شناسه خبر:75967
1402/8/25 11:49:59

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خانم دباغ یک الگوی بزرگ برای جامعه ما بوده، اما آن‌طور که باید، به زندگی او نپرداخته‌ایم و معرفی نشده است.

سپهرغرب، گروه خبر- شهره کرمی : علی آقامحمدی ظهر روز گذشته در مراسم نکوداشت بانوی فرمانده، طاهره دباغ که با حضور مسئولین کشوری، استانی، دخترش حکیمه دباغ و خانواده معظم شهدای استان همدان در محل استانداری همدان برگزار شد، با بیان اینکه در دین مبین اسلام توجه ویژه‌ای به جایگاه زنان شده است، اظهار کرد: همه ما در مشکلاتمان حدیث شریف کساء را قرائت می‌کنیم؛ وقتی اهل بیت پیامبر (ص) در زیر آن کساء قرار می‌گیرند، فرشتگان از خداوند سؤال می‌کنند که اینان چه کسانی هستند و خداوند متعال می‌فرمایند اینان فاطمه‌اند و همه اهل کساء را با نام‌های پدر، همسر و فرزندان فاطمه (س) معرفی می‌کنند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: اما آیا در مردان ما چنین اعتقادی وجود دارد و آیا زنان را به‌واقع و نه به تعارف، ریشه زندگی خود می‌دانند؟ مردان این جایگاهی که دین و خداوند متعال برای زن درنظر گرفته را قبول دارند؟ به نظر من هرکس این موضوع را قبول نکند، خود را از ارزش انداخته است.

وی با تأکید بر اینکه زن محور آدم است، اظهار کرد: تقاضا دارم فکر کنید و نقش زنان و همه کسانی که خداوند شرافت فاطمه‌گونه به آن‌ها داده را مورد توجه قرار دهید.

آقامحمدی گفت: وقتی ما قدر آن‌ها را نمی‌دانیم و این مسیر را به انحراف می‌کشانیم، گرفتار می‌شویم؛ امیدواریم آن احادیثی که درخصوص نعمت دختردار شدن است را بخوانیم و ببینم آیا افرادی که در جامعه ما دختر دارند، همچون پیامبر با او رفتار می‌کنند و او را گرامی می‌دارند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: خانم دباغ در جایگاه دختر، همسر، مادر و مادربزرگ جزء بهترین‌ها بود و همواره نقش خود را به‌خوبی ایفا می‌کرد. چطور یک زن مبارزه و جنگ را در سخت‌ترین شرایط درک می‌کند، در بسیاری از محورهای مبارزه در لبنان و فلسطین حضور می‌یابد، در محضر حضرت امام (ره) قرار می‌گیرد و زندگی ایشان در پاریس را اداره می‌کند، فرمانده سپاه و نماینده مجلس می‌شود و با فرزندش به شکنجه‌گاه رفته و شکنجه‌های دخترش را می‌بیند؟

آقامحمدی در ادامه با اشاره به بخشی از زندگی خانم دباغ، توضیح داد: او خانواده‌هایی را زیر پوشش خود قرار داده بوده و وقتی میزان درآمد‌ش کم می‌شده است، برای تأمین مخارج مسافرکشی می‌کند! زمانی که رهبر انقلاب متوجه موضوع شده و جویای علت آن می‌شود، در پاسخ می‌گوید «من در قِبال آن‌ها مسئول هستم».

وی با اشاره به اینکه خانم دباغ در کنار فعالیت سیاسی و مبارزاتی به‌خوبی نقش مادری را ایفا کرده است، اظهار کرد: زنان امروز نیز لازم است به فرزندآوری و جوانی جمعیت توجه داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه خانم دباغ بیماری‌های مختلف و دردها و رنج‌های فراوانی را تحمل می‌کرد اما اهل نالیدن نبود، توضیح داد: وقتی از او در این خصوص سؤال می‌شد، همچون آیت‌الله مدنی (ره) ابتدا می‌گفت الحمدالله و سپس می‌گفت بدترم! چراکه در شرح حالش دروغ نمی‌گفت، اما اهل نالیدن نیز نبود.

وی با تأکید بر اینکه خانم دباغ افتخار زنان و قهرمان است، گفت: ما هیچ کاری در شناساندن او به جامعه انجام نداده‌ایم و با تأکید رهبر انقلاب بر این امر، متوجه موضوع شدیم، درحالی که او یک محور بزرگ برای جامعه ما است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جنایات غربی‌ها و اینکه فرهنگ آن‌ها الگوی مناسبی نیست، افزود: غربی‌ها کسانی هستند که در بیمارستان‌ها مردم اعم از کودکان و زنان بی‌گناه را می‌کشند.

