شناسه خبر:74184
1402/7/10 09:27:46

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: 219 هزار نفر در استان مرکزی بالای 60 سال سن دارند.

حسین آبادی در آیین افتتاح و بهره برداری از ساختمان مرکز آموزشی توانبخشی و درمانی خیریه جامع سالمندان استان مرکزی اظهار کرد: تغییرات اجتماعی و اقتصادی کشور را با پدیده کاهش نرخ باروری و افزایش امید به زندگی که خود پدیده سالمندی را رقم زده، مواجه کرده است.

 

وی تصریح کرد: در سال 1390 حدود یک میلیون و 176 هزار نفر جمعیت سالمند داشتیم ولی میانگین رشد به شدت بالاست و در سال 1395 این جمعیت به بیش از 7 میلیون نفر رسید. در 1437، یک پنجم جمعیت فعلی کشور سالمند می‌شوند، 25 میلیون نفر از جمعیت کشور نیز تک سرپرست یا مجرد قطعی خواهند بود که بر این اساس با یک فوریت و بحران در حوزه سالمندی روبرو هستیم و اگر اقدامی به هنگام انجام نگیرد و خدماتی برای ارائه به سالمندان تمهید نشود و حضور آنها در خانواده یا مراکز سالمندی روزانه توسعه نیابد، عملا با چالش روبرو می‌شویم.

 

حسین آبادی بیان کرد: استان مرکزی سومین استان سالمند کشور است و شهرستان تفرش نیز دارای بیشترین سالمند در استان مرکزی است، بر این اساس از امروز باید برای ارائه خدمت و توسعه مراکز روزانه و ارائه خدمات درمانی و حفظ سلامت روان سالمندان تصمیم گیری و اقدام کنیم.

 

وی افزود: 219 هزار نفر از مجموع جمعیت استان مرکزی بیش از 60 ساله هستند که اگر مداخله نداشته باشیم و مددکاری روزانه و اقدامات اجتماعی درخصوص آنها نداشته باشیم چالش‌های جدی را در پیش خواهیم داشت، ولی اگر فعال باشیم، سالمندان به خانواده و محله و جامعه بازپیوند می‌شوند. باید درخصوص آگاهی بخشی فعال باشیم تا مراکز روزانه در شهرستان‌ها و محلات فعال شوند و عضوگیری کنند تا سالمندان، جمعیتی فعال، با نشاط و دارای سلامت جسمی و روانی باشند.

 

گفتنی است، در این آیین داوود قربانی رییس شورای شهر اراک با اشاره به اینکه احسان به والدین پیام دین مبین اسلام است، اظهار کرد: پدران و مادران بازنشسته کوهی از تجربه هستند که می‌توان از این تجربیات برای موفقیت بهره مند شد.

 

وی افزود: شورای شهر اراک برنامه و ریل گذاری مناسبی در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارد، البته تلاش‌های ویژه ای در گذشته صورت گرفته است اما به دلیل عدم مدیریت مناسب شهری، امور، ابتر باقی مانده است.

 

قربانی تصریح کرد: در طول دو سال اخیر با پیگیری رویکرد خروج اراک از شهری تک هسته ای و کاهش تردد خودروها در مرکز شهر و توسعه مناطق و محلات کم برخوردار، در حوزه حمل و نقل عمومی 150 درصد رشد و تغییر ثبت شده است.

 

رییس شورای شهر اراک اضافه کرد: کشور در حوزه تفرجگاهی ضعیف است و در بین شهر‌های کشور، اراک کمترین امکانات را در این حوزه در اختیار دارد. بیش از 16 سال است که موضوع توسعه گردشگری دره گردو مطرح است، اما در سال گذشته 70 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه این منطقه اختصاص داده شده است.

 

به گزارش ایسنا، در این آیین از خیرینی که در ساخت این مرکز مشارکت داشتند تجلیل شد.

 

شناسه خبر 74184