شناسه خبر:79711
1402/12/2 09:21:51
به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان انجام می‌شود؛

باز شدن دروازه بالکان به روی همدان

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان، دروازه بالکان به روی همدان باز می‌شود.

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان روز گذشته در همایش توسعه همکاری تجاری استان همدان و کشور رومانی که با حضور سفیر کشور رومانی و فعالان اقتصادی استان همدان برگزار شد، از آمادگی کامل همدان برای تقویت روابط اقتصادی در ابعاد مختلف خبر داد و گفت: میزبانی ‌استان از سفیر رومانی در راستای تقویت تبادلات و تعاملات بیشتر است.

رحیم مرتضایی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های زیادی برای افزایش مبادلات بین همدان و رومانی فراهم است و این سفر نیز برای بالفعل شدن ظرفیت‌های موجود درنظر‌ گرفته شد‌، ابراز کرد: میزبانی استان از سفیر رومانی را فرصتی مغتنم برای توسعه روابط اقتصادی می‌دانیم که با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند می‌توانیم زمینه همکاری را بیش‌ازپیش فراهم کرده و از برخی زیرساخت‌های فراهم‌شده در گذشته، به‌طور شایسته‌تری استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تیرماه سال جاری بود که نشستی بین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اتاق بازرگانی پراهوا از رومانی با هدف معرفی ظرفیت‌های اقتصادی دو طرف و در راستای افزایش سطح تعاملات تجاری اتاق‌ها برگزار شد، تشریح کرد: در این نشست با معرفی کامل شرایط اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان همدان و تشریح مهم‌ترین زمینه‌های مشترک، زمینه همکاری فراهم آمد.

این مقام مسئول با بیان اینکه سابقه مبادلات اقتصادی بین دو کشور به 600 سال قبل بازمی‌گردد اما به‌طور رسمی 120 سال پیش این مبادلات به ثبت رسیده و درواقع ایران و ژاپن جزء نخستین کشورهایی بودند که این کشور را در مبادلات اقتصادی و سیاسی به رسمیت شناختند، گفت: در سال‌های متمادی اشتراکات اقتصادی و سیاسی زیادی میان ایران و رومانی وجود داشته که پایه شکل‌گیری روابط عمیق سیاسی و اقتصادی را شکل داده است؛ به‌گونه‌ای که تا پیش از تحریم‌ها بهترین شرایط مبادلات تجاری و اقتصادی را در سال 1390 شاهد بودیم که این فعالیت تجاری شامل فعالیت یک‌ونیم میلیارد دلار بود، اما متأسفانه پس بروز تحریم‌ها این مبلغ بسیار کم شده است.

وی تأکید کرد: همدان دومین مقصد بازدید سفر رومانی در حوزه گسترش تجارت خارجی بعد از اصفهان طی سال جاری است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های صادراتی موجود در اقتصاد ایران و رومانی مؤلفه‌های مهمی شده‌اند که باعث علاقه‌مندی فعالان اقتصادی برای تبادلات تجاری دوجانبه هستند و ما معتقدیم که رومانی می‌تواند زمینه‌ساز ورود ایران به کشورهای حوزه بالکان و اتحادیه اروپا باشد، گفت: این دیدارها می‌تواند بر تعمیق روابط میان دو کشور مؤثر باشد و بسترهای همکاری دوجانبه را بیش‌ازپیش فراهم کند.

احد شانیان با اشاره به اینکه همدان یکی از قطب‌های کشاورزی، صنعتی و گردشگری مهم ایران است و می‌تواند نیازهای اقتصادی رومانی را تأمین کند، بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین تجار، هنرمندان و صنعتگران همدان و رومانی تأکید کرد و افزود:‌ سعی داریم در این سفر کوتاه تمام ظرفیت‌های عظیم و متعدد استان به سفیر رومانی معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه سفر کنونی زمینه‌ساز تعاملات دوجانبه و سفر‌های هیئت‌ تجاری همدان به رومانی و بالعکس خواهد بود، گفت: تمایل داریم ارتباطات و تعاملات همدان با رومانی را بیش‌ازپیش عمق ببخشیم و برای این تعامل و همکاری اعلام آمادگی کامل می‌کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به سفر اخیر هیئت تجاری ازبکستان به همدان، عنوان کرد: رویکرد دولت مردمی سیزدهم تعمیق روابط اقتصادی با کشورهای دوست و همسایه است که برگزاری این رویداد‌ها می‌تواند در تعریف هدفمند این ارتباطات و تعمیق آن مؤثر واقع شود.

وی با اشاره به اینکه بالغ‌بر یک‌هزار و 800 اثر تاریخی و میراثی در استان همدان وجود دارد و این شهر در حوزه صنایع دستی نیز با داشتن فرش و سایر صنایع دستی ممتاز و صاحب سبک و اثر در جهان است که باعث شده برای توسعه فعالیت‌های گردشگری با کشورهای مختلف مستعد همکاری‌های دوجانبه باشد، اظهار کرد: تبادلات اقتصادی بین ایران و بخارست دارای قدمت بالایی است که می‌توان به آن عمق بیشتری بخشید که این مهم با تدبیر استاندار در حمایت از تولید و عرصه دیپلماسی اقتصادی و نیز پیگیری بخش خصوصی روند مثبت داشته است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه این مراودات تجاری باید در کشورهای هدف دارای تعریف و پروژه عملیاتی باشد، اذعان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان همدان می‌توان گفت این استان برای همه کشورها در بخش‌های مختلف جذاب است.

