شناسه خبر:71977
1402/5/8 10:36:38

سپهرغرب-گروه فرهنگی:در گفت‌وگو با هادی هنردوست که دارنده رتبه دوم بخش نقاشی خط مسابقه فرهنگی و هنری جامعه اسلامی انگلستان است (سال 2016 در لندن برگزار شد)، مشخص شد خوشنویسان همدانی در نبود حمایت، از نداشتن موزه و نگارخانه استاندارد، رنج می‌برند.

هنر یک نوع بیان است که درواقع بشر برای ایجاد ارتباط مؤثر انسان‌ها، به آن توجه داشته و در آن از احساسات، عواطف و مکنونات قلبی خودش بیشتر استفاده می‌کند و به همین جهت باید گفت سرشت همه انسان‌ها با علاقه به هنر، آمیخته شده است و به همین جهت ذوق هنری به‌طور کلی یک استعداد ذاتی است که خداوند متعال آن را در وجود انسان‌ها به ودیعه گذاشته و همه افراد به‌نوعی از این موهبت الهی بهره‌مند هستند و هر فردی به فراخور علاقه‌مندی خود از یکی از رشته‌های هنری بهره می‌برد که البته اگر این استعدادها در افراد مختلف شناسایی شود، در اثر تعلیم و پرورش، فرد به کمال هنری دست پیدا می‌کند؛ حال آنکه باید به این نکته نیز توجه داشت که در هنر خوشنویسی نکات فنی و آموزشی امری کاملاً اکتسابی است و می‌توان گفت جنبه اکتسابی هنر خوشنویسی پس از جنبه ذاتی آن قرار دارد و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان نقش تعلیم و آموزش را در این رابطه نادیده گرفت.

اخیراً باخبر شدیم هادی هنردوست، یکی از هنرمندان خوشنویس همدانی نمایشگاه آثار هنری خود را در گالری ایده تهران برگزار کرده که گویا آثارش با استقبال خوبی روبه‌رو شده است؛ بر این اساس با توجه به اهمیت پرداختن به فعالیت هنری هنرمندان در حوزه فرهنگی، بر آن شدیم تا با او گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

این دارنده مدرک فوق ممتاز خوشنویسی با بیان اینکه متولد سال 1356 در همدان است، گفت: ورودم به انجمن خوشنویسان به سال 1371 باز می‌گردد.

هادی هنردوست با تأکید بر اینکه مدرک ممتاز خوشنویسی را در سال 1376 و فوق ممتاز را در سال 1391 گرفتم، خاطرنشان کرد: چیزی بالغ‌بر 30 سال است که در زمینه آموزش خط نستعلیق و نقاشی خط در انجمن خوشنویسان همدان و آموزشگاه‌های خصوصی، مشغول به فعالیت هستم.

وی ضمن اشاره به تلمذ در پیشگاه اساتید نامدار خوشنویسی کشور همچون احمد آریامنش، میرحیدر موسوی، خلیل آذر، سرمدی و قهرمانی، به سابقه حضور در بیش از 15 نمایشگاه گروهی در گالری‌هایی همچون استانبول، شکوه، آتشزاد، احسان، ایده پارسی، فرهنگ‌سرای نیاوران، فرهنگ‌ستان هنر و باغ‌موزه نگارستان، فرهنگ‌سرای بهمن و غیره نیز نیک‌نگاهی داشت و اظهار کرد: طی این سال‌ها بیش از 40 عنوان ملی و بین‌المللی را کسب کرده‌ام.

وی در توضیح آثار ارائه‌شده در نمایشگاه اخیر خود که با عنوان «حضرت دوست» در گالری ایده تهران برپا است، ابراز کرد: در بین قالب‌های زیبای خط نستعلیق، سیاه‌مشق از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ به‌دلیل ظرفیت‌هایی مانند عدم وابستگی به متن و داشتن عرصه آزاد اجرا که باعث رسیدن به ترکیبات چشم‌نواز و نامتناهی می‌شود.

هنردوست اظهار کرد: امکان چینش آزاد و هنرمندانه عناصر بصری، تجمع و پراکندگی کلمات، ایجاد خلوت و جلوت و بیاض و سواد (انباشت حروف، تشکیل گره‌های تیره و زیبا)، ازجمله ظرفیت‌های تعریف‌شده در سیاه‌مشق است.

وی با تأکید بر اینکه بیشتر آثار ارائه‌شده با برداشتی مینیمال (موجز) از خط و تأکید بر آناتومی حروف و عریانی اندام نوشتاری در جستجوی زیبایی نهفته در گره‌های موجود در سیاه‌مشق نستعلیق هستند، ابراز کرد: این خطوط با رنگ روغن بر سطحی برجسته و بدون دخالت ابزار صنعتی (ایربراش و غیره) در کنار علاقه به کهنه‌کاری (پتینه) خلق شده‌اند.

هنردوست با اشاره به کسب رتبه دوم بخش نقاشی خط مسابقه فرهنگی و هنری جامعه اسلامی انگلستان که سال 2016 در لندن برگزار شد، گفت: از دیگر عناوین مهمی که طی این سال‌ها مفتخر به کسب آن شدم، برگزیده بخش خوشنویسی جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر است که سال 1397 در تالار وحدت برپا بود.

وی با تأکید بر کسب رتبه دوم بخش نقاشی خط جشنواره بین‌المللی محمد پیامبر رحمت که سال گذشته در شیراز برگزار شده بود، ابراز کرد: موفقیت در کسب رتبه نخست جشنواره ملی رضوی در بخش نقاشی خط در بیرجند و نیز کسب رتبه دوم جشنواره ملی نقاشی خط آیات قرآنی که سال 1397 در یزد برگزار شد، از دیگر عناوینی مهم است که طی این سال‌ها موفق به کسب آن‌ها شده‌ام.

