شناسه خبر:80198
1402/12/14 13:41:26
در گفت و گو با حافظ روشندل قرآن کریم عنوان شد:

شفای کل مرض از دوای قرآن است

حافظ روشندل قرآن کریم با بیان اینکه قرآن شفا دهنده کل مرض هاست، بیان کرد: بزرگترین آرزوی من در زندگی، ظهور حضرت مهدی «عج» و قرار گرفتن در اصحاب آن حضرت است.

سپهرغرب، گروه دین و اندیشه - پیام زمانی : افتخارآفرینی نوجوانان و جوانان عزیز کشورمان در عرصه‌های گوناگون همواره مایه امید و سرافرازی بوده و همچنین باعث شده است که این افراد الگوهای خوبی در زندگی برای ما باشند. یکی از مهم‌ترین این عرصه‌ها که علاوه‌بر تعالی بخشیدن به روح، ثواب اخروی و هم‌نشینی با اولیای الهی را به همراه دارد، تلاوت قرآن کریم است؛ چراکه قرآن انسان را به بهترین راه و روش هدایت می‌کند و برای تشخیص حق و باطل نیز بهترین معیار است.

نوجوانان و جوانانی که در این عرصه ورود می‌کنند، از افرادی هستند که مسیرشان را پیدا کرده و راه تقرب به خداوند را در مدتی کوتاه طی می‌کنند و علاوه‌بر اینکه طعم زندگی حقیقی را می‌چشند، در سختی‌ها و ناملایمات دنیا نیز به‌راحتی شکست نمی‌خورند. استان همدان از جنبه مسائل فرهنگی و همچنین برنامه‌های قرآنی همواره در سطح کشور خوش درخشیده و توانسته است در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد و این افتخار محقق نشده است، مگر به همت نوجوانان و جوانانی که با پیروی از پیشکسوتان این حوزه به قله‌های افتخار راه پیدا کرده‌اند.

سپهرغرب با یکی از این نوجوانان همدانی که از ابتدای زندگی روشندل مادرزاد بوده و حافظ قرآن کریم است و توانسته در مسابقات مختلف قرآنی رتبه‌های بسیار خوبی را کسب کند، گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید:

* لطفاً خودتان را معرفی کنید.

زهرا زمانی وفادار هستم، 14 ساله و حافظ کل قرآن کریم و هم‌اکنون در پایه نهم مشغول به تحصیل هستم.

* از چه سالی حفظ قرآن کریم را شروع کردید؟

از 6 سالگی شروع به حفظ قرآن کریم کردم، بدون اینکه یک‌بار هم بتوانم به آیات این کتاب نورانی نگاه داشته باشم.

* روزانه چه مقدار از آیات کلام‌الله مجید را تلاوت می‌کنید؟

بیشتر اوقات روز را در کنار درس‌های مدرسه به مرور محفوظات مشغول بوده و از همان دوران کودکی، یکی از برنامه‌های اصلی و روزانه بنده همین است که بین سه تا چهار ساعت به این مهم زمان اختصاص می‌دهم.

* چه مدت طول کشید تا توانستید به‌صورت کامل قرآن را حفظ کنید؟

با توجه به علاقه‌ای که به این معجزه آسمانی پیامبر گرامی اسلام (ص) داشتم و به‌طور روزانه نیز حفظ قرآن کریم اولویت نخست و اصلی من بود، موفق شدم در طول چهار سال با استفاده از خط بریل و قلم قرآنی، قرآن کریم را به‌طور کامل حفظ کنم.

* چه کسانی باعث شدند تا شما در این مسیر قدم بردارید؟

قطعاً حمایت‌های خوب پدر و مادر عزیزم که مشوق‌های اصلی من برای حفظ قرآن کریم بودند را فراموش نخواهم کرد؛ چراکه آن‌ها بودند که به من راه و رسم درست زندگی کردن و در این مسیر قرار گرفتن را آموختند. مادرم از همان دوران کودکی مرا با خود به جامعه‌القرآن می‌بردند و اکنون نیز همین موضوع ادامه دارد و پدرم نیز هر موقع که از محل کار خود به خانه برمی‌گشتند، با من قرآن کار می‌کردند و آیات حفظی را برای تثبیت در ذهنم با ایشان مرور می‌کردم. با اینکه پدرم خسته کار بودند، اما همواره در کنار من بودند.

از مربی خوب پیش‌دبستانی خودم که من را به این کار توصیه کردند نیز تشکر و قدردانی می‌کنم؛ همچنین مربیان خوبی نیز در جامعه‌القرآن کریم همدان داشتم که باعث شدند این مسیر را سریع‌تر طی کرده و زودتر به موفقیت برسم.

* حفظ قرآن کریم به شما چه کمکی می‌کند؟

قطعاً تلاوت و قرائت آیات قرآن کریم در زندگی انسان بسیار تأثیر می‌گذارد و اگر کسی به مفاهیم آن نیز توجه داشته باشد، بیشتر می‌تواند از این چشمه پُربرکت استفاده کند تا جایی که هیچگاه سیراب نشود. حفظ قرآن کریم احساس زنده بودن و اینکه ما آفریده خدا هستیم را در من تقویت می‌کند و باعث تقویت حافظه نیز می‌شود.

