شناسه خبر:75808
1402/8/22 12:43:29

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: در پی گفت‌وگو با عوامل و متولیان ایجاد زیرساخت‌های احداث بیمارستان یک‌هزار تخت‌خوابی در همدان، مشخص شد این پروژه در حد ادعایی بیش نبوده که اثری از اجرای آن نیست.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : هشتم مهرماه سال گذشته بود که حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان در مجلس از نهایی شدن پروژه بیمارستان یک‌هزار تختخوابی همدان خبر داد و گفت:‌ خوشبختانه اقدامات لازم برای اجرای این طرح انجام و بسترهای آن فراهم شده ‌و منتظریم شرایط کلنگ‌زنی طرح مهیا شود.

جالب‌تر اینکه هفت ماه بعد علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان در جلسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان، از اختصاص 13 هزار متر زمین برای ساخت بیمارستان یک‌هزار تختخوابی خبر داد و چند روز بعد هم مسلم مخفی در بین نمازگزاران مسجد حجت‌ابن‌الحسن (ع) واقع در محله چمن امامزاده یحیی گفت: عملیات اجرایی بیمارستان یک‌هزار تختخوابی با تأمین 13 هزار متر زمین و با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومانی بانک ملی در همدان آغاز می‌شود که زیرساختی مهم در گردشگری سلامت است.

حال با گذشت بیش از پنج ماه از انتشار این اخبار، بر آن شدیم تا درخصوص آخرین وضعیت این پروژه با متولیان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم؛ اما مسئله این است که گویا قرار نیست کسی در این شهر درخصوص پروژه مذکور، پاسخگو باشد و یا اینکه پیگیری‌هایش به نتیجه برسد! برای مثال در مورد واگذاری زمین، وحید علی‌ضمیر معاون امور زیربنایی شهرداری عنوان کرد این مهم در ید مدیریت شهرداری منطقه چهار است؛ پس بارها تلاش کردیم تا با علی طهماسبیان، مدیر منطقه چهار شهرداری همدان در این زمینه صحبت کنیم، اما پاسخگو نبود؛ بنابراین دست به دامان محمدجواد زارعی، روابط عمومی شهرداری همدان شدیم که بعد از گذشت تقریباً چهار روز کارشناس این مجموعه آقای اکبری در تماسی تلفنی عنوان کرد: طبق پیگیری‌هایی که از شهرداری منطقه و سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری داشته، گویا بیمارستان یک‌هزار تخت‌خوابی در همدان به‌عنوان پروژه ملی، در ید معاونت املاک اداره کل راه و شهرسازی قرار گرفته و آن‌ها باید پاسخگو باشند!

جالب‌تر اینکه در تماسی تلفنی با آقای مجید صالحی‌امیر، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان، وی هرگونه ارتباط با این پروژه را انکار و عنوان کرد: این مهم را باید از طریق استانداری پیگیری کنید.

پس از آنجا که همدان به حدی از پیشرفت رسیده که دیگر نیازی به معاونت امور عمرانی ندارد! با دفتر امور فنی استانداری آقای ایوب اسداللهی تماس گرفتیم که او نیز توپ را در زمین دیگری انداخت و گفت: این پروژه می‌بایست توسط دانشگاه علوم پزشکی دنبال و پیگیری شود؛ بنابراین این‌بار با علیرضا توقیری، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان به‌عنوان تنها پاسخگوی پیگیری‌ها، هم‌کلام شدیم که در ادامه نتیجه را می‌خوانید:

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با تأکید بر اینکه دانشگاه برحسب وظیفه تعریف‌شده خود پیگیر این پروژه بوده است، گفت: مسئله این است که تاکنون زمین در اختیار ما قرار نگرفته تا کارهای مرتبط با عملیات عمرانی را پیگیری کنیم.