شانیان با بیان اینکه بین استان همدان و رومانی در عرصه صنعت به‌ویژه صنایع خودرویی و دانش فنی اشتراکات بالای وجود دارد، اظهار کرد: علاوه‌بر این استان همدان در حوزه صنایع معدنی اعم دولومیت، سنگ‌های قیمتی فلدسپات و سیلیس و آهن پُرظرفیت است.

وی با تأکید بر اینکه رومانی به‌لحاظ مقصد محصولات کشاورزی استان همدان هدف و بازار خوبی است، اذعان کرد: ازجمله این موارد سیب زمینی و نیز تولیدات فرآوری‌شده از محصولات کشاورزی است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه همدان دارای یک‌هزار و 800 موضوع گردشگری ثبت‌شده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به بزرگ‌ترین غار آبی جهان، آرامگاه بوعلی‌سینا و باباطاهر و تپه هگمتانه اشاره کرد، یادآور شد: این مهم می‌تواند منجر به ایجاد بستری برای رفت‌وآمد گردشگران بین دو کشور شود. آنچه این بستر را برای مراودات اقتصادی بیش‌ازپیش فراهم کرده، وفاق بین بخش خصوصی و دولتی است؛ به‌طوری که امروز مدیران دولتی و بخش خصوصی در این حوزه به‌صورت درهم‌تنیده و یکپارچه فعالیت می‌کنند.

وی با خطاب قرار دادن سفیر رومانی و بیان اینکه ما فعالان بخش خصوصی استان همدان از نجیب‌ترین و حرفه‌ای‌ترین افراد در حوزه فعالیت خود در بخش‌های مختلف هستیم، گفت: در عرصه صنایع دستی همدان دارای صنعت فرش بسیار خوبی است، اما متأسفانه به‌دلیل عدم برندسازی، گمنام مانده؛ با اینکه به‌لحاظ کیفیت بهترین است.

شانیان با تأکید بر اینکه وجود یک‌هزار و 200 واحد تولیدی و 32 ماده معدنی ازجمله ظرفیت‌های موجود در همدان است، تشریح کرد: با توجه به اینکه هم استان همدان و هم رومانی به‌لحاظ محصولات کشاورزی با کیفیت سرآمد هستند، یقیناً مقصد و فرصت خوبی جهت سرمایه‌گذاری در این بخش برای هر دو طرف فراهم است.

وی با تأکید بر اینکه کار اصلی با فراهم شدن بستر مبادلات توسط بخش دولتی برعهده فعالان بخش خصوصی است، اذعان کرد: با توجه به بسترهای موجود در دو طرف، درواقع فراهم کردن این مبادلات یک بازی برد- برد به حساب می‌آید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خوشبختانه مراودات طی چندسال اخیر به‌خوبی انجام شده به‌طوری که پذیرش و اعزام فعالان اقتصادی رونق گرفته، تشریح کرد: گرچه با شرایط ایده‌آل در این بخش فاصله داریم، اما خروجی این سفر و میزبانی‌ها دارای اهمیت بوده و نباید به این‌گونه جلسات صرفاً به‌عنوان یک جلسه نگاه کرد؛ بلکه این‌قبیل نشست‌ها باید منجر به بالا رفتن سطح مراودات شوند.

در ادامه رایزن اقتصادی سفارت رومانی نیز با بیان اینکه کشور ما امکانات و فرصت‌های بسیاری زیادی‌ برای همکاری اقتصادی با ایران دارد، گفت: طی دو دهه گذشته در عرصه مبادلات اقتصادی فرصت بسیاری در اتحادیه اروپا و اروپای مرکزی داشته‌ایم.

لیویو یوردان با اشاره به اینکه تمرکز ما در صنعت بر تولید ماشین‌آلات، تولیدات شیمیایی و محصولات الکترونیک است، ابراز کرد: این کشور در عرصه صنعت کشاورزی نیز در زمینه تولید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، پیشران است.

یوردان با اشاره به اینکه رومانی ازنظر جغرافیایی به‌لحاظ موقعیت استراتژیک می‌تواند ارتباطات بسیاری را با تمام نقاط دنیا فراهم کند، گفت: این کشور به‌لحاظ جغرافیایی قادر است اروپای شرقی را به غربی، خاورمیانه و آسیا متصل کند.