این خوشنویس همدانی با تأکید بر اینکه خوشبختانه زیرساخت‌های آموزش تخصصی هم در انجمن خوشنویسان و هم در کلاس‌های خصوصی که توسط اساتید هنرمند برگزار می‌شود در جای‌جای استان فراهم است ابراز کرد: خوش‌نویسی همدان طی چندسال اخیر با ورود جوانان خوش‌قریحه همدانی که مستعد و توانمند بوده، اما نیاز به حمایت دارند، جایگاه خوبی پیدا کرده و البته استمرار این‌گونه موفقیت‌ها، مستلزم حمایت‌های مادی و معنوی متولیان و مسئولان محترم استانی است؛ آنچه امروز دغدغه هنرمندان بوده حمایت است که باید از سوی متولیان هنر و فرهنگ صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه در همدان هیچ‌گونه حمایتی صورت نمی‌پذیرد، اذعان کرد: مسئله این است که به‌هیچ‌وجه از منِ هنرمند نوعی برای مانایی در هنرم حمایت نمی‌شود؛ سؤال این بوده که تا چه زمانی می‌توانم اثر تولید کنم و کسی خرید نکند؟

هنردوست با اشاره به اینکه امروزه برگزاری یک گالری با 25 تابلو هزینه 50 و چند میلیون تومانی را برای هنرمند در پی خواهد داشت، اظهار کرد: متأسفانه هیچ‌گونه حمایتی از هنرمندان برای حضور در نمایشگاه‌ها از سوی نهادهای متولی و به‌ویژه ارشاد، صورت نمی‌پذیرد.

خوشنویس همدانی با تأکید بر اینکه آقای ویژه طی این سال‌ها تنها مدیرکل ارشادی بود که در پی دعوتم از او برای حضور در افتتاحیه نمایشگاه در تهران حاضر شد، ابراز کرد: خوشنویسان در حداقل‌ترین شرایط حمایتی نیازمند تسهیلات هستند تا بتوانند در این روزگار سخت کمر راست کرده و در مقابل هجمه‌های سنگین فرهنگی مقاومت کنند.

وی خواستار خرید تابلوهای خوشنویسی توسط اداره‌ها و استفاده در دکوراسیون اداری شد و افزود: این امر جزء وظایف ذاتی ادارات است؛ چراکه طبق قانون باید یک درصد از بودجه خود را صرف حوزه فرهنگ و هنر کنند؛ اما متأسفانه از هیچ اداره‌ای صدایی برای حمایت بلند نمی‌شود.

هنردوست از بی‌مهری‌هایی که به خوشنویسان شده گلایه و ابراز کرد: به اعتقاد من اگر شهرداری برای زیباسازی در و دیوار شهر و طراحی مبلمان آن با هنرمندان مشورت کرده و به ایده‌های خلاقانه آن‌ها احترام بگذارد، این مهم قدری جبران می‌شود.

این هنرمند خوشنویس همدانی با تأکید بر اینکه می‌گویند خانه نخست هنرمندان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما متأسفانه آن‌طور که بایدوشاید حمایت از هنرمندان صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: شاید مسئولان با ساخت موزه هنرهای معاصر هم بتوانند دل این هنرمندان نازک‌دل را به‌دست بیاورند؛ موزه‌ای که به گفته بسیاری از اهل فن نیاز اساسی برای شهر فرهنگی همدان است که لقب گردشگری را هم به دوش می‌کشد.

وی با بیان اینکه عدم حمایت باعث شده بسیاری از دوستان مستعد ما خوش‌نویسی را رها کرده و عطایش را به لقایش ببخشند، ابراز کرد: حمایت‌های معنوی و مالی باید برای هنرمندان لحاظ شود تا مردم نیز تشویق شده و به خرید آثار هنری بپردازند.

هنردوست با تأکید بر اینکه درحال حاضر خرید آثار هنری در سبد خرید مردم دیگر شهرها وارد شده اما در همدان هنوز در این مسئله نقص داریم، تشریح کرد: یکی دیگر از مشکلات ما، عدم وجود گالری استاندارد در همدان است و هنوز نگارخانه خوب، مطلوب و استاندارد در استان و شهر همدان نداریم.

این خوشنویش همدانی تأکید کرد: داشتن موزه، نگارخانه و حمایت مسئولان یقیناً می‌تواند در مانایی این هنر در استان تأثیرگذار باشد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، هنر خوشنویسی هنر تریبونی و جنجالی نبوده و از سویی چون جامعه و مسئولان شناخت درستی از این هنر ندارند، هیچ راهبرد سیاسی، حمایتی و پشتیبانی از این هنر ارزشمند نیست. اگر امروز برخی از هنرمندان از استان رفته و یا آثار به‌جای اینکه در نگارخانه همدان و بر دیوار ادارات و خانه‌های ما همدانی‌ها باشد، از نمایشگاه‌های خارج استان سر درمی‌آورد، به‌خاطر بی‌تفاوتی و توجه نکردن متولیان است. متأسفانه متولیان این عرصه نتوانسته‌اند هنر را مدیریت کنند و به فکر نجات آن هم نیستند؛ البته اخیراً فعالیت و توجه آقای ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بارقه امیدی را در دل هنرمندان همدانی روشن کرده که امیدواریم این فعالیت در قالب حمایت به‌صورت مستمر وجود داشته باشد.

 

 

شناسه خبر 71977