شناسه خبر:76744
1402/9/14 11:23:01

سرمای هوا و استفاده مردم از سیستم‌های گرمایشی گازی خطر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن که گاز بی‌بویی است را بالا می‌برد و به‌شدت جان انسان را با مرگ همراه خواهد کرد.

این روزهای سرد اغلب نقاط کشور را در برگرفته و مردم برای در امان ماندن از سرمای هوا خود را با سیستم‌های مختلف گرمایشی گرم نگه می‌دارند. هوای گرم حاصل از سوختن گاز، توسط بخاری‌های گازی است اما بی‌دقتی و اهمال‌کاری برخی افراد در استفاده صحیح از بخاری‌ها و لوازم گرمایشی گازی باعث بروز حوادث بعضاً جبران پذیری می‌شود.

مونوکسیدکربن را قاتل بی‌صدا می‌گویند؛ زیرا شما نه می‌توانید متوجه حضور آن در بدن خود شوید و نه می‌توانید آن را استشمام کنیدِ؛ چون گاز مونوکسیدکربن، یک گاز بی‌رنگ و بدون بو است. اما شما با دانستن علائم آن می‌توانید از مسمومیت با این گاز پیشگیری کرده و جان خود و خانواده خود را نجات دهید.

این گاز از سوختن ناقص مواد حاوی کربن و ترکیب شدن آن‌ها با اکسیژن ایجاد می‌شود. مونوکسیدکربن در منازل بیشتر از سوختن مواد نفتی ایجاد می‌شود مانند گاز شهری، نفت، بنزین.

در بدن انسان هموگلوبین که یک ترکیب شیمیایی موجود در گلبول‌های قرمز است، وظیفه انتقال دادن اکسیژن را از ریه به بافت‌های بدن بر عهده دارد. مشکل از آنجا آغاز می‌شود که مولکول اکسیژن باید برای نقل و انتقال به بافت‌ها با مولکول هموگلوبین ترکیب شود اما مونوکسیدکربن توانایی بسیار بالاتری از اکسیژن برای پیوند با هموگلوبین دارد. یک مولکول مونوکسیدکربن 250 برابر میل بیشتری نسبت به مولکول اکسیژن برای ترکیب شدن با هموگلوبین دارد.

گاز مونوکسیدکربن با هموگلوبین ترکیب شده و این مولکول را از بین می‌برد، بنابراین، هموگلوبین دیگر نمی‌تواند با اکسیژن ترکیب شود و بافت‌ها و اعضای بدن دچار کمبود اکسیژن می‌شوند. دستگاه‌هایی که در منزل می‌توانند گاز مونوکسید کربن را تولید کنند شامل دستگاه‌های حرارت مرکزی، بخاری، آب گرمکن، اجاق‌ها، گاز آشپزخانه و خودروها هستند.

 

شناسه خبر 76744