علی‌محمدی با تأکید بر اینکه ما باید در انتخاب الگو دقت لازم را داشته باشیم، گفت: بررسی زندگی بزرگانی همچون خانم دباغ نقشه راه بسیاری از ما خواهد بود؛ موزه‌های زندگی انسانی بهترین نوع موزه‌ها برای کسب تجربه هستند، درحالی که ما بیشتر توجه‌مان به موزه‌های تاریخی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مادران شهدا درس‌های زیادی برای زندگی ما دارند و الگوهای مناسبی برای نسل جوان هستند، افزود: ما در همدان مادر شهدایی همچون فرجیان‌زاده، بهادربیگی، چیت‌سازیان، خوش‌لفظ، دیباج و سایر مادران شهدا را داریم که بهترین الگوها برای نسل جوان هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: امیدوارم این مراسم منشأ اثر شود تا زنان فرمانده فراوان شوند و بتوانند محور جامعه خود باشند.

وی در پایان افزود: امیدوارم در همدان همچون گذشته که جلسات قرآنی توسط آقای مسکین به راه افتاده بود، جلسات قرآنی به‌نام خانم دباغ راه بیفتد تا برکات زیادی برای شهر در بر داشته باشد.

* خانم دباغ یک الگوی زن در تراز انقلاب اسلامی است

استاندار همدان نیز با بیان اینکه خانم دباغ الگوی زن در تراز انقلاب اسلامی است، گفت: مقام معظم رهبری درخصوص کنگره هشت هزار شهید استان همدان به‌خوبی به موضوع زن در تراز اسلامی و تأثیر خانم دباغ بر جمهوری اسلامی، پرداختند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه اساساً انقلاب اسلامی یک تشخص و جایگاه ویژه به زنان ما داده است، اظهار کرد: زن در بیان فرهنگ غربی فقط برای استفاده‌های مادی و تبلیغاتی تعریف شده بود، اما امام (ره) با شخصیت دادن به زن‌ها، آن‌ها را به عرصه و صحنه آورد.

وی در ادامه تأکید کرد: یکی از عوامل به پیروزی رسیدن انقلاب، به صحنه آمدن زنان بود که توانستند یاری‌گر ما باشند. کمتر انقلابی را در دنیا سراغ داریم که بتواند در فاصله 15 ساله (از زمانی که امام پرچم مبارزه را به دست گرفت تا پیروزی انقلاب اسلامی) به پیروزی برسد؛این حضور میدانی و پُرقدرت زنان بود که به انقلاب معنای دیگر بخشید.

وی با اشاره به سخنان رهبری درخصوص خانم دباغ، افزود: این بانوی فداکار قبل از انقلاب و با شکنجه‌های فراوان، از اهداف خود دست برنداشت و بعد از انقلاب نیز دوباره اسلحه به دست گرفت و در عرصه‌های مختلف منشأ اثر بود.

قاسمی‌فرزاد در ادامه تصریح کرد: این مادران شهدا بودند که باعث شدند انقلاب بتواند از یک نهال نوپا، به یک شجره طیبه قدرتمند در این مقطع از تاریخ، تبدیل شود و سایه‌ساری برای همه مظلومان جهان باشد؛ امروز هم شاهد هستیم که بعد از 75 سال، کسانی با امید به جمهوری اسلامی و در سایه‌سار انقلاب ما، پنجه در پنجه رژیم کودک‌کش گذاشته‌اند تا آن را به خاک مذلت بنشانند.

وی در پایان گفت: قطعاً این اقداماتی که از طرف رژیم منحوس انجام می‌شود، دست پُرشر، دردسرساز و نامبارک او را کوتاه و کوتاه‌تر خواهد کرد؛ پس باید جایگاه زن و به‌ویژه بانوانی همچون خانم دباغ را به شایستگی گرامی بداریم که فرزندانی در تراز شهدای ما پرورش دادند و برای مانایی و امنیت کشور، تقدیم انقلاب اسلامی و کشورمان کردند.

* دباغ، نامی که مادرم به پاس قدردانی از همراهی‌های پدر، برای خود برگزید

دختر خانم دباغ نیز با اشاره به نقش اساسی پدرش در زندگی و مسیر مبارزاتی مادرش (مرضیه حدیدچی)، گفت: پدرم حاج‌حسن دباغ، پیشگام مبارزه با پهلوی بود و باعث شد مادرم پا در این راه بگذارد؛ مادر نیز به پاس این موضوع، نام فامیلی پدر را انتخاب کرد تا نام و اثر او در این راه باقی بماند.

حکیمه دباغ با اشاره به نقش خانواده در تربیت مادرش، اظهار کرد: تعلیم علوم قرآن از سوی خانواده، زمینه‌ساز فعالیت‌های مادرم بود که او نیز این مفاهیم را به ما آموزش می‌داد و سپس به‌صورت سینه به سینه توسط فرزندان بزرگ‌تر، به کوچک‌تر منتقل می‌شد.

وی با عنوان اینکه توجه به مفاهیم دینی باعث شد تا در راه مبارزاتی خود استوار باشد، افزود: همین موضوع باعث شد در برابر شکنجه ساواک و حتی با وجود شکنجه فرزندش در مقابل دیدگانش، لب به سخن نگشاید.

