابستان مراکز گردشگری استان در خدمت مجموعه دانش‌آموزان و دانشجویان است‌، افزود: باغ‌موزه دفاع مقدس تحولی در بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند و باید از این ظرفیت نیز بهره برد.
قاسمی‌فرزاد با اشاره به استفاده از اردوهای تفریحی و پیاده‌روی اربعین برای اوقات فراغت، اظهار کرد: باید به جنبه‌های تفریحی و تربیتی توأمان توجه شود و کانون‌های مساجد نیز یکی از ظرفیت‌های خوب است.
وی ادامه داد: از ظرفیت دستگاه‌های مختلف، مراکز تولیدی و مجموعه‌های استان برای اوقات فراغت استفاده شود تا دانش‌آموزان با آن‌ها آشنا شوند؛ چراکه تابستان یک فرصت طلایی برای دانش‌آموزان است.

شناسه خبر 70341