شناسه خبر:73242
1402/6/11 13:06:48

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: بیماری آنگارا با اقدامات انجام‌شده در مدت دو سال دولت سیزدهم در این استان کنترل شد.

«محمد فتاحی» روز پنجشنبه ابراز کرد: 10 کانون بیماری آنگارا در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم در استان مرکزی مشاهده شد که با افزایش اقدامات بهداشتی در مرغداری‌ها و واکسیناسیون گله‌های مرغ مادر در استان مرکزی، گسترش این بیماری در استان کنترل شد و اکنون واحد درگیر با این بیماری وجود ندارد.

وی ادامه داد: یک میلیون و 375 هزار قطعه طیور در مدت دو سال گذشته در استان مرکزی علیه بیماری آنگارا ایمن‌سازی شدند که واکسیناسیون این طیور نسبت به سال‌های قبل از آن، 100 درصد افزایش یافته‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از کاهش کانون بیماری‌های طیور و کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: استفاده از 10 میلیون دوز واکسن برای ایمن‌سازی طیور حساس، ممیزی واحدهای مرغداری و ارتقای سطح بهداشتی واحدها ازنظر ساختاری و مدیریت و رفع نواقص بهداشتی آن‌ها ازجمله عوامل کاهش کانون بیماری طیور در استان است.

فتاحی خاطرنشان کرد: ممنوعیت و کاهش تراکم جوجه‌ریزی در مناطق پُرخطر در راستای پیشگیری از بیماری‌های طیور، برگزاری دوره‌های آموزشی، ترویجی و توزیع دست‌نوشته برای پیشگیری از بیماری‌های طیور و انجام پایش، مراقبت و نمونه‌برداری از تالاب‌ها، آبگیرها، روستاها و واحدهای مرغداری براساس گزارش تلفات و یا بازدید تصادفی، از دیگر عوامل کاهش کانون بیماری‌های طیور در مدت دو سال گذشته در این استان بوده‌ است.

وی از افزایش 25 درصدی واکسیناسیون دام‌های استان مرکزی علیه بیماری‌های واگیر دامی در دو سال گذشته خبر داد و گفت: افزایش واکسیناسیون دام‌ها در راستای افزایش بهره‌وری، کاهش تلفات، صیانت از سرمایه دامی کشور و کاهش بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام انجام شده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: 16 میلیون رأس دام در مدت دو سال گذشته برای جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام در این استان ایمن‌سازی شدند که تعداد دام‌های واکسینه‌شده علیه بیماری‌های مختلف در مدت دو سال قبل از آن، 12 میلیون و 700 هزار رأس بود.

فتاحی ادامه داد: تشکیل گروه‌های جهاد دامپزشکی و سم‌پاشی جایگاه و بدن دام در مناطق محروم استان مرکزی در راستای محرومیت‌زدایی و انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز بیماری مشترک ازجمله تب کریمه کنگو (CCHF ) و بیماری‌های دامی ازجمله لمپی‌اسکین و تب برفکی از دیگر اقدامات اداره‌ کل دامپزشکی استان در مدت دو سال گذشته است.

وی ارتقای امنیت و ایمنی غذایی با جلوگیری از توزیع و مصرف مقدار 166 تُن فرآورده غیر بهداشتی را از دیگر اقدامات اداره‌ کل دامپزشکی استان مرکزی در دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: کشف این فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی با انجام 196 هزار مورد بازدید و نظارت شبانه‌روزی بر مراکز عرضه استان انجام شده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار کرد: کاهش کانون‌های بیماری‌های دامی ازجمله تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، لمپی‌اسکین با انجام اقداماتی ازجمله افزایش پوشش واکسیناسیون و پایش بیماری‌ها و کاهش و کنترل بیماری‌های آبزیان و زنبور عسل در مزارع پرورشی استان، از دیگر دستاوردهای دامپزشکی استان در مدت دو سال گذشته است.

فتاحی خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت تولید محصولات دارویی دامپزشکی (دارو، سموم و مواد ضد عفونی) در استان مرکزی و تجهیز تمامی کشتارگاه‌های طیور استان به خط دو (تخلیه اندرونه اتوماتیک) و پرنده‌شمار نیز در این مدت محقق شده‌ است.

وی افزایش چشمگیر صادرات فرآورده‌های خام دامی را ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در استان مرکزی در راستای افزایش ارزآوری برای استان و کشور عنوان کرد و گفت: صادرات محصولات خام دامی ازجمله پودر گوشت، تخم مرغ خوراکی، گوشت مرغ منجمد، تخم مرغ نطفه‌دار گوشتی، محصولات لبنی و آلایش مرغی در مدت دو سال گذشته بیش از 100 درصد نسبت به دوره مشابه قبلی افزایش یافته‌ است.

استان مرکزی با 12 شهرستان و یک‌هزار و 539 روستا، دارای 960 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

 

 

شناسه خبر 73242