شناسه خبر:75110
1402/8/4 12:09:19

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور (نیمه نخست سال جاری) 36 درصد کودکان سه تا 6 ساله استان زیرپوشش طرح غربالگری بینایی (آمبلیوپی) قرار گرفته‌اند.

ناصر کریمیان روز چهارشنبه اظهار کرد: این تعداد کودک مشمول طرح آمبلیوپی در 12 پایگاه ثابت و سیار شهری و روستایی استان مورد غربالگری قرار گرفتند ضمن اینکه 35 مرکز مثبت زندگی در اجرای این طرح مشارکت دارند.

 

وی با بیان اینکه در سال جاری 88 هزار کودک سه تا 6 ساله در استان مشمول طرح بینایی سنجی (آمبلیوپی) هستند، گفت: 10 دستگاه غربالگری در بهزیستی شهرستانها از طریق مراکز غیردولتی تحت نظارت مشغول به فعالیت هستند و 13 بینایی سنج هم در اجرای برنامه و در سطح دوم با آن‌ها همکاری دارند.

 

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان اضافه کرد: برای کودکان مشمول طرح که بضاعت مالی ندارند کمک هزینه عینک و عمل جراحی در سطوح دوم و سوم برنامه اختصاص می‌یابد.

 

وی یادآور شد: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی‌شود بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی ازجمله تنبلی چشم و یا کم بینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده خواهند شد.

 

آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می‌شود.

 

کارشناسان معتقدند بهترین سن برای درمان تنبلی چشم بین سه تا پنج سالگی است و کودکانی که در این سن با تنبلی چشم روبرو هستند اگر به موقع تحت درمان قرار نگیرند ممکن است دچار نابینایی یا کم‌بینایی شوند.

 

بر این اساس از سال 74 طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سطح کشور آغاز شده و هر سال از اول آبان تا پایان آذر در پایگاه‌های سنجش بینایی و مهدهای کودک زیر نظر سازمان بهزیستی اجرا می‌شود.

 

 

شناسه خبر 75110