* با توجه به اینکه شما هم‌اکنون دانش‌آموز بوده و درس خواندن نیز از وظایف اصلی هر دانش‌آموزی است، تداخلی در پرداختن به این دو مهم ایجاد نمی‌شود؟

همان‌طور که در پاسخ سؤال قبلی نیز گفتم، یکی از نقاط قوت حفظ قرآن کریم، تقویت حافظه در انسان است و همین موضوع نیز باعث شده که در دروس مدرسه هم نمرات بسیار خوبی را کسب کنم و هیچگاه در زندگی به این موضوع فکر نکردم که یک روزی به‌خاطر دروس مدرسه بخواهم در حفظ قرآن و مرور آیات کوتاهی داشته باشم.

* آیا نابینایی در زندگی شما به‌ویژه حفظ قرآن کریم محدودیتی ایجاد کرده است؟

من معتقد هستم که نابینایی محدودیت نیست و انسان نمی‌تواند به‌خاطر این موضوع از تلاش و فعالیت دست بردارد؛ به خاطر همین هیچگاه برای این موضوع گلایه نکرده و ناراحت نشده‌ام. این مسئله را از حکمت‌های خداوند در زندگی خودم می‌دانم و همیشه شکرگزار نعمت‌های پروردگارم هستم؛ همچنین خدا را هزاران مرتبه شکر می‌کنم که توانسته‌ام حافظ قرآن باشم.

* تاکنون چه رتبه‌هایی را در زمینه حفظ قرآن کریم کسب کرده‌اید؟

در طول این مدت در مسابقات حفظ قرآن کریم شرکت کرده و در رشته پنج جزء، 15 جزء و حفظ کل رتبه‌های زیادی را در سطح استان و کشور که یکی از آن‌ها کسب رتبه دوم در مسابقات حفظ قرآن آموزش‌وپرورش است (در کنار حرم رضوی) به‌دست آورده‌ام.

* به دوستان و نوجوانان هم‌سن‌وسال خودتان چه توصیه‌ای دارید؟

نخستین موضوعی که به همه نوجوانان این کشور توصیه می‌کنم، این است که هیچگاه از مسیر قرآن و اهل بیت (ع) جدا نشده و بدانند که این مسیر، راه عاقبت‌به‌خیری است و نکته دوم اینکه سعی کنند روزانه آیاتی را از قرآن تلاوت کرده و در حفظ آن کوشا باشند، اگر روزی بین یک تا دو ساعت از زندگی خود را صرف این کار کنند، قطعاً پیشرفت خواهند داشت و به موفقیت دست پیدا می‌کنند.

* چه برنامه‌ای برای آینده درنظر دارید؟

همان‌طور که مربیان بسیار خوبم در جامعه‌القرآن کریم به من کمک کردند و با آموزش‌های خوبشان توانستم حافظ کل قرآن کریم باشم، من هم دوست دارم که در آینده بتوانم از مربیان حفظ قرآن کریم باشم و حافظان زیادی را تربیت کنم.

* یکی از خاطرات خوب زندگی خود را توضیح دهید.

من همیشه دوست داشتم که دو نفر را در زندگی خودم ملاقات کنم و لحظاتی را در کنار آن‌ها باشم؛ یکی از آن‌ها مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و دیگری استاد پرهیزگار بودند و بارها این موضوع را با مربیان خود در میان گذاشته بودم؛ لطف خداوند متعال شامل حال من شد و توانستم به دیدار رهبر انقلاب اسلامی بروم و تاکنون دو بار با استاد پرهیزگار از نزدیک گفت‌وگو داشته‌ام که این دو دیدار را مدیون پیگیری‌های جامعه‌القرآن کریم همدان هستم.

* مهم‌ترین آرزوی شما چیست؟

ظهور حضرت مهدی (عج) مهم‌ترین آرزوی من هست و همواره از خداوند می‌خواهم که در ظهور آن حضرت تعجیل بفرماید؛ چراکه آرامش جهان در گرو ظهور آن امام همام بوده و آرزوی دیگری که دارم زیارت کربلای معلی و حرم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.

همان‌طور که در گفت‌وگو بیان شد، حفظ قرآن کریم تأثیرات بسیار خوبی در زندگی دنیوی و اخروی انسان می‌گذارد و مسیر سعادت انسان را هموارتر می‌کند. در جهان امروزی افرادی هستند که به‌خاطر محدودیت‌هایی که در زندگی دارند، احساس ناامیدی نکرده و با تلاش و همت خودشان، توانسته‌اند به دیگران نیز این موضوع را انتقال دهند که نباید در زندگی ناامید شد و از کوشش برای پیشرفت دست برداشت؛ قطعاً خداوند متعال به این افراد توجه خاصی داشته و آن‌ها نیز از بودن در این مسیر احساس رضایت و شادمانی دارند.

نهاد‌هایی که متولی امر قرآن کریم و ترویج سبک زندگی قرآنی هستند، باید حمایت از افراد با استعداد را در برنامه‌های خود داشته باشند و سازمان‌هایی نظیر بهزیستی نیز می‌بایست این‌گونه افراد را که با وجود محدودیت‌های فردی توانسته‌اند پله‌های ترقی را طی کنند، به دیگران معرفی کنند.

 

 

شناسه خبر 80198