شناسه خبر:75196
1402/8/7 11:39:09

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی استان همدان گفت: 300 خانواده متقاضی فرزندخواندگی درخواست خود را ثبت کرده‌اند و در صف انتظار فرزند هستند.

علیرضا سمائی اظهار کرد: در سال‌ جاری 20 فرزند به خانواده‌ها سپرده شده‌اند و در حدود 300 خانواده متقاضی نیز درخواست خود را ثبت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان فرزند که درواقع درخواست و آمادگی خود را برای پذیرش اعلام می‌کنند لازم است شرایط و توانمندی آنان جهت امر مهم فرزندپروری ارزیابی و تا حد ممکن احراز شود، افزود: متقاضیان سرپرستی باید طبق قوانین دارای شرایطی باشند که احراز برخی از آنان در مراحل مختلف به انجام می‌رسد.

معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی استان همدان ادامه داد: امروزه علاوه‌بر زوج‌های فاقد فرزند، خانواده‌های دارای فرزند، دختران مجرد و زنان فاقد شوهر چنانچه شرایط لازم را داشته باشند، می‌توانند فرزندپذیر باشند.

سمائی ادامه داد: متقاضیان ابتدا باید به سامانه ملی فرزندخواندگی که توسط سازمان بهزیستی کشور طراحی و ایجاد شده، مراجعه کنند؛ مراحل مختلف جهت بررسی صلاحیت متقاضیان به انجام می‌رسد و فرآیندی که مبتنی بر قوانینی نظیر قانون حمایت از کودکان و نوجوان فاقد سرپرست مؤثر مصوب سال 1392 است.

وی در تشریح این موضوع گفت: در مراحل اولیه مدارک شناسایی و هویتی، مدارک و مستندات شغلی، مالی، مستندات تحصیلی و غیره بارگذاری و ارزیابی می‌شوند.

معاون امور اجتماعی اداره‌ کل بهزیستی استان همدان با تأکید بر اینکه متقاضیان به مراجعی نظیر اداره تشخیص هویت، پزشکی قانونی و مشاورین ارجاع می‌شوند، افزود: شرایط آن‌ها بررسی و طی جلسات و کمیته‌های فعال در این زمینه تصمیم‌گیری می‌شود؛ این فرآیند مستلزم هماهنگی و اعلام نظر دادگاه خانواده و طی شدن مراحل ارزیابی و سنجش صلاحیت متقاضیان است.

سمائی خاطرنشان کرد: درمجموع دستگاه‌ها، مراجع فوق و بهزیستی هدف اصلی خود را تعقیب می‌کنند که آن رسیدن به شرایطی است که بیشترین منافع و بهترین حالت برای کودک و نوجوان فاقد سرپرست مؤثر فراهم شود.

شناسه خبر 75196