علیرضا توقیری با تأکید بر اینکه می‌بایست زمین از سوی متولیان امر تأمین شود و در اختیار ما قرار گیرد، اذعان کرد: ما به‌عنوان بهره‌بردار این پروژه وظیفه‌ای درخصوص تأمین زمین نداریم، بلکه باید زمین مناسب و بدون معارض توسط متولیان این حوزه تأمین شود؛ البته تاکنون پیگیری‌هایی از سوی استانداری برای اختصاص زمین و جانمایی آن انجام شده، اما با وجود چند مورد جانمایی و اعلام آن، این مهم هنوز نهایی نشده؛ طبق آخرین پیگیری‌ها، قرار شد چند هکتار زمین در کنار اراضی تأمین‌شده برای اجرای پروژه ملی مسکن (شهرک پرواز)، به این مهم اختصاص یابد، اما هنوز زمین واگذار نشده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با تأکید بر اینکه هدف پیگیری و لزوم اجرای این پروژه تأمین کسری ما در عرصه تخت‌های بیمارستانی است، اذعان کرد: درحال حاضر تعداد تخت‌های بیمارستانی استان همدان در مقایسه با استانداردها، با ضعف قابل توجهی روبه‌رو است.

وی با اشاره به اینکه میانگین تعداد تخت‌های بیمارستانی با توجه به سرانه جمعیتی در کشور 1.8 است که این عدد در همدان به 1.4 رسیده، گفت: مسئله این است که حتی با درنظر گرفتن افزوده شدن تخت‌های بیمارستان اکباتان و درعین‌حال حفظ شرایط تخت‌های همه بیمارستان‌های استان (برخی از این بیمارستان‌ها مستهلک شده و نیازمند به‌روز کردن هستند)، بازهم با کمبود یک‌هزار تخت بیمارستانی در استان مواجه‌ایم که این مهم خود بیانگر اهمیت احداث پروژه مذکور است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه بیمارستان یک‌هزار تختخوابی یقیناً با این سطح خدمات‌رسانی تک‌تخصص نیست بلکه بیمارستانی جنرال (عمومی) و فوق تخصصی خواهد بود، ابراز کرد: متأسفانه در این شرایط کمبود تخت بیمارستانی، طی چند ماه اخیر زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که بهزیستی استان نیز مدعی بازگردان بیمارستان شهیدبهشتی است و این درحالی بوده که بارها به این مسئله از سوی علوم پزشکی اشاره شده که درحال حاضر استان با کمبود بیش از یک‌هزار تخت بیمارستانی حتی درصورت افتتاح بیمارستان اکباتان، مواجه است. پس اگر قرار باشد در عملکرد درمانی بیمارستان شهیدبهشتی که دارای 400 تخت با ضریب اشغال بالا است، خللی وارد شود، جبران آن ممکن نخواهد بود.

توقیری ادامه داد: موضوع این است که بیمارستان شهیدبهشتی که در آن خدمات درمانی تخصصی نه‌تنها به مردم استان بلکه به سایر بیماران استان‌های دیگر نیز ارائه می‌شود، برحسب نیاز در خدمت مردم و متعلق به آنان و دولت بوده؛ پس نه متعلق به ما و نه متعلق به سازمان بهزیستی است.

وی اذعان کرد: بیمارستان شهیدبهشتی پیش‌تر تنها یک ساختمان معمولی بود، با توجه به نیاز استان این مرکز به علوم پزشکی داده شد و در تمامی این سال‌ها علوم‌ پزشکی صدها میلیارد هزینه کرده تا این مرکز تبدیل به بیمارستانی با تمامی زیرساخت‌های لازم شود.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی ما در همدان و استان پاسخگوی جمعیت خود نیست، چه برسد به این که سالانه بخواهد پذیرای خیل عظیم بیماران از سراسر کشور با عنوان قطب گردشگری سلامت باشد و از سوی دیگر از بیماران دیگر استان‌های هم‌جوار و حتی کشورهای همسایه هم میزبانی کند. از همین رو است که مطالبه کمک به توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی همدان و استان، بلندتر از همیشه با کمبود یک‌هزار تخت بیمارستانی، است که البته طی یکی دو سال گذشته با ادعا و وعده ساخت بیمارستان یک‌هزار تختخوابی، امید می‌رفت بخشی از این کمبود جبران شود؛ اما گویا این وعده بیشتر به اُرد ناشتا شباهت دارد!

شناسه خبر 75808