شناسه خبر:76072
1402/8/29 12:35:38

سپهرغرب-گروه خبر:فرماندار مریوان گفت: این شهر با بیش از چهار هزار هنرمند، بیشترین بافنده کلاش را در استان دارد که نیازمند حمایت جدی هستند.

اسماعیل احمدی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات شهر جهانی کلاش اظهار کرد: بیشترین آموزشگاه‌های کلاش‌بافی، کارگاه‌های تولید کلاش و فروشگاه‌های عرضه این محصول در مریوان فعالیت می‌کنند.
وی افزود: مریوان به‌‎عنوان یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای کردستان، با قدمت و پیشینه تاریخی فراوان در بسیاری از حرفه‌های صنایع ‌دستی، دارای شهرت و اعتبار جهانی است.
 
فرماندار مریوان ادامه داد: صنعت بافت کلاش به‌دلیل دارا بودن شاخصه‌های لازم، شهریورماه سال 1396 در شورای ثبت جهانی صنایع ‌دستی یونسکو ثبت و راه‌اندازی دبیرخانه‌ای برای این رویداد مهم، امری ضروری است که به کمک اداره کل استان محقق شد.
 
احمدی با بیان اینکه عدم تأمین مواد اولیه (نرینه) ازجمله چالش‌ها و موانع‌ پیش‌روی فعالان این عرصه است، یادآور شد: تمام موارد مربوط به تهیه (نرینه) زیره کلاش طبق قوانین دامپزشکی انجام شده است.
 
وی با تأکید بر حمایت از صنعت‌گران این عرصه، گفت: امیدواریم با استفاده از ظرفیت ادارات ذی‌ربط، موانع و مشکلات تامین مواد اولیه فعالان این بخش به‌زودی مرتفع و زمینه رونق و تولید آن مهیا شود.
 
**ساختمان اداری میراث فرهنگی مریوان افتتاح شد
 
عصر جمعه فاز نخست ساختمان اداری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مریوان با حضور فرماندار این شهرستان به بهره‌برداری رسید.
 
این ساختمان در دو فاز شامل بخش‌هایی نظیر نمایشگاه و کارگاه‌های صنایع دستی، دبیرخانه شهر جهانی کلاش و بخش‌های اداری می‌شود.
 
ساختمان میراث فرهنگی دارای زمینی به وسعت 300 مترمربع و زیربنای 100 متر در فاز اول بوده و با اعتباری بیش از 20 میلیارد ریال احداث شده است.

شناسه خبر 76072