شناسه خبر:76419
1402/9/6 12:30:02

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته بازیگر مطرح تئاتر همدان طی سال‌های اخیر همدان به لحاظ تعداد بازیگران و کارگردانان زن غنی است اما متأسفانه حمایتی نمی‌شوند.

در سال‌های اخیر، سهم زنان از تئاتر ایران بیش از گذشته است به طوری که در سالن‌های متعدد تئاتری نام نویسندگان و کارگردانان زن بر پوسترها خودنمایی می‌کند.جالب‌تر اینکه بازیگران زن تئاتر شهرتی برابر با شهرت بازیگران سینما و تلویزیون دارند و شاید تنها مانع راهشان عدم گستردگی اجراها در سراسر ایران و محدود شدن به چند شهر بزرگ ایران باشد.

این شهرت و فعالیت مؤثر زنان در حوزه تئاتر به گونه‌ای است که نام بازیگران زن و حتی کارگردانان زن بدل به عامل جذب گیشه‌ها شده به طوری که می‌توان نام‌هایی را ردیف کرد که در یک سال گذشته در آثار پرفروش تئاتری حضور داشته‌اند.

جالب‌تر اینکه همدان نیز به‌عنوان یکی از قطب‌های تئائر ایران از این قاعده مستثنی نیست و سهم قابل توجهی از بازیگران تئاتر آن را زنان تشکیل می‌دهند.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با بازیگر مطرح تئاتر استان همدان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نوشین بیگلریان با بیان اینکه متولد خردادماه سال 1358 در همدان است گفت: از دوران کودکی با هنر تئاتر آشنا شده و شرایط برایم به گونه‌ای پیش رفت که به جای اینکه همچون دیگر کودکان در پارک یا محله بازی کنم، روی صحنه تئاتر بازی می‌کردم.

وی با اشاره به اینکه 34 سال است که در عرصه تئاتر مشغول به کار هستم، تشریح کرد: فارغ‌التحصیل کارشناسی نمایش و کارشناسی ارشد رشته بازیگری از دانشگاه غیرانتفاعی سوره تهران و ارشد کارگردانی از دانشکده معماری دانشگاه تهران.

  همدان میزبان تنها کانون تئاتر کودک و نوجوان رسمی در ایران

وی با تأکید بر اینکه ماحصل این تلاش‌ها بازی در بیش از 70 نمایش، کارگردانی در بیش از 30 نمایش و حضور در جشنواره‌های بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای، استانی، شهروندی و غیره بوده است اذعان کرد: طی این سال‌ها چهار سال مداوم مدیر کانون تئاتر کودک و نوجوان استان همدان که تنها کانون ثبت‌شده و رسمی در سطح ملی است، بودم درست در آن دوره یعنی 94 به‌عنوان مدیر کانون جشنواره اشتوتگارت فرانکفورت که جشنواره تخصصی تئاتر کودکان و نوجوانان است، حاضر شدم.

این بانوی هنرمند همدانی با بیان اینکه پنج سال است که مربی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان همدان هستم افزود: علاوه بر این در زمینه آموزش تئاتر در آموزشگاه تخصصی نسبت به تدریس بازیگری در بخش کودک و نوجوان و به طور خاص نمایش خلاق، فعال هستم.

   آموزش نمایش خلاق راهی به سوی تربیت

بیگلریان با اشاره به اینکه در همدان در رده نمایش خلاق شاهد استقبال فوق‌العاده‌ای به‌ویژه در دوره‌های تابستانی هستیم اذعان کرد: والدین آگاه فرزندان خود را از چهار سالگی با نمایش خلاق آشنا و آماده می‌کنند به طوری که در این بستر آینده این فرزندان در بخش‌های مختلف تضمین شده چراکه ما در کلاس‌ها بچه‌ها را با مهارت‌های فردی، اجتماعی و زندگی آشنا کرده و وقتی به مدرسه می‌روند نیمی از راه تربیت را پشت سر گذاشته‌اند.

   تئاتر هنری بی‌پول

وی با تأکید بر اینکه ما در کلاس‌های آموزش تئاتر کودک و نوجوان آن‌ها را برای ورود به دنیای جدید آماده می‌کنیم اذعان کرد: با آموزش‌هایی که ارائه شده این افراد می‌توانند به طور تخصصی حرفه و رشته آینده خود را انتخاب کنند البته همه‌چیز به همین زیبایی که بنده بیان کردم نیست بلکه ما با حجمی ‌از موانع، مشکلات، تنش‌ها و آینده مبهم مواجهیم چراکه ما در جایی زندگی می‌کنیم که رشته‌های هنری آینده مالی نداشته و قرار نیست از طریق آن برای فردی شرایط درآمدزایی فراهم شود.

این بازیگر تئاتر، ادامه داد: با این تفاسیر بنده علیرغم میل باطنی همواره در کلاس‌هایم تأکید می‌کنم اگر قرار است هنر و تئاتر را به‌عنوان حرفه خود انتخاب کنند باید در کنار آن رشته درآمدزای دیگری نیز دنبال کنند حال آنکه این وضعیت درشهرستان‌ها بغرنج‌تر است چراکه بی‌پولی هنرمندان تئاتر را از پای درآورده است.

