شناسه خبر:72832
1402/6/1 10:44:22

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به افتتاح پروژه‌های بزرگ حوزه سلامت در شهریورماه سال جاری، گفت: راه‌اندازی رادیوتراپی دولتی در مرکز جامع سرطان و بیمارستان اکباتان به‌عنوان مرکز تخصصی و فوق‌ تخصصی کودکان ازجمله دستاوردهای حوزه سلامت در دولت سیزدهم است.

محمدمهدی مجذوبی ضمن گرامیداشت روز و مقام والای پزشک و تأثیر جایگاه حکیم هزاره‌ها بوعلی‌سینا در علم پزشکی و با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان 11 دانشکده دارد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان دارای 20 مرکز تحقیقاتی بوده و اکنون هفت هزار و 150 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که سه هزار و 500 نفر از آن‌ها خوابگاهی هستند.

وی افزود: در این مجموعه بیش از 500 دانشجوی خارجی از 10 کشور جهان تحصیل می‌کنند و 504 عضو هیئت‌علمی و 14 هزار نیرو در حوزه‌های مختلف در این خانواده بزرگ مشغول کار هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه سالانه 20 درصد به تعداد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان اضافه می‌شود، تصریح کرد: در راستای بین‌المللی‌سازی دانشگاه نیز اقداماتی انجام شده است و 500 نفر دانشجو از 10 کشور در این دانشگاه درحال تحصیل هستند که البته بین‌المللی‌سازی تنها محدود به پذیرش دانشجو نیست و محورهای مختلف تبادل محصول، تبادل فناوری و غیره را نیز شامل می‌شود.

* بهره‌برداری از مرکز درمانی سلول‌های بنیادی

این مقام مسئول در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه چهار رشته‌‌مقطع جدید به رشته‌های دانشگاه اضافه شده است، از نمایه شدن سه مجله علمی دانشگاه در حوزه پژوهش، تحقیقات و فناوری در پایگاه‌های استنادی معتبر دنیا خبر داد و گفت: تیم مدیریتی جدید دانشگاه طی 20 ماه گذشته موفق به کسب این توفیقات شدند و بیانگر آن بوده که رشد علمی ما در کشور خوب است، البته کشورهای منطقه نیز سرعت خوبی در رشد علم پیدا کرده‌اند.

وی از کسب مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا خبر داد و با اعلام اینکه سه شرکت دانش‌بنیان نامزد استقرار در این پارک هستند، عنوان کرد: درمجموع پنج شرکت دانش‌بنیان و بیش از 30 هسته فناور نیز زیرمجموعه دانشگاه فعالیت می‌کند.

مجذوبی به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در زمینه تولید دارو نیز اشاره‌ای کرد و گفت: مدت 6 ماه است که به‌‎طور جدی در حوزه تولید دارو ورود پیدا کرده‌ایم که می‌توان گفت در زمینه تولید داروی گیاهی و نوین 90 درصد مسیر را رفته‌ایم و تا 6 ماه آینده حداقل دو یا سه دارو گیاهی را تولید می‌کنیم و اکنون در مرحله جذب سرمایه‌گذار هستیم.

* بیمارستان اکباتان پس از 14 سال، تا پایان تابستان به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه بیمارستان اکباتان بیمارستان فوق تخصصی کودکان خواهد بود که پس از 14 سال تا پایان تابستان به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که گرایش‌هایی چون جراحی کودکان، اورولوژی کودک و ارتوپدی کودک را در این مرکز گسترش بدهیم.

وی در قسمت دیگر سخنانش به افتتاح بیوبانک دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان اشاره و بیان کرد: در آینده نزدیک مرکز درمانی سلول‌های‌ بنیادی در راستای درمان برخی بیماری‌ها همچون کلیوی، ناباروری و غیره راه‌اندازی می‌شود.