دباغ در ادامه تصریح کرد: مادرم همیشه امید به زندگی را مد نظر داشت و با وجود غم دوری از همسر و فرزندش، در خارج از کشور همواره به آموزش و یادگیری مشغول بود.

وی افزود: مادرم نقطه وحدت جمع بود و برای گره‌گشایی و تقویت اتحاد، تلاش می‌کرد و گاه آبروی خود را نیز برای این مهم می‌گذاشت.

دختر خانم دباغ در ادامه اذعان کرد: ایشان خود را سربازی می‌دید که نباید جلوتر از رهبرش گام بردارد و همچون عده‌ای بعد از انقلاب، راه را گم نکرد.

وی به ساده‌زیستی مادرش نیز اشاره کرد و گفت: او با وجود اینکه پدرم از بازاریان تهران بود، اما خانه‌اش ساده و بی‌آلایش بود.

دباغ در پایان با اشاره به اینکه گورباچف ایشان را مادر انقلاب نامید اما برای ما گواراتر آن بود که رهبری در زمان ریاست جمهوری‌شان بیان کردند ما زن مانند خواهر دباغ می‌خواهیم که مانند شیر می‌غرد و مردها را سازمان‌دهی می‌کند، افزود: ایشان همین اواخر و در دیدار با عوامل کنگره هشت هزار شهید استان همدان نیز فرمودند این بانو یکی از کسانی است که می‌تواند نمایشگر حقیقت جایگاه زن در جامعه اسلامی باشد.

پیشکسوت دوران دفاع مقدس نیز با بیان اینکه دو ماه بعد از منصوب شدنم در سپاه همدان با خواهر دباغ آشنا شدم و از او خواهش کردم از سپاه همدان نرود، گفت: او رزمنده‌ای جنگ‌دیده بود، درصورتی که در آن دوران بسیاری از بچه‌های سپاه حتی سربازی نرفته بودند.

سردار حاج‌سعید (حمید) طایفه نوروز با اشاره به اینکه زنان همواره تأثیرگذار و دارای محوریت بوده‌اند، به خاطره‌ای از دوران اسارت خود در عراق پرداخت و افزود: زمان اسارت ما در اردوگاه موصل، در ماه رمضان عراقی‌ها بچه‌ها را دسته‌بندی کرده بودند تا بین آن‌ها تفرقه‌افکنی کنند؛ بچه‌ها برای ماه رمضان به سه دسته تقسیم شده بودند، عده‌ای گفته بودند ما روزه نمی‌گیریم، عده‌ای در گروه روزه‌بگیران و عده‌ای هم که با بصیرت بودند، در وسط ایستاده بودند تا عراقی‌ها نتوانند با این موضوع بین ما تفرقه بیفکنند.

طایفه‌نوروز در ادامه تصریح کرد: روزی چندین دختر به اسارت گرفته‌شده به اردوگاه ما آمدند و باعث شدند همه بدانند که دارای نقاط و درد مشترک هستند؛ از دیدن آن وضعیت، ناراحت شدیم و یک‌صدا گریه کردیم و به این موضوع پی بردیم که با وجود اختلاف در برخی مسائل، اما اهداف مشترک زیادی داریم.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه هنگامی که قرار شد فرمانده عراقی با آن‌ها صحبت کند دختران بار دیگر به ما درس آزادگی دادند، افزود: وقتی این فرمانده عراقی آن‌ها را دختران خود خواند، یکی از آن‌ها به مترجم تأکید کرد به او بگویید ما دختر شما نیستیم، ما سر شما را خواهیم برید! وقتی مترجم از این موضوع امتناع کرد، او با اشاره این موضوع را به او نشان داد.

وی ابراز کرد: وقتی این چهار دختر در یک سلول تاریک قرار گرفتند، با موهای چیده‌شده خود طناب درست کرده بودند و در سلولشان ورزش می‌کردند؛ ما در آن روزگار از این بانوان درس‌های زیادی گرفتیم.

* برنامه یادبود خانم دباغ، برای شناخت بیشتر مردم از ایشان است

رئیس جهاد دانشگاهی همدان نیز در این مراسم با آرزوی پیروزی رزمندگان فلسطینی در جنگ غزه، گفت: پنجم مهرماه در دیدار دست‌اندرکاران دومین کنگره شهدای استان همدان با رهبری، ایشان خانم دباغ را نمونه زن اسلامی، انقلابی و فرمانده سپاه خطه مردخیز خواندند.

مهدی میرزاپور با اشاره به اینکه به همین منظور بر آن شدیم تا در تاریخ وفات ایشان که 27 آبان‌ماه است برنامه‌ای را درنظر بگیریم تا یادشان را گرامی بداریم، اظهار کرد: این برنامه با کمک نهادهای مختلف در استان همدان مانند مجموعه استانداری، سپاه استان همدان، معاونت فرهنگی شهرداری و سایر ارگان‌های استان همدان محقق شده است تا مردم از خدمات و کارهای ایشان به‌عنوان یک بانوی انقلابی، شناخت بیشتری پیدا کنند.

 

شناسه خبر 75967