بیگلریان با اشاره به اینکه برای تولید تئاتر باید هزینه کرد و تا پول نباشد نمی‌توان تئاتری را به‌صورت حرفه‌ای روی صحنه برد گفت: زمانی می‌توان برای یک تئاتر ارزش قائل شد که همواره استانداردهای لازم را داشته باشد اما مسئله این است که همه اتفاقات نیازمند هزینه و بودجه خاص است؛ در نبودن این بودجه ارگان‌های متولی نمی‌توانند هنرمندان را حمایت کنند و کارگردان از جیب خودش هزینه کرده و معلوم نیست آیا هزینه بلیت از محل فروش بلیت به جیب‌شان باز خواهد گشت یا خیر؟

   رفتن جشنواره بین‌المللی تئاتر از همدان نمونه بازری برای بیان وضعیت حمایت از این هنر در استان

وی با ابراز اینکه البته در تئاتر کودک و نوجوان در استانی همچون همدان تا 70 درصد هزینه‌ها از طریق فروش بیلت به‌دلیل داشتن مخاطب خاص و نیز به‌واسطه پیشینه 27 جشنواره بین‌المللی که خود همدان و هنرمدان این خطه باعث و بانی جشنواره بودند جبران می‌شود، افزود: آنچه باعث تأسف است اینکه سال جاری به‌دلیل عدم حمایت استاندار، جشنواره از استان خارج شد و به یزد رفت، بنابراین دیگر تضمینی وجود ندارد که بازهم شاهد رونق تئاتر کودک و نوجوان در استان باشیم و یا اینکه بازهم این جشنواره به همدان بازگردانده می‌شود یا خیر‍؟

این کارگردان مطرح تئاتر با اشاره به اینکه رفتن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از مهد شکل‌گیری آن یعنی همدان درد تئاتر است و من آن را با بغض در گلو بیان می‌کنم، عنوان کرد: برای من این سؤال مطرح است که برای رقم زدن این اتفاق ناگوار از سوی مسئولان چه تدبیری اندیشیده شده بود چراکه ما در کنار مسئول نیستیم.

بیگلریان با تأکید بر اینکه با اجرای هفت روز جشنواره در گام نخست اقتصاد شهر و استان همدان در بخش‌های مختلف همچون تبلیغات، چاپخانه‌ها، هتل‌ها و غیره با حضور 200 نفر به حرکت درمی‌آمد، گفت: علاوه بر این در سطحی‌تری اثر هنرجویان تئاتر در هفت روز شاهد 50 اجرای تئاتر بودند که مصداقی برای آن هیچ‌جا فراهم نمی‌شود حال آنکه بخشی از آثار، بین‌المللی و خارجی بود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه حضور و پذیرش بانوان در عرصه تئاتر بسیار راحت است و تاکنون بنده سنگ‌اندازی از سوی مسئولان در این عرصه را شاهد نبوده و نیستم، ابراز کرد: علاقه‌مندان طبق چارت موجود وارد عرصه کارگردانی و بازیگری تئاتر می‌شوند و هیچ فرقی بین آقایان و خانم‌ها وجود ندارد.

این بازیگر تئائر با اشاره به اینکه خوشبختانه با این شرایط ما در همدان کم نداریم کارگردان و بازیگر خانمی که باعث افتخار استان شده‌اند اما در زمینه حمایت باید بگویم کلاً حمایت مالی از تئاتر وجود ندارد و فرقی بین خانم و آقایان نیست گفت: ما برای اجرا روند اداری را طبق قانون پیش می‌رویم اما حمایتی نمی‌شویم.

بیگلریان با تأکید بر اینکه به‌لحاظ زیرساختی نیز خوشبختانه فضای لازم به لحاظ سالن فراهم است گفت: کمبودی در ارتباط با سالن نداریم منتهی برخی از آن‌ها به‌مرور فرسوده شده و نیازمند به‌روزرسانی هستند.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد تئاتر به‌عنوان یک هنر اثرگذار و فرهنگ‌ساز در جامعه، نیازمند ارتقای زیرساختی و بودجه‌ای است تا هنرمندان این عرصه، جز تولید اثر فاخر و با محتوای غنی، دغدغه دیگری نداشته باشند؛ بنابراین چنانکه گفته شد در استان همدان نیز مانند سایر استان‌ها تئاتر با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده و هنرمندان بسیاری وجود دارند که با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، از عدم حمایت کافی و نبود زیرساخت‌ها و فضاهای مناسب در این عرصه گله‌مند هستند و شرایط اقتصادی کنونی جامعه نیز بر مشکلات آن‌ها افزوده و معیشت آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است که باید برای حل مسائل آن‌ها چاره‌اندیشی شود.

به دیگر سخن تئاتر متأثر از شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه است و با توجه به کاهش فزاینده عرضه و تقاضا جایگاه این تولید فرهنگی در جامعه روبه تنزل است، به‌نظر می‌رسد این حوزه با مشکلات فراوان زیرساختی و بودجه‌ای روبه‌رو است و باید به‌صورت همه‌جانبه مورد توجه قرار گیرد و برای رونق هرچه بیشتر باید ابعاد اقتصادی این هنر به‌درستی بررسی شود.

شناسه خبر 76419