* بهره‌برداری از مرکز رادیوتراپی دولتی، نویدی برای کاهش هزینه‌های درمان سرطان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان این مطلب که 141 پروژه بهداشتی- درمانی در دست اجرا است، اظهار کرد: طی هفته دولت و تا پایان فصل تابستان 17 پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و از آن جمله بیمارستان اکباتان است که تجهیزات و نیروی انسانی آن درحال تکمیل بوده و تا اوایل مهرماه، سی‌تی‌اسکن و ام‌آر‌آی نیز خریداری و نصب می‌شود.

وی به راه‌اندازی مرکز رادیوتراپی دولتی در مرکز جامع سرطان در راستای کاهش هزینه‌های درمان بیماران سرطانی نیز اشاره کرد و گفت: 35 پروژه از محل سفر ریاست جمهوری با اعتبار یک‌هزار و 200 میلیارد تومان، 17 پروژه خیری و 90 پروژه در قالب تفاهم‌نامه در دست اجرا است.

مجذوبی با اشاره به بهره‌برداری از فاز نخست مرکز جامع سرطان طی هفته دولت، افزود: برای فاز دوم 450 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای استان تعیین شده است که با افزایش هزینه‌ها پیش‌بینی می‌شود تا 800 میلیارد تومان برای راه‌اندازی فاز دوم نیاز باشد.

* نخستین همراه‌سراهای استان کلنگ‌زنی شده و در دست احداث قرار گرفته‌اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: برای نخستین‌بار در استان همراه‌سرا در بیمارستان بعثت و امام حسین (ع) ملایر کلنگ‌‌زنی می‌شود که به‌صورت کاملاً خیرساز است.

وی به فعالیت اورژانس هوایی و زمینی اتوبوس و موتور در استان هم اشاره و بیان کرد: سالانه 270 هزار تماس با اورژانس گرفته می‌شود که 70 هزار تماس منجر به مأموریت است.

مجذوبی همچنین به بخشی از خدمات حوزه درمان اشاره کرد و با اعلام اینکه فضا و سرانه تخت در استان نسبت به میانگین کشوری پایین است، اظهار کرد: نسبت تخت در استان 1.5 به‌ازای یک‌هزار نفر است که در کشور این رقم 1.84 بوده و با افتتاح بیمارستان اکباتان تنها یک‌دهم به سرانه اضافه می‌شود که یک‌هزار و 300 تخت دیگر نیاز است تا به میانگین کشور برسیم.

وی با تأکید بر اینکه بیمارستان‌هایی که در مرکز ساخته می‌شود برای تمام استان است، عنوان کرد: علاوه‌بر این از استان‌های هم‌جوار نیز برای درمان به همدان سفر می‌کنند.

مجذوبی در ادامه افزود: در زمینه تجهیزات بیمارستانی کمبود نداریم، اما نیازمند نوسازی تجهیزات هستیم که 300 تا 400 میلیارد تومان اعتبار برای به‌روزرسانی نیاز است.

* راه‌اندازی سلامتکده و دپارتمان طب ایرانی در مرکز شهر جهت تسهیل دسترسی مردم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه ظرفیت همدان در حوزه طب ایرانی بالا است، به راه‌اندازی سلامتکده و دپارتمان طب ایرانی در مرکز شهر جهت تسهیل دسترسی مردم اشاره کرد و گفت: طب ایرانی آکادمیک و اثبات شده با علم، مد نظر ما است و اکنون سلامتکده طب ایرانی در چهار‌راه شریعتی فعال بوده و به دنبال گرفتن مجوز دانشکده طب ایرانی نیز هستیم و در همین راستا 200 پزشک عمومی از دوره‌های طب سنتی بهره‌مند شده‌اند.

وی به افزایش هیئت‌علمی طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا به‌عنوان یکی از اهداف اشاره و بیان کرد: فراخوان داروساز گیاهی که تیم قوی و آکادمیک باشد نیز در دستور کار است و موضوع دیگر داروخانه سبز بوده که با محوریت ارائه داروهای طب ایرانی در دستور کار قرار دارد.

 

شناسه خبر 72832