شناسه خبر:71828
1402/5/3 08:54:54

سپهرغرب، گروه خبر: ایسنا/همدان مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی اسدآباد گفت: سرمایه گذاری در تولید دارو و سرم از بازدهی و سود قابل توجهی برخوردار بوده و اسدآباد ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه دارد.

رسول اسدی‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مدیریت غذا و دارو این دانشکده به سرمایه گذارانی که قصد راه اندازی و احداث کارخانه سرم سازی و دارو در اسدآباد را داشته باشند، اطمینان می‌دهد نهایت همکاری را برای تسهیل در امر مجوز و فرآیند انجام کار با سرمایه گذاران داشته باشد.

وی در ادامه از کشف و پلمب دو واحد تولید غیرمجاز کره در این شهرستان خبر داد و گفت: در بازرسی‌های انجام شده مدیریت غذا و دارو این دو واحد غیرمجاز تولید کره شناسایی و دو تن کره کشف و ضبط شد که در حال حاضر روند قضایی واحدهای فوق که در روستا فعالیت داشتند، ادامه دارد ضمن اینکه این واحدها پلمب شده اند.

اسدی‌منش افزود: در شهرستان اسدآباد پنج تا شش واحد فعال تولید مواد غذایی و مرتبط با مواد غذایی در حال فعالیت هستند که نظارت بر این واحدها و نیر فروشگاه‌های مواد غذایی توسط غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شهرستان به صورت مستمر انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به محصولات کشاورزی تولید شده شهرستان نیز گفت: در هر فصل از کل محصولات کشاورزی شهرستان هر سه ماه یک‌بار نمونه برداری و آزمایش سموم و آزمایشات میکروبی و نیز آزمایش هر گونه فلزات سنگین انجام می‌گیرد و اگر هر گونه عدم انطباق دیده شود موارد را به سازمان بهداشت گزارش کرده و محصول کشاورزی مورد نظر از سطح عرضه جمع آوری می‌شود.

اسدی‌منش در ادامه با اشاره به واحدهای لوازم آرایش و بهداشتی سطح شهرستان نیز تصریح کرد: در این ارتباط جلسات متعددی با اداره صمت داشته ایم و به صورت مستمر این واحدها به ویژه در رابطه با اقلام غیرمجاز و قاچاق نظارت می‌شوند.

  کشف 732 قلم لوازم آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و قاچاق اسدآباد

وی از کشف 732 قلم لوازم آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و قاچاق از سطح فروشگاه‌های این شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در آخرین بازرسی‌های انجام شده چندی پیش مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شهرستان از سطح واحدهای لوازم آرایشی و بهداشتی اسدآباد از سه فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی 732 قلم لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق و غیرمجاز به ارزش 93 میلیون و 850 میلیون تومان کشف و ضبط شد.

مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در ادامه از ساماندهی واحدهای عطاری این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی اسدآباد تاکنون با واحدهای عطاری سطح شهرستان در سال جاری دو جلسه برگزار کرده و در این جلسات آموزش‌ها و تذکرات و قوانین به آنها القا شده است.

  فعالیت 13 واحد عطاری مجوزدار در اسدآباد

اسدی‌منش با اشاره به فعالیت 13 واحد عطاری دارای مجوز در سطح شهرستان اسدآباد بیان کرد: طی بازدید از عطاری‌های شهرستان از دو واحد از عطاری‌ها انواع متادون و اقلام غیرمجاز کشف شد که یک مورد از واحدها پلمب شده و دیگری نیز در مرحله روند قضایی است.

وی با بیان اینکه با واحدهای عطاری متخلف که نسبت به اقلام غیرمجاز و انواع متادون اقدام می‌کنند، در صورت شناسایی برخورد می‌شود، یادآور شد: برای نخستین بار در شهرستان اسدآباد کارگروه پیشگیری مبارزه با قاچاق دانشکده علوم پزشکی را فعال کرده ایم که نمایندگان فرمانداری، تعزیرات، جهادکشاورزی، صمت، اداره ورزش و جوانان، سپاه و بسیج از جمله اعضای این کارگروه هستند و با برگزاری دو کارگروه مصوباتی نیز این جلسات داشته و در این‌جلسات نسبت به برخورد با کالاهای قاچاق سلامت محور تأکید شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تأمین امنیت و سلامت کالاهای سلامت محور در بحث دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل‌ها، عطاری‌ها و گیاهان دارویی و لوازم آرایش و بهداشتی از جمله مواردی است که مدیریت غذا و دارو در این رابطه نظارت لازم را برعهده دارد، خاطرنشان کرد: غذا و دارو از بدو کودکی تا سالمندی افراد جامعه از نقش مؤثری در سلامت جامعه برخوردار بوده و با وجود جامعه سالم افراد جامعه پویا و کارآفرین خواهند بود.

این مسئول با اشاره به نظارت بر عرضه و توزیع کالاهای مختلفی چون دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل‌ها، واحدهای عطاری، گیاهان دارویی، لوازم آرایشی و بهداشتی توسط مدیریت غذا و دارو، ادامه داد: تأمین و توزیع دارو در مراکز بهداشتی و نیز مراکز دولتی و خصوصی شهرستان بر عهده مدیریت غذا و دارو دانشکده بوده و در این رابطه اقدامات خوبی در شهرستان انجام شده است.

  اسدآباد پایلوت کشوری راه اندازی تابلوی مهربانی در داروخانه‌ها

اسدی‌منش با اشاره به فعالیت 10 داروخانه در سطح شهرستان بیان کرد: برای نخستین بار از بهمن ماه سال گذشته به صورت پایلوت کشوری تابلوی مهربانی در داروخانه‌های سطح شهرستان را راه اندازی کرده ایم که با این اقدام افراد خیر و دارای تمکن مالی در بحث هزینه دارو بیماران نیازمند همکاری داشته باشند و افراد نیازمند نیز بتوانند به راحتی داروهای خود را از داروخانه تأمین کنند.

وی با بیان اینکه با رایزنی‌های انجام شده با داروخانه‌ها تاکنون نیمی از داروخانه‌ها از این طرح استقبال و طرح را اجرا کرده اند، گفت: سایر داروخانه‌ها نیز در حال پیگیری اجرای این طرح هستند.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه هیچ کاری به اندازه انفاق و دستگیری نیازمند در درگاه خداوند اجر و قرب ندارد، گفت: از خیرین اسدآبادی برای مساعدت به بیماران نیازمند به دارو و تجهیزات پزشکی درخواست کمک و مشارکت داریم.

اسدی‌منش تصریح کرد: مسئولان فنی داروخانه‌های سطح شهرستان را موظف کرده ایم در داروخانه حضور داشته و مشاوره پزشکی را به مراجعه کنندگان ارائه دهند ضمن اینکه باید با پرسنل از نظر پوشش روپوش تفکیک شده باشند.

وی در ادامه از راه اندازی سامانه 190 دانشکده علوم پزشکی اسدآباد خبر داد و گفت: سامانه رسیدگی به شکایات مردمی 190 به صورت شبانه روزی آماده دریافت و رسیدگی فوری به شکایات شهروندان در زمینه مشکلات بهداشتی و درمانی و دارویی است.

اسدی‌منش با اشاره به مستقل بودن دانشکده علوم پزشکی اسدآباد و دارای سهمیه خاص بودن دارو این دانشکده گفت: اسدآباد دارای شرکت پخش دارو مستقر نبوده و داروی مورد نیاز آن از استان و سایر استان‌های دیگر می‌آید و معمولا در این رابطه پیش از این سهمیه داروی شهرستان به درستی جذب نمی شد که با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر با نظارت لازم این سهمیه‌ها جذب می‌شود.

وی همچنین گفت: به صورت هفتگی نظارت و بازرسی از داروخانه‌های سطح شهرستان توسط غذا و دارو انجام می‌گیرد این در حالیست که در سطح کشور هر سه ماه یک‌بار از سطح داروخانه‌ها بازدید به عمل می‌آید.

اسدی‌منش یادآور شد: داروخانه‌های سطح شهرستان موظف شده اند برای سه تا شش ماه داروی دپو در انبار خود را تأمین کنند ضمن اینکه داروخانه بیمارستان شهر نیز با ساماندهی انجام شده به دپو سه تا شش ماهه دارو الزام شده است.

وی با بیان اینکه برای ارائه خدمات هر چه بهتر در حوزه بیماران سرپایی از خردادماه سال جاری داروخانه سرپایی بیمارستان قائم(عج) اسدآباد به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی شهرستان 157 مورد بازرسی از سطح 10 داروخانه در حال فعالیت این شهرستان داشته است.

مدیر غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی اسدآباد افزود: دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد جزو دانشکده‌های سطح چهار دانشکده‌های کشور بوده که در برنامه‌های عملیاتی و ارزیابی واحد مدیریت غذا و دارو این دانشکده رتبه برتر کشور را کسب کرده است.

وی با اشاره به فعالیت پنج واحد تجهیزات پزشکی دارای مجوز در سطح شهرستان یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون 36 مورد بازرسی از سطح واحدهای تجهیزات پزشکی شهرستان اسدآباد توسط مدیریت غذا و دارو انجام شده که در این بازرسی‌ها 132 قلم انواع کالای قاچاق و تاریخ مصرف گذشته کشف شده است.

شناسه خبر 71828