وی با اشاره به ظرفیت بالای ترانزیت و حمل‌ونقل کالای این کشور، تشریح کرد: این مهم از آنجا نشأت می‌گیرد که یک‌سوم رودخانه‌ها و راه‌های آبی که برای حمل بار در اروپا از آن‌ها استفاده می‌شود، در این کشور قرار دارند و رومانی بزرگ‌ترین بندر اروپا را در دل خود جای داده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه دیگر ظرفیت موجود در رومانی نیروی کار ماهر و تحصیل‌کرده است، افزود: 99 درصد کسانی که در رومانی کار می‌کنند، یک زبان خارجی بلد هستند و از طرفی تعداد فارغ‌التحصیلان حوزه مهندسی در این کشور از آمریکا و هند بیشتر است.

رایزن اقتصادی سفارت رومانی در ایران با بیان اینکه گزارش‌های آماری فعالیت تجاری بین دو کشور را یک میلیارد دلار نشان می‌دهند، اظهار کرد: درحال حاضر در چارچوب‌های تعریف‌شده تقاضای ما در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات و حوزه ساخت‌وساز است.

یوردان با تأکید بر اینکه عمده محصولات صادرشده از رومانی به ایران محصولات کشاورزی و قطعات مکانیکی، چوب و تولیدات چوبی، ماشین‌آلات صنعتی، خودرو و تراکتور است، گفت: دراین‌بین محصولات ارگانیک و شیمیایی نیز به ایران صادر کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه از ایران به رومانی نیز محصولاتی همچون مواد پلاستیکی، سبزیجات، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و لوازم خانگی همچون مبلمان صادر شده است، تصریح کرد: البته رومانی در حوزه کشاورزی دارای خاک حاصلخیزی است و می‌تواند بستر خرید محصول را فراهم کند.

یوردان با تأکید بر اینکه عمده محصولات کشاورزی رومانی غلات و به‌ویژه ذرت است، افزود: ذرت، گندم، جو، گل آفتاب‌گردان و سویا از عمده محصولات کشاورزی هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه دامپروری رومانی جزء کشورهای عمده تولیدکننده گوشت در اروپا است به‌طوری که جزء 10 کشور اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود، تشریح کرد: علاوه‌بر این رومانی دارای 105 واحد فناوری صنعتی در بخش دولتی و خصوصی است.

رایزن اقتصادی کشور رومانی با تأکید بر اینکه دیگر ظرفیت رو به رشد رومانی داروسازی است به‌طوریکه طی چندسال اخیر رشد 18 درصدی را در این عرصه شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: دیگر صنعت پیشرفته این کشور ماشین‌سازی است.

وی با تأکید بر اینکه به‌لحاظ گاز و پتروشیمی رومانی از جایگاه خوبی برخوردار است به‌نحوی که طی چهار سال گذشته به یک کشور تولیدکننده و صادرکننده گاز در اروپا بدل شده است، تشریح کرد: حوزه بعدی خدمات آی‌تی و گردشگری است که در این زمینه نیز فرصت برای مراوده دو کشور فراهم است؛ به‌عنوان مثال حضور 12 میلیون گردشگر در رومانی را میتوان نشان از پیشرفت گردشگری در این کشور قلمداد کرد.

وی با بیان اینکه بخش دیگر حوزه ساخت‌وساز است که طی 20 سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته، گفت: این مهم از آنجا می‌تواند برای ایران جذابیت داشته باشد که چیزی بالغ‌بر 70 درصد مواد اولیه و مصالح مورد نیاز ساخت‌وساز این کشور وارداتی است.

در ادامه سفیر کشور رومانی در ایران نیز با بیان اینکه از دعوت اتاق بازرگانی استان همدان تقدیر می‌کنم، گفت: روابط دیپلماتیک بین دو کشور از سال‌ها پیش وجود داشته، اما از 120 سال پیش به ثبت رسیده است که اگر این قدمت وجود نداشت، یقیناً این ارتباط ایجاد نمی‌شد.

خانم میرلا کارمن گرکو با اشاره به اینکه قدمت این ارتباط بسته به فعالیت بخش خصوصی است، ابراز کرد: من به‌عنوان سفیر رومانی هدفی جز آشنایی و گسترش روابط اقتصادی بین کشورم با دیگرکشورها ندارم.

گرکو با بیان اینکه سفر دوم من درعرصه گسترش روابط اقتصادی بعد اصفهان همدان بوده که فاصله اندکی با تهران دارد، گفت: تمایل بنده برای حضور در همدان به تمایل اتاق بازرگانی همدان برای گسترش روابط اقتصادی بازمی‌گردد؛ البته تاریخچه روابط دو کشور بسیار قدیمی است.

وی با شاره به اینکه ظرفیت دو کشور در ابعاد مختلف بسیار زیاد است، تشریح کرد: فضای آموزشی موجود در رومانی در حوزه صنعت، مهندسی و پزشکی، بهترین فرصت است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه سطح مبادلات اقتصادی به‌لحاظ دلاری برای من مهم نیست بلکه امکان شناسایی و پیشرفت همکاری اولویت است، تصریح کرد: من با کمال میل نماینده کشورم هستم، پس قول می‌دهم تمامی ظرفیت‌ها و نیازهای شما را به کشورم منتقل کنم.

شناسه خبر 79711