شناسه خبر:71631
1402/4/29 08:38:51

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به کشت دانه روغنی گلرنگ برای سومین سال متوالی در همدان، گفت: کشت گلرنگ در استان همدان به پنج هزار هکتار رسیده است.

علی بایگانه با بیان اینکه برداشت گلرنگ از مزارع استان از اوخر تیرماه آغاز شده است، اظهار کرد: گل و دانه این گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به‌طوری که فروش گل این گیاه برای کشاورزان درآمد خوبی خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته قیمت گل گلرنگ مناسب‌تر بود اما امسال بازار این محصول جذاب نیست، تصریح کرد: دانه روغنی گلرنگ نیز به قیمت هر کیلوگرم 27 هزار تومان توسط کارخانه روغن‌کشی خریداری می‌شود.
بایگانه با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال یک‌هزار و 500 تُن دانه روغنی گلرنگ در استان همدان تولید شود، افزود: گلرنگ محصول دیم است که سطح زیر کشت آن در استان همدان 100 هکتار بود، اما امسال به پنج هزار هکتار رسیده است.
   کشت 60 هکتار کاملینا در همدان
وی در ادامه با تأکید بر اینکه کشت کاملینا به‌عنوان یکی از دانه‌های روغنی طی طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان همدان قرار دارد، یادآور شد: امسال 60 هکتار کاملینا در شهرستان‌های رزن و ملایر کشت شده است که پیش‌بینی می‌شود 18 تا 20 تُن از این سطح، دانه روغنی برداشت شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان در کشت دانه روغنی کاملینا در ابتدای کار است، ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم دانه روغنی کاملینا 33 هزار تومان است.
   خرید تضمینی 2000 تُن کلزا
وی با بیان اینکه در استان همدان یک‌هزار و 900 هکتار دانه روغنی کلزا کشت شده است، خاطرنشان کرد: سالانه نزدیک به 200 هکتار کلزا در استان همدان کشت می‌شود، اما درنهایت چیزی حدود یک‌هزار و 500 هکتار به برداشت می‌رسد.
این مقام مسئول تصریح کرد: در سال‌ جاری نیز یک‌هزار و 500 هکتار از مزارع کلزا در استان به برداشت رسیده است و پیش‌بینی می‌شود سه هزار تُن دانه روغنی خریداری شود.
بایگانه با بیان اینکه تاکنون دو هزار تُن کلزا خریداری شده است، گفت: کارخانه روغن‌کشی خزل نهاوند به‌عنوان مباشر شرکت غله خرید تضمینی کلزا را به قیمت هر کیلوگرم 30 هزار تومان، انجام می‌دهد.
   کاهش تولید جو در مزارع دیم
وی با اشاره به اینکه سالانه 160 هکتار جو آبی و دیم در استان همدان کشت می‌‎شود، اظهار کرد: به‌طور متوسط 300 هزار تُن جو از مزارع استان همدان برداشت می‌شود، اما سال‌هایی که با تنش مواجه هستیم، این میزان به 230 تا 250 هزار تُن تقلیل می‌یابد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: امسال نیز سرمازدگی و خشک‌سالی در استان باعث شده میزان تولید محصولات زراعی کاهش یابد؛ به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود امسال 260 هزار تُن جو در همدان تولید شود.
وی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به 90 درصد از مزارع جو دیم استان برداشت شده است، افزود: میزان تولید جو از مزارع دیم استان بیشتر از 50 هزار تُن نخواهد شد، به‌طوری که تاکنون باید 45 هزار تُن جو برداشت شده باشد؛ همچنین 65 تا 70 درصد از مزارع جو آبی استان برداشت شده که تاکنون 220 هزار تُن جو آبی در استان تولید شده است.
بایگانه با اشاره به اینکه قیمت جو بین 9 تا 10 هزار تومان است، خاطرنشان کرد: امسال قیمت جو پایین است و برای اینکه کشاورزان دچار ضرر نشوند، هماهنگ شده تا خرید تضمینی جو نیز در استان صورت بگیرد و کشاورزانی که تمایل دارند، جو را به مراکز خرید تحویل دهند.

شناسه